Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Career Services Law Beroepsmogelijkheden
Header image Met recht aan het werk!

Even voorstellen: Amber Woldring

Datum:08 juni 2021
Amber Woldring

Mijn naam is Amber Woldring en ik werk momenteel bij Stibbe in Amsterdam als kandidaat-notaris, waar ik mij voornamelijk bezighoud met het ondernemingsrecht.

Keuze voor de afstudeerrichting Notarieel recht
Ondanks het feit dat je in je eerste studiejaar slechts een glimp meekrijgt van het notariële recht, sprak het mij direct aan. Met name het personen- en familierecht vond ik op dat moment bijzonder interessant, en na wat verdere research naar de precieze inhoud van de studierichting besloot ik –ondanks het (onterecht) stoffige image van het notariaat - voor de bachelor notarieel recht te kiezen. Mijn keuze was voornamelijk gebaseerd op de vakken waaruit de notariële opleiding bestond, namelijk het personen- en familierecht, ondernemingsrecht en registergoederenrecht. Omdat ik niet zeker wist of ik uiteindelijk daadwerkelijk het notariaat in zou willen, besloot ik de civiel effect vakken naast de notariële vakken te volgen.

Studietijd
Tijdens mijn studie heb ik gewerkt als studentambassadeur bij de RUG, waarbij we voorlichting gaven aan scholieren op open dagen en middelbare scholen bezochten. Daarnaast was ik vanaf mijn tweede jaar actief lid bij de studievereniging voor notarieel recht (Vevonos). Ik heb daar onder meer een internationale reis en een landelijk hockeytoernooi georganiseerd.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met de juridische praktijk toen ik als vrijwilliger bij de kinderen- en jongerenrechtswinkel begon te werken. De verschillende verhalen en vragen van kinderen vond ik ontzettend aangrijpend en het is erg mooi als je iemand vervolgens kan helpen door het geven van juridisch advies. Echter zorgden de aangrijpende casus ervoor dat mijn voorkeur voor het personen- en familierecht enigszins verschoof naar het ondernemingsrecht, dus besloot ik dat ik daar ook praktijkervaring in op zou moeten doen. Daarnaast had ik het geluk dat ik mocht werken als studentambassadeur bij de RUG.

Kennismaken met de praktijk
Gedurende mijn laatste bachelorjaar zat ik in het bestuur van de notariële studievereniging Vevonos. Omdat ik verantwoordelijk was voor de acquisitie van sponsoren voor de vereniging, kwam ik in contact met veel verschillende kantoren (zowel in Groningen als in Amsterdam). Al vrij snel wist ik – hoe leuk Groningen ook is – dat ik bij een groot kantoor in Amsterdam wilde werken. Uiteindelijk besloot ik na een recruitmentevenement te solliciteren voor een stage bij Stibbe, waar ik tot mijn grote vreugde werd aangenomen. Dit was mijn eerste kennismaking met de notariële praktijk en was voor mij erg bepalend, omdat ik nog altijd twijfelde of ik niet toch de advocatuur in wilde. Mijn stage heeft deze twijfel volledig weggenomen: de dynamiek op een groot kantoor en de complexiteit van de zaken spraken mij enorm aan. Bovendien voelde ik me erg thuis bij Stibbe, dus vlogen de twee maanden stage voorbij.

Omdat ik mijn keuze voor een baan niet wilde baseren op één stage, heb ik ook nog stagegelopen bij een ander groot kantoor en ben ik een tijdje werkstudent geweest in Amsterdam. Daarnaast mocht ik mee met verschillende business courses, wat naar mijn idee ook een goede manier is om een kantoor te leren kennen. Uiteindelijk had ik bij Stibbe verreweg de leukste tijd gehad, dus was het voor mij overduidelijk dat ik daar zou moeten solliciteren.

Aan het werk!
Ondertussen ben ik alweer ruim een jaar aan het werk en ik heb het ontzettend naar mijn zin. Ondanks het feit dat ik startte aan het begin van de thuiswerkperiode heb ik in korte tijd veel mogen doen en word ik goed begeleid. Geen enkele cliënt is hetzelfde, de zaken verlopen zelden zoals je van tevoren verwacht en daar leer je ontzettend veel van.

Als je vragen hebt over de opleiding notarieel recht of over het werken in het notariaat op een groot kantoor, bel/mail dan gerust!