De master Pedagogische Wetenschappen biedt 4 verschillende tracks aan.
Nederlandstalig: Orthopedagogiek
Engelstalig:
VakkenVakkencatalogus > |
---|
voor het vakkenoverzicht zie de online catalogus |
Op de pagina's van de tracks vind je meer over de opbouw van die opleiding.
Programma-opties |
---|
Ethics of Education: philosophy, history and law (track) |
Orthopedagogiek (track) Heb jij interesse in ernstige problemen die zich tijdens de ontwikkeling van kinderen en volwassenen voordoen? En wil jij praktijkervaring opdoen? Kies dan voor onze master Orthopedagogiek. Als orthopedagoog werk je in de praktijk samen met ouders, leraren en/of hulpverleners die de rol van de opvoeders (deels) hebben overgenomen om de problemen te verminderen. Vaak kijk je naar interacties tussen individuen, zoals jongeren en ouders, vanuit verschillende invalshoeken. Daarbij maak je gebruik van wetenschappelijke kennis over zowel het verklaren als oplossen van problemen. In wetenschappelijk onderzoek richt je je als orthopedagoog vaak op het ontrafelen van opvoedings- en onderwijsleerproblemen en op interventies voor deze problemen.Tijdens de master Orthopedagogiek in Groningen word je opgeleid voor zowel de praktijk als wetenschappelijk onderzoek. Je kunt je specialiseren in:* gedrags- en opvoedingsproblemen in de jeugdzorg;* opvoeding en ondersteuning van personen met beperkingen;* leer- en onderwijsproblemen.Het doel van de Mastertrack Orthopedagogiek is dat je na afronding ervan zowel wetenschappelijke als praktijkkennis en vaardigheden hebt waarmee je zelfstandig het beroep als orthopedagoog kan uitoefenen. |
Youth 0-21, Society & Policy (track) Our aim is to increase the quality of upbringing, care and education by improving policies and interventions for young people and their social and learning contexts. Do you want to...* Explore how interventions can improve the well-being of young people, their families, schools, and communities?* Learn how to successfully implement interventions in child and youth care and education?* Discuss the role of research in improving interventions and youth policy?Then this Master's program might be just ideal for you! Completing this programme equips you with...* State-of-the-art knowledge of youth research, practices, and policy, how they are linked and how they can improve each other;* The skills to design, carry out, and evaluate youth policy and interventions using interdisciplinary and international insights;* A reflexive, critical attitude towards youth policies, practices and innovations.Curious? Take the online sample lesson by dr. Tina Kretschmer and dr. Laura Baams. |
Deafblindness (track) Would you like to analyse and improve the possibilities of deafblind people? Then this is the programme for you. The Master's degree in Deafblindness is a unique programme during which you acquire theoretical and methodological skills. These skills will enable you to analyse the impact of combined visual and hearing impairments (“deafblindness”) on development, daily functioning and quality of life. You will learn to apply this knowledge in the contexts of research, assessment and intervention. The programme is especially interesting for those who are already working as professionals and who would like to expand their basic knowledge and research skills. The programme starts with the course Introduction to people with deafblindness. In this course, you will learn about fundamental developmental processes, including topics like early symbolic communication embodied cognition, and the acquisition of sign language. After the introductory course, students receive coaching in methodology. You will also perform a practical training and write a learner's report. In addition, you will carry out research and write a Master's thesis. |
De Rijksuniversiteit Groningen is een internationale instelling met partnerships over de hele wereld en een groot aantal buitenlandse studenten. Ook voor Nederlandse studenten is het mogelijk gedurende een periode van drie tot twaalf maanden in het buitenland te studeren. Dit kan in het kader van de bestaande samenwerkingsovereenkomsten, maar ook als 'freemover'. Voor meer informatie over Studie en Stage in het Buitenland, klik links op de menuknop "RUG-students who want to study abroad".
Kijk voor specifieke toelatingseisen en de toelatings- en aanmeldingsprocedure op de pagina's van de betreffende track:
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 december 2024 | 01 februari 2025 |
01 juni 2025 | 01 september 2025 | |
01 december 2025 | 01 februari 2026 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Informatie over beroepsperspectieven vind je op de pagina's van
de betreffende track:
* MSc Communication and Deafblindness
* MSc Ethics of Education: Philosophy, History and
Law
* MSc Pedagogiek
* MSc Youth 0-21, Society and Policy
Career services BSS
Waar
wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al
terecht bij
Career
Services
van
de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan,
het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage
vinden.
