Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Career Services Law Beroepsmogelijkheden
Header image Met recht aan het werk!

Even voorstellen: alumna Marion Hof

Datum:17 december 2020
Marion Hof

Mijn studie

In 2013 ben ik begonnen met mijn bachelor Nederlands Recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Van het begin af aan wist ik eigenlijk al dat ik de afstudeerrichting Fiscaal Recht wilde gaan volgen. De richting Fiscaal Recht biedt namelijk de mogelijk om de juridische sector te combineren met de financiële sector. Ik wilde graag jurist worden, maar vond het ook erg leuk om met cijfers te werken. Deze studie leek voor mij dan ook de ideale keuze. Uiteindelijk heb ik dan ook de master Fiscaal Recht afgerond. Tegen het einde van mijn bachelor merkte ik dat ik meer wilde weten over de cijfermatige kant van het bedrijfsleven. Op dat moment heb ik besloten om een tweede studie te gaan volgen: de bedrijfskundemaster met afstudeerrichting Management Accounting & Control. Later heb ik er nog voor gekozen om deze studie te combineren met de afstudeerrichting Health, deze studie richt zich vooral op de economische en organisatorische kant van de gezondheidszorg.

Eerste ervaring als vrijwilliger

Naast mijn studie ben ik twee jaar lang vrijwilliger geweest bij de Belastingwinkel. Dit is een vrijwilligersorganisatie van studenten Fiscaal recht die mensen helpt met het invullen van hun aangifte inkomstenbelasting. Het was de eerste keer dat ik mijn fiscale kennis in de praktijk kon gebruiken. Hier merkte ik ook hoe belangrijk het is om vaktechnische informatie op een begrijpelijke manier uit te kunnen leggen aan de cliënt. Dit kan soms best een uitdaging zijn. Het was vooral leuk om te zien dat ik met mijn kennis echt iets kon betekenen voor anderen, de mensen waren vaak erg dankbaar.

Het eerste contact met het bedrijfsleven

Tijdens mijn studie ben ik actief geweest bij de studievereniging van Fiscaal Recht: de Groninger Fiscale Eenheid (GFE). De GFE is een gezellige vereniging voor studenten fiscaal recht, die zowel formele als informele activiteiten organiseert. In 2016 heb ik samen met mijn commissie de jaarlijkse Kantorendag van de GFE georganiseerd. Een dag die bestaat uit workshops en persoonlijke gesprekken, die studenten de mogelijkheid geeft om kennis te maken met het werkveld. Dit is ook het moment waarop ik voor het eerst in contact ben gekomen met mijn werkgever BDO.

Tijdens de Kantorendag van de GFE had ik een leuk gesprek met BDO. Hier zou ik wel willen werken, dacht ik toen. BDO is een internationaal accountants- en adviesorganisatie, die zich richt op multinationals, de publieke sector, familiebedrijven en het midden- en kleinbedrijf. Doordat BDO veel mkb-bedrijven en familiebedrijven adviseert, is er vaak persoonlijk contact met de directeur-grootaandeelhouder. Dit was iets wat mij erg aansprak. Enkele weken na mijn gesprek met BDO werd ik gebeld door een recruiter van BDO, of ik misschien wilde solliciteren. Dit heb ik gedaan en in 2018 ben ik als werkstudent aan de slag gegaan bij BDO in Groningen. Als werkstudent maakte ik onderdeel uit van een leuk en inspirerend team bestaande uit 12 fiscalisten. De werkzaamheden die ik verrichtte, bestonden vooral uit het ondersteunen bij advieswerkzaamheden, het opstellen van overeenkomsten en het verzorgen van aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting.

Mijn eerste “echte” baan

Inmiddels ben ik ook afgestudeerd voor mijn bedrijfskunde master en sinds 1 januari 2020 ben ik “echt” begonnen met werken. Omdat ik het tijdens mijn studietijd erg naar mijn zin had als werkstudent bij BDO, besloot ik hier te blijven. Zij hebben mij een baan aangeboden als junior belastingadviseur.

Met mijn nieuwe functie als junior belastingadviseur is mijn rol binnen het team ook veranderd. Ik heb meer verantwoordelijkheden gekregen en ik werk zelfstandig en in teamverband aan adviezen. Bij BDO ben ik werkzaam in de algemene praktijk, dat wil zeggen dat ik mij met bijna alle belastingsoorten bezighoud (o.a. inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en loonbelasting). Het leuke aan de algemene praktijk vind ik dat je klanten van a tot z kunt begeleiden en adviseren. Zowel in het kader van hun onderneming als in privé. Dit zorgt er ook voor dat mijn werk erg afwisselend is; geen enkele dag is hetzelfde. Daarnaast werk ik als fiscalist bij BDO nauw samen met mijn collega’s van de afdeling accountancy.

Als junior belastingadviseur bij BDO volg ik naast mijn werk de NOB-opleiding. Een beroepsopleiding voor beginnende fiscalisten, waarin zowel vakinhoudelijke kennis als professionele vaardigheden aan bod komen. Ik vond het altijd erg leuk om te studeren en nieuwe dingen te leren. Nu ik aan het werk ben, weet ik dat het leren niet ophoudt nadat je bent afgestudeerd.