Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Pedagogische wetenschappen Ethics of Education: philosophy, history and law
Header image Ethics of Education: philosophy, history and law

Ethics of Education: philosophy, history and law

Bij veel van de vraagstukken die een rol spelen in maatschappelijke en professionele discussies over onderwijs en opvoeding is een interdisciplinaire blik noodzakelijk. Maar waarom en hoe werkt dat?

Vraagstukken over kansenongelijkheid, religieuze diversiteit, burgerschap, passend onderwijs en zeggenschap (ouders, professionals, kinderen) vragen om historische contextualisering, juridische inkadering, filosofische duiding en ethische doordenking en beslissing.

Deze interdisciplinariteit is verankerd in het curriculum van de mastertrack Ethics of Education. De docenten in deze opleiding hebben expertise op het gebied van onderwijsfilosofie, ethiek, historische pedagogiek, kinderrechten en diversiteitsvraagstukken en gaan met studenten het gesprek aan om met elkaar dergelijke urgente vraagstukken op te pakken.

In deze track krijg je theoretische concepten en professionele tools aangereikt om educatieve en pedagogische kwesties te beschouwen vanuit meerdere perspectieven. Je leert morele problemen en discussies te analyseren met het oog op het vormen van beleid en bij te dragen aan besluitvormingsprocedures rond concrete dilemma’s in de praktijk van onderwijs en opvoeding. Bijvoorbeeld in problemen en discussies als:

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MSc in Pedagogische Wetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
66607
Voertaal
Engels
Start
Februari, September
Faculteit
Gedrags- en maatschappijwetenschappen
Waarom dit programma in Groningen?

Volgens onze studenten: "Verschillende disciplines worden in de colleges, stage en/of masterthesis gekruist: geschiedenis, kinderrechten en filosofie." "Je leert complexe ethische vraagstukken in opvoeding, onderwijs en jeugdzorg begrijpen en concrete adviezen schrijven voor de beroepspraktijk.".

  • Onze master wordt verzorgd door deskundigen van de secties "Filosofie en geschiedenis" en "Rechten van het kind" van de afdeling Onderwijswetenschappen;
  • Cursussen, onderwerpen van de onderzoeksprojecten en stages hangen nauw samen met het onderzoek en de expertise van de docenten van de master;
  • Gastdocenten uit de academische wereld en het werkveld spreken over actuele thema's op het gebied van onderwijs en jeugd;
  • Studenten kiezen of ze hun masterthese in het Nederlands of Engels schrijven.
Programma

Het programma bestaat uit drie lijnen.

1) In de thematische lijn verdiep je je in:

  • Ethiek - Je maakt kennis met theorieën over ethiek en morele vragen.
  • Kinderrechten - Het leidend beginsel bij besluitvorming is dat het belang van het kind voorop dient te staan, maar hoe bepalen we wat het belang van het kind is?
  • Ontwikkeling van burgerschap - Er bestaat veel controverse over de aard van goed burgerschap en over hoe opvoeding en onderwijs kunnen bijdragen aan de ontwikkeling ervan.
  • Professionalisatie - Scientificatie en professionalisering hebben invloed op werkmethoden in het onderwijs, kinder- en jeugdzorg en hoe kinderen en jongeren worden waargenomen en behandeld.

2) In de professionaliseringlijn oefen je beroepsvaardigheden en maak je kennis met de praktijk:

  • Domain Specific Skills - Je wordt voorbereid om als academische professioneel te kunnen werken in een brede scala van onderwijsinstituties, jeugdzorg en organisaties.
  • Stage - Door de stage raak je vertrouwd met de eisen die aan beroepsbeoefenaars worden gesteld, en maak je kennis met het beroepenveld waarin zij hun kennis en inzichten toepassen.

3) In de onderzoekslijn doe je onderzoek:

  • Masterthese - Tijdens je masterthesis leer je onderzoek doen. Vormen van onderzoek naast empirisch onderzoek: analyse van documenten, casussen of video-materiaal, literatuur review, theoretisch onderzoek (ethisch, juridisch, filosofisch), discourse analyse, historisch.