Goede docenten, ruimte voor eigen inbreng en voldoende begeleiding vind ik sterke kanten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen
Ik ben in oktober 2013 afgestudeerd, en een maand voordat ik
afstudeerde kreeg ik een baan als docent Nederlands en Engels bij
het Noorderpoort College. Daarnaast geef ik les in
Begeleidingsvaardigheden en Begeleidingskunde.
Voordat ik aan de RUG ging studeren heb ik de pabo gedaan. Samen
met de opleiding Algemeen Pedagogische Wetenschappen is dit een
mooie basis om les te geven.
De opleiding Algemeen Pedagogische Wetenschappen heeft goede
docenten en er is ruimte voor eigen inbreng en voldoende
begeleiding. Wel vind ik het jammer dat een verplichte stage geen
onderdeel uitmaakt van de opleiding. Ik vond het erg zinvol dat ik
tijdens mijn studie veel moest schrijven, bijvoorbeeld essays of
literatuurstudies. Kennisinhoud en het ontwikkelen van mijn
schrijfvaardigheden werden zo gecombineerd.
Ik heb tijdens mijn studie als student-assistent gewerkt: ik gaf
het Interviewpracticum aan eerstejaars studenten Pedagogische
Wetenschappen. Dit vond ik erg leerzaam. In de laatste fase van
mijn opleiding ben ik daarnaast als vrijwilliger bij Humanitas aan
de slag gegaan. Ik was daar taalcoach.
Op mijn studententijd kijk ik met een goed gevoel terug. Groningen
is een leuke, gezellige studentenstad. Het masterjaar was druk,
maar ook erg interessant. Je kunt zelf je richting en vakken
kiezen, zodat je studie goed aansluit bij je interesses en
ambities.
Mijn tip voor nieuwe studenten: bedenk goed waar je
interesses liggen en wat je ambities zijn en gebruik dit binnen je
studie. Er is genoeg ruimte om vakken te kiezen die je aanspreken,
ook buiten je eigen opleiding. Bij het schrijven van je masterthese
kun je je verdiepen in een onderwerp dat je interessant vindt en
waarvan je meer wilt weten.
Wetenschappelijk onderzoek is mijn passie
Ik heb altijd al interesse gehad in kinderen, jongeren en opvoeding. Toen ik hoorde dat je in Groningen Algemeen Pedagogische Wetenschappen kon studeren, was mijn keuze snel gemaakt. Het leek mij toen al interessant om juist de opvoedingssituatie in het algemeen te bestuderen, met daarin de variëteit in landen en culturen en in heden en verleden.
Bij Algemeen Pedagogische Wetenschappen heb je een grote vrijheid in het bedenken van onderwerpen voor papers. Ik heb bijvoorbeeld papers geschreven over onderwijsvernieuwing, het belang van het kind in de kinderopvang en over communicatie tussen ouders en baby's.
De statistiekvakken waren voor mij de grootste uitdaging. Vooral als je in de werkcolleges daadwerkelijk met de stof aan de slag gaat, leer je statistiek goed toe te passen.
In de master heb ik de afstudeerrichting 'Jeugd' gekozen. Mijn Bachelorscriptie heb ik over jonge kinderen geschreven.
Ik heb tijdens mijn master verschillende studentassistentschappen gedaan. Ik heb bijvoorbeeld een groep studenten begeleid bij het schrijven van hun Bachelorscriptie. Daarnaast heb ik verschillende onderzoekstaken gedaan. Ook had ik nog tijd over om te sporten en vrijwilligerswerk te doen en kon ik regelmatig met vrienden en vriendinnen afspreken.
Wetenschappelijk onderzoek is mijn passie. Het lijkt me erg leuk om daarvan in de toekomst mijn werk te maken.
Ik zou aankomende studenten aanraden om een dagje mee te lopen als je een bepaalde opleiding op het oog hebt. Je ziet dan hoe het er in het echt aan toe gaat en dit kan helpen om een goede studiekeuze te maken.
Tutor: Iedere masterstudent heeft een tutor en/of stagebegeleider(stafleden). Op gezette tijden komen studenten bijeen in een tutorgroep c.q. stageterugkomdag. Thesis: Onder begeleiding van een onderzoeksprojectbegeleider (staflid van een onderzoeksgroep)wordt gewerkt aan de 'masterthesis'.
Studieadviseur: Met vragen of problemen van meer persoonlijke aard die van invloed zijn op de studie kan de student terecht bij de studieadviseur van de master Pedagogiek of de master Orthopedagogiek. In het kader van een tijdige signalering van studieproblemen of studievertraging bieden de masteropleidingen een actieve voortgangsbegeleiding aan, met aan het begin van het masterjaar een planningsgesprek met de studieadviseur, gevolgd door een voortgangsgesprek aan het eind van het 1e semester.