Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Officiële opening nieuwe Theologische faculteit!

25 oktober 2002

Op vrijdag 25 oktober 2002 verricht dr. S.K. Kuipers, voorzitter van het College van Bestuur van de RUG, de officiële opening van het nieuwe onderkomen van de Faculteit der Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. De afgelopen maanden is de faculteit verhuisd naar het monumentale pand aan de Oude Boteringestraat 38, waarin voorheen de rechtbank was gevestigd. De Groningse theologen en godsdienstwetenschappers bevinden zich nu in het stadscentrum, dicht bij het Academiegebouw en het centrale bestuursgebouw van de universiteit.

Het gebouw aan de Oude Boteringestraat 38 stamt uit de zestiende eeuw en was eigendom van aanzienlijke en adellijke families. Sinds 1755 heeft het meer dan twee eeuwen de rechtbank en het paleis van justitie onderdak gegeven. Wegens dit rijke verleden is het passende huisvesting voor een faculteit die, net als de universiteit, in 1614 werd opgericht.

Programma

De officiële opening van het faculteitsgebouw aan de Oude Boteringestraat 38 wordt voorafgegaan door een feestelijke bijeenkomst in het Academiegebouw aan de Broerstraat 5, die om 15.00 uur begint. Het programma ziet er als volgt uit.

• Opening van de bijeenkomst door prof.dr. J.N. Bremmer, decaan theologische faculteit
  • Lezing ‘De toekomst van de godsdienst in Europa’ door prof.dr. J.A. van der Ven, Katholieke Universiteit Nijmegen
  • Kort muzikaal intermezzo door studenten van de faculteit
  • Toespraak van drs. J.G. Pot, plaatsvervangend directeur-generaal Rijksgebouwendienst
  • Toespraak van ir. R. Hendriks, DAAD Architecten BV
  • Toespraak van prof.dr. D.H. de Jong, decaan juridische faculteit
  • Aanbieding eerste exemplaar Theologische Reflecties aan prof.dr. F. Zwarts, rector magnificus
  • Aanbieding eerste exemplaar De Rechtbank in de Oude Boteringestraat. Het gebouw en zijnbewoners aan dr. S.K. Kuipers, voorzitter van het CvB van de RUG

Hierna wordt de bijeenkomst in het Academiegebouw beëindigd en volgt de officiële opening van het nieuwe pand, alsmede een receptie.

Faculteit der Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

De faculteit biedt twee opleidingen: godgeleerdheid en godsdienstwetenschap. Godgeleerdheid richt zich vooral op de studie van de joodse en christelijke tradities, van het oude Israël tot het moderne christendom. Onderwerpen zijn onder meer de Dode-Zeerollen, kerkbouw, liturgiek, filosofie en spiritualiteit.

De opleiding godsdienstwetenschap past bij de religieuze veelkleurigheid van de moderne samenleving en concentreert zich op de wereldgodsdiensten, waaronder boeddhisme, hindoeïsme en islam. Zij worden, evenals stromingen als New Age en Scientology, bestudeerd vanuit antropologisch, psychologisch en historisch perspectief.

Bij drie recente internationale beoordelingen kwam de Groningse faculteit steeds als beste Nederlandse theologische faculteit naar voren. Dat werd vorige week nog eens bevestigd door Elseviers Faculty Rating.

Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:14