Uitgebreidere informatie over de inhoud van bovengenoemde vakken vind je via: https://www.rug.nl/gmw/education/master/pedagogy-educational-sciences/eofe-programmalijnen.pdf

Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Domain-specific Professional Skills
Ethics in Care and Education (facultatief)
Research Thesis (facultatief)
Expertise, education and psychological practice
In the best interests of the child
Qualitative Research Methods
Citizenship development and education
Ehtics in Care and Education (facultatief)
Research Thesis (facultatief)
Stage
Education for a better world

Curriculum

Scroll in de vakkencatalogus naar beneden voor het overzicht van de vakken van deze master, klik op een vak voor meer informatie over de inhoud, het leerdoel, taal, docent.

Voor inlichtingen over de inhoud van de tracks, kun je contact opnemen met de studieadviseurs of de coördinatoren.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Alle HBO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:
  • verwante vooropleiding + schakelprogramma SPO 60 EC (1 jaar)
  • niet-verwante vooropleiding + verzwaard schakelprogramma SPO 60+56EC (1 jaar) SPO site: zie https://spo-groningen.nl/opleidingen/
VooropleidingOrganisatieInstroom
Alle WO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Toelatingsverzoek aan de toelatingscommissie. De commissie beoordeelt op basis van het verzoek of er een aanvullend programma in de vorm van een pre-master nodig is.

Academische opleiding leraar basisonderwijsAlle WO instellingenDrempelloze toelating
VooropleidingOrganisatieInstroom
Pedagogische WetenschappenRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
minimum kennis

The transcripts show evidence of sufficient courses on:

Research methods for the social sciences (preferably quantitative AND qualitative). Academic disciplinary knowledge on education, developmental psychology, educational psychology, sociology of education, and adjacent fields.

Previous experience with academic writing (e.g., Bachelor thesis), is desirable, but not an entry requirement.

Aanmeldingsprocedure

Toelatingsverzoek aan de toelatingscommissie

Voor studenten zonder drempelloze toegang geldt: dien een toelatingsverzoek in via het formulier Aanvraag toelating MSc Pedagogische Wetenschappen. Je hebt een afgeronde universitaire bachelor nodig in onderwijswetenschappen of een aanverwant domein. Je dient via het formulier je diploma's en een lijst van vakken met vakomschrijvingen aan te leveren. Een assessment kan deel uitmaken van de toelatingsprocedure.

Aanmeldingsprocedure

Op de algemene RUG pagina Overzicht inschrijfprocedures lees je meer over de aanmeldingsprocedure. Je kunt ook contact opnemen met admission rug.nl.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 juni 202401 september 2024
01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
EU/EEA studenten01 juni 202401 september 2024
01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
15 oktober 202401 februari 2025
01 mei 202501 september 2025
15 oktober 202501 februari 2026

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

A completed university bachelor's degree in Educational Sciences or a related field allows you to request admission via the Admissions Committee. Please check the registration procedure below for more information on how to submit your application.

minimum kennis

The transcripts show evidence of sufficient courses on:

Research methods for the social sciences (preferably quantitative AND qualitative). Academic disciplinary knowledge on education, developmental psychology, educational psychology, sociology of education, and adjacent fields.

Previous experience with academic writing (e.g., Bachelor thesis), is desirable, but not an entry requirement.

taaltoets cijfer

The official language of the program is English. Official test results must be supplied(*). Please note, we do not accept Institutional TOEFL results as evidence of English proficiency.

C1 Advanced (formerly CAE): C1 | IELTS: overall 6.5; listening 6; reading 6; writing 6.5; speaking 6.5 | TOEFL paper based: overall 575; speaking 55; writing 45 | TOEFL computer based 237 | TOEFL internet based: overall 90; speaking 19; writing 21.

(*) Exempt for UK, Ireland, the English speaking part of Canada, Australia, New Zealand, the US.

