Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Theologie voor tiende keer topopleiding!

11 november 2021

Met onze opleidingen Religiewetenschappen en Theologie sluiten we aan op actuele thema’s die spelen in de maatschappij, zoals seksualiteit, klimaatverandering, conflictsituaties en zingeving. Ons onderwijs vloeit voort uit ons onderzoek en dat staat nooit stil. Zo valt er elk jaar wel weer iets nieuws te leren, interpreteren of bediscussiëren. Er is echter al tien jaar iets dat onveranderd blijft: onze bacheloropleiding Theologie is al tien jaar op rij Topopleiding, een jubileum! Onze bachelor Religiewetenschappen is die eer negen keer ten deel gevallen in de afgelopen tien jaar. Dit soort tradities houden we graag in stand.

10 uit 10

Sinds tien jaar deelt de Keuzegids Universiteiten het predicaat Topopleiding uit aan opleidingen van zeer hoge kwaliteit. Onze bachelor Theologie is ieder jaar aangewezen als topopleiding. Dit jaar is de opleiding met 89 punten ook als beste Theologische opleiding van Nederland aangemerkt, samen met de Theologische Universiteit van Apeldoorn. Sterker nog, Theologie staat samen met de RUG-opleidingen Archeologie en Engels in de top vijf van beste Geesteswetenschappelijke opleidingen van Nederland! Het bijzondere is, dat deze vijf opleidingen hetzelfde aantal hebben gescoord: 89. Dus: Theologie studeren? Zoek het hogerop in Groningen!

Religiewetenschappen Topopleiding

Ook Religiewetenschappen mag zich met 80 punten Topopleiding blijven noemen. Slechts eenmalig heeft de opleiding dit predicaat niet weten te behalen in de afgelopen tien jaar. Dit jaar is onze opleiding ook de beste algemene Religiewetenschappen-opleiding van Nederland. De Universiteit van Humanistiek scoort weliswaar hoger, maar biedt geen onderwijs over de verschillende wereldreligies.

Tien topopleidingen aan de RUG

Theologie en Religiewetenschappen behoren bij de tien beste opleidingen van de RUG. Bijna alle topopleidingen van de RUG vallen onder de geesteswetenschappen.

Over de Keuzegids

De nieuwe Keuzegids Universiteiten 2022 verschijnt op donderdag 11 november. Daarin staan nieuwe cijfers over het succes van studies, nieuwe gegevens over de arbeidsmarkt en een overzicht van alle universitaire bachelors die in studiejaar 2022/2023 worden aangeboden. De Keuzegids wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op universitaire bacheloropleidingen.

Laatst gewijzigd:11 november 2021 16:38