Aanmeldingsprocedure

To apply for this programme, first go to Studielink . After you have submitted your details in Studielink, you will receive an e-mail with the information necessary to activate your user account for The Progress Portal.
See the application procedure for some guidance in Progress Portal.

Then, please upload the following documents in The Progress Portal:

  • a copy of the (Bachelor) diploma on the basis of which you ask admission to our program (both original language and translated in English)
  • a copy of your transcript of courses (both original language and translated in English)
  • a copy of your results for one of the mentioned English tests (exc. for native speakers)
  • a copy of your passport or ID card
  • optional: additional documents (e.g. a CV, ) with information that might be relevant for your admission (note: this does not include letters of recommendation or motivation letters)

If you have any doubts about your application, please contact us at: admissionsoffice rug.nl

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 juni 202401 september 2024
01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
EU/EEA studenten01 juni 202401 september 2024
01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
15 oktober 202401 februari 2025
01 mei 202501 september 2025
15 oktober 202501 februari 2026
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2023-2024€ 2314voltijd
niet EU/EER2023-2024€ 17800voltijd
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 20800voltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

In de master Ethics of Education ontwikkelen professionals en bijna-professionals de kennis en vaardigheden die nodig zijn om urgente ethische vragen te onderzoeken en te beantwoorden, recht doende aan hun complexiteit, en tegelijkertijd op zoek te gaan naar praktische oplossingen die van belang kunnen zijn in de context van beleidsvorming en in de praktijk.

Arbeidsmarkt

Wat kun je ermee?

De master Ethics of Education bereidt voor op functies bij instellingen, instanties en media die zich bezighouden met onderwijs, opleiding, kinderopvang, jeugdzorg en dergelijke. Deze functies vallen binnen twee domeinen: Teaching & Training en Policy & Consultancy. Bij Teaching & Training gaat het om lesgeven in het HBO-onderwijs, maar ook om opleidingen en trainingen voor instellingen en bedrijven. Bij “Policy & Consultancy” gaat het om taken als advisering, ondersteuning, beleidsontwikkeling en communicatie, taken die uitgevoerd worden binnen allerlei instellingen die zich bewegen op het pedagogisch domein (zowel particulier als van overheidswege). Daarnaast bereidt de opleiding vanzelfsprekend voor op het doen van wetenschappelijk onderzoek.

Studenten worden tijdens de master vertrouwd gemaakt met het werkveld, de beroepsmogelijkheden en oefenen met elementaire beroepsvaardigheden als het opstellen van een adviesrapport en het geven van onderwijs en trainingen. De stage en het vak Professional Skills zijn hiervoor belangrijke onderdelen.

Maar waar vind je een baan?

Om een indruk te geven van waar je kunt werken, volgt hier een kort overzicht van een aantal concrete instellingen/instituties waar je kunt werken. De lijst is vanzelfsprekend niet uitputtend.

  • Vereniging voor openbaar onderwijs (VOO)
  • Onderwijsraad
  • PO/VO/MBO raad
  • VSNU
  • Overheid (ministeries van OCW, Veiligheid en justitie, VWS: jeugdzorg; gemeenten)
  • Raad voor de kinderbescherming,
  • Onderwijsadvies en begeleidingsdiensten,
  • HBO-instellingen (bijvoorbeeld als docent)
  • Dag- week- en maandbladen
  • Onderwijsvakbonden
  • UNICEF
  • EU
  • OECD
  • UNESCO
  • Centra voor Jeugd en gezin
  • Sociaal Cultureel Planbureau
  • Nederlands Jeugdinstituut (NJI)
  • Movisie
  • Bureaus Jeugdzorg
  • Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
  • Brancheorganisatie kinderopvang
  • Kenniscentrum Onderwijs en Opvoering

Career services BSS
Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.

Onderzoek

Staff members

B.A.J. (Johannes) Westberg
Expertise: History of Education, including the history of school subjects, material culture, school finance, school architecture, and the teaching profession.
Courses: Education for a better World; Expertise, education and psychological practice
Current research: I am currently involved in a number of projects, and have a wide range of interests. In the academic year of 2020-21 I’m working on or finishing articles and chapters on the history of kindergartens; the transnational history of infant schools; the discourses of school crisis in Sweden; the nation, manliness and physical education; the roles of European ninteenth century school acts, the everyday lives of teachers, and the marketization of Swedish preschools.

B.E. (Brenda) Bartelink
Expertise: Anthropology of relationship building, gender relations, parenting and family in the context of diversity. I am interested in how people in everyday life deal with and respond to normative views and discourses about relationship building, parenting and upbringing. In my own research I mainly focus on how people navigate normative approaches to gender and sexuality in their daily lives. In increasingly diverse societies, such as the Dutch, there are also greater differences between how people approach this and what they encounter in it. As a qualitative researcher and ethnographer, I therefore mainly look at the everyday ethics that speak from the daily actions and lives of people. I publish on this subject with special attention to cultural and religious diversity.
Courses: Family and Family Pedagogy, Theoretical Pedagogy, Qualitative Methods
Current research: Religious and cultural diversity in youth care; Sexual and relational formation in upbringing and education; Mothers and Motherhood: Personal, Social and Political Meanings

D.D. (Diana) van Bergen
Expertise: my academic work focuses on ethnic- and sexual minority adolescents and emerging adults. I investigate topics such as youth's psychosocial development and mental health (particularly suicidality), in relation to the family context, victimization processes, and ethnic- and sexual minority discrimination or stigma.
Courses: Domain Specific Skills
Current research: I current involved in several research projects: 1) The background of suicide and suicidal behavior of young people in the Netherlands 2) a suicide prevention intervention study for LGBT Youth 3) Two projects about the wellbeing and (ethnic) identity development of ethnic minority youth ("Roots are Powerful" on foster children and "Father Absence" on Caribbean Dutch youth). 4) Ethical Dilemmas regarding Religious Issues in Foster Care.

J. (John) Exalto
Expertise: religion and education; early modern education; history of educational studies; freedom of education; Dutch school system; history of youth care
Courses: Ethics in Care and Education; In the Best Interest of the Child; Research Thesis; Traineeship
Current research: I am interested in early modern as well as modern ideas and practices of education. Currently, my research focuses on Philipp Abraham Kohnstamm and his role as one of the founders of Dutch educational studies. I’m also researching the ideas of the Bohemian philosopher John Amos Comenius and his educational legacy in the Netherlands.

L.W. (Lourens) van Haaften
Expertise: history of higher education; internationalisation of education; education and post-colonialism; test technologies in education; education and nation-building.
Courses: Citizenship Development and Education; In the Best Interest of the Child.
Current research: I am a historian with a broad interest in how education as a transnational phenomenon shapes contemporary societies. The focus of my work is on developments in India/South Asia. My research interests include issues related to business and management education, education and agriculture, education and citizenship development, the history of testing and assessment, governmentality and the geopolitics of education. In my research, I often draw inspiration from the history of knowledge and Science, Technology and Society studies.

S. (Sanne) Parlevliet
Expertise: cultural transmission, (the history of) children’s literature, children’s literature and national identification
Courses: In the interest of the Child 1 and 2
Current research: I am interested in the history of children’s literature, literature in culture, cultural transmission and representation. My current research focuses on identity and identification in historical fiction for children and the reciprocity between the history of children’s literature and the history of education. I am also starting up research on the influence of reading fiction on attitudes and behaviour towards minority groups.

S.M. (Sarahanna) Field
Expertise: Research methodology (both qualitative and quantitative, including the Delphi method and reform methodologies such as preregistration/registered report and replication, and ethnography), responsible research and innovation (RRI)
Courses: Domain-Specific Professional Skills; Ethics in Care and Education
Current research: I am a metascientist, meaning, broadly, that I use scientific methodology to study science itself. Within that, my research involves different themes, all involving ethical and responsible research practice. The main pillars of my research involve: 1. The scientific subcommunity (known by some as the open science community, the science reform movement, or ‘metascience’) that is interested in improving how research is conducted and disseminated. 2. Certain scientific methodologies, focusing on research ethics and responsible research and innovation (RRI), and replication. 3. I am interested in ensuring that the voices represented in scientific discourse are diverse and varied.

P.A. (Piet) van der Ploeg
Expertise: Citizenship Education (philosophy, history), Progressive Education (philosophy, history), Philosophy of Education (incl. ethics, and history).
Courses: Introduction Ethics, Citizenship Education 1 and 2
Current research: Currently working on different projects:
*Teaching critical thinking (curriculum and didactics). Important aspect of 21st century skills, citizenship education and Bildung. One of the foci is the relationship between critical thinking and arts education (in co-operation with some musea in Rotterdam and Amsterdam).
*The early 20th century history of (thinking about and practicing) citizenship education in the US, Japan and China. Very interesting background of recent policies and practices; helping us to reflect on contemporary theories, research and discussions. *Ethics of parental involvement in education. Parental involvement is a “hot” issue in educational policy and school practice. Moral questions (f.i. regarding equality, privacy, parental autonomy, professional autonomy) are not always considered.
*The early 20th century history of reform and progressive education (Montessori, Dalton Plan, Project plan etc. in the US, Japan and China). The international history of educational innovations is not only interesting for its own sake, but also instructive for new attempts to reform education.
*The history of the reception and interpretation of important philosophers of education (f.i. Dewey, Ballauff, and Ts’ai Yüan-p’ei). Thinking about education has always been a part of mainstream philosophy (since Plato). The same goes for 20th century philosophy, in all traditions. Much to learn ...
See: https://xs4all.academia.edu/PietvanderPloeg

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact
Masterweek faculeit GMW/master's week faculty BSSGrote Kruisstraat 2Meer informatie

Contact

  • John Exalto (Coördinator)
    Email: j.exalto rug.nl
  • Student Service Desk (appointment academic advisor & more, see website (onderwijsbalie))
    Telefoon: +31 (5)0 363 6301
  • Study Advisors Pedagogical Sciences (about the programme, studying)
    Email: studieadvies.pedok rug.nl
    Telefoon: +31 (0)50 363 6301
  • Admission Office (Contact form) (for students with a non-Dutch diploma)
    Telefoon: +31-(0)50 363 8976
  • 
						Testimonial van	students Annapoorna & Milena

    I had this thing lurking in the back of my mind: We are creating something real here. Will our research work out? It felt like a very responsible task.

    – students Annapoorna & Milena
    Lees verder

    Independently from one another, three students applied for the same internship. They found it on the list supplied to students of the master's track Ethics of Education. The goal of the internship, which is a joint project of UNICEF and The Hague University of Applied Sciences, is to design and deliver a toolbox to assess the best interest of the child as laid down in the United Nations Convention of the Rights of the Child.

    Annapoorna and Milena share how they experienced this internship. For Annapoorna Ananda Kumar (27, India) this project immediately seemed a perfect fit. She did a bachelor’s in law, and she desires to do something that connects law and education in some way. Milena Lauer (24, Germany) has a pedagogical background and some practical experience in that field. Although it was not what she planned, she decided to make use of the opportunity to try out research.

    Only at the first meeting as a team in February, the students realized that they were not joining an existing team in a set research project. The three students were in that team. The project has four phases, and they were in phase one: start-up, research, analysis and putting the elements together. The end product will be a web-based toolbox for all contexts, not just for a specific group of children, but for basically everyone that has to make decisions for children. A toolbox that considers how to weigh different interests and focuses on ethical and moral models.

    Attending a conference session of the UN Committee on the Rights of the Child really kicked off the project. The Netherlands was one of the five countries that presented its reports. The interns joined the proceedings online for two days. They found it very inspiring to see on the inside how this branch of the UN works. Afterwards, they spoke with a UNICEF representative who sent them the Dutch report. Some 14 weeks later, the students presented the outcome of their work to UNICEF.

    In those weeks, they worked on their research individually, discussed their findings as a team, and had weekly online meetings with their onsite supervisor, dr Laurence Guérin. The toolbox designed by the Netherlands’ Ombudsman for Children served as a starting point for their research.

    A: ‘Although we could apply a lot of what we had learnt in the master’s courses before we started the internship, it was still quite scary because we had to start from scratch. No one knew what was already out there. We had to find out which countries did have toolboxes, and of course, language was a limitation, too. Therefore, we looked at the countries we spoke the language. Besides in English, we could look for toolboxes in Hindi, German and Greek. There was a period we were somewhat confused about how our research would turn out. In the first few months, even though dr Guérin would confirm we were on the right track, I had this thing lurking in the back of my mind. “We are creating something real here. Will our research work out?” It felt like a very responsible task.’

    M: ‘Yes, it was kind of scary. We did not know how many toolboxes we would find, so we also looked for articles and papers on how to assess the best interest of the child and studied those. Doing the project was up and down, from very scary and feeling ‘I am inexperienced’ to actually presenting our work and feeling very proud that we found so many things. Looking back, I think we could have expressed our doubts earlier. Only a few weeks before the presentation I asked dr Guérín: “Do you really trust us to present to UNICEF? Are you sure what we did will be beneficial in any way?” She reassured us that everything we did would be an addition to the existing toolbox. She pointed out that what we did with the ethical models was not there at all. Therefore, when things became more practical, dr Guérín guided us a lot. She gave feedback on the presentation and commented on the documents. The first phase, doing the research was overwhelming and intense for us. The distance did not make it easier. With dr Guérín working in The Hague, meeting online was practical and it did work well. I think we could have been more resourceful in asking for help. Like setting up an extra meeting to discuss our worries, and be more open about our insecurities from the start. I will take that with me in future experiences.’

    A: ‘I can relate to that very much. We could have looked for more options maybe to verify where our position was in terms of research. The stress was also good because it made us look harder and maybe we found more because of it. We have now built up the confidence that even if you initially are confused, you will figure out where you are in your research. And, once we started analyzing the toolboxes we found in different countries, and extracted elements to use in the new toolbox, it became so interesting! I knew there is a gap between policies and laws, and how laws are implemented. Well, what we did in this internship is about bridging that gap. We worked at the middle point, where you make laws more feasible for professionals that have to make use of those laws. To provide professionals like teachers, educators, and social workers an easier understanding of how to apply the law in the best way possible, because they might not know how to do that. This was a very good insight for me.’

    M: ‘I think I have a better understanding of the everyday practice of research. Research is a task you grow into, not something you are expected to know right away. I learnt that, when starting, researchers do not always have a clear idea of what to do. They try to find something out and research requires a lot of teamwork. You have to address things, again and again, just have a go and think about it.’

    A: ‘Yes, working individually and as a team was also a great experience. Coming from different countries and having different educational backgrounds, we learnt so much from each other. Each of us analyzed the first two tools and found that from different perspectives we noticed and addressed different things. As a team, you learn things together.’

    M: ‘I found that the more practical the work became, the more fun I had. In this first phase of the project, we did the research, and the analysis and then we looked a little bit into the next phase, which is designing. I had so much fun with graphic design and skilled myself in making something that is in your head visible to others. The best part of the project for me was the final presentation and knowing that at that moment, you are the expert. In university, you feel that the professor is probably still the expert; they have done it so many times and probably heard it all before. However, with this presentation, we were the experts. Getting questions and critical comments from UNICEF was such a nice experience. This is not something you are graded on, it is a completely different quality of work, I think. I learnt how to turn research into a practical thing. That translation for me was new.’

    A: ‘This project showed me another option of how to combine education and law. This bridging of the gap, I spoke of earlier. I eventually want to go back to India. This experience gave me a new foundation to go further in things I have been involved in in the past, like the implementation of education policy and working on holistic education.’

    M: ‘I am a little bummed that the project is over for us now. We will have a meeting with our university supervisor who assesses our reports. The next cohort of students will go on with the toolbox. They will work with software designers, make the website, and try it out with teachers. Then research and the actual practice will be connected even more. I think that is going to be very interesting. Even though I found the practical part more fun, I do not regret doing the research part. I found it very interesting and learnt a lot about my research abilities. I can see myself doing some more research, but not forever. After gaining some practical experience in education, I think I would like to teach at a university and combine practical knowledge with research and teaching.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	alumnus Tessa Miedema

    Bij de master Ethics of Education word je echt uitgedaagd om zélf te denken.

    – alumnus Tessa Miedema
    Lees verder

    Ik ben Tessa Miedema. Ik heb de bachelor Pedagogische Wetenschappen gestudeerd aan de RUG en heb daarna de master Ethics of Education: philosophy, history & law gedaan.

    Op dit moment werk ik als onderwijskundig medewerker bij het Expertisecentrum Kritisch Denken van ROC Midden Nederland. Het Expertisecentrum Kritisch Denken is een praktische partner voor het onderwijs en wil de ontwikkeling van kritisch denken in het beroepsonderwijs een serieuze plek te geven.

    Bij het Expertisecentrum Kritisch Denken ondersteun ik docenten met het integreren van kritisch denken in hun onderwijs. Zo heb ik vorig jaar meegeschreven aan een publicatie waarin we onderwijsontwikkelaars en docenten handvatten geven waarmee ze het onderwijs in kritisch denken kunnen vormgeven. Daarnaast adviseer ik interne en externe partijen over het onderwijs in kritisch denken en burgerschap.

    Bij de master Ethics of Education word je echt uitgedaagd om zélf te denken. Hierin vond ik het erg leuk dat er niet vanuit slechts één discipline werd gedacht, maar er naast pedagogiek ook veel aandacht is voor ethiek, filosofie, geschiedenis en kinderrechten. Hierdoor heb ik geleerd kritisch te reflecteren op het onderwijs. In mijn ogen is dat een van de grote meerwaardes van deze master.

    Zelf vond ik het erg fijn dat de master kleinschalig is. Hierdoor was er tijdens de colleges veel tijd voor interactie. Je denkt met z’n allen na, brainstormt en overlegt met elkaar. In het begin was dat wel even wennen, maar juist die actieve deelname aan colleges vind ik een groot pluspunt van de opleiding. De studie is erg interessant voor studenten die zelf willen nadenken over problemen en discussies in bijvoorbeeld het onderwijs. Ook is er genoeg ruimte om je te verdiepen in kwesties die jij interessant vindt.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	student Ward van der Meiden

    Wat ik interessant vind aan ethiek is dat alles valt en staat met je redenatie.

    – student Ward van der Meiden
    Lees verder

    Mijn naam is Ward van der Meiden, ik kom van Terschelling en woon in Groningen. Voordat ik begon aan de master Ethics of Education ben ik afgestudeerd als wiskundedocent bij de NHL en daarna heb ik een pre-master gedaan via de Stichting voor Pedagogisch Onderwijs (SPO). Tijdens deze pre-master kreeg ik vakken in ethiek en wetenschapsfilosofie. Dat prikkelde mijn interesse enorm en zorgde ervoor dat ik voor deze master heb gekozen.

    Wat ik interessant vind aan ethiek is dat alles valt en staat met je redenatie. Er is een enorme geschiedenis aan filosofische inslagen. Met al die verschillende perspectieven op morele dilemma’s in het onderwijs, is de kwaliteit van je redenering in je afweging dus cruciaal.

    Op dit moment volg ik een vak over burgerschapsvorming. Voor dit vak hebben we heel veel colleges gehad over verschillende visies op burgerschap en de geschiedenis hiervan in bijvoorbeeld Azerbaijan, China of Europa. Als eindopdracht gaan we aan de hand van een poster presenteren hoe burgerschap er volgens ons uit moet komen te zien.

    Voor mijn stage houd ik mij bezig met het economische deel van burgerschapsvorming. Ik doe dit bij het Expertisecentrum Kritisch Denken van ROC Midden Nederland. Wat ik doe is kritisch denken implementeren in de economische dimensie van burgerschap. Hiervoor werk ik samen met mensen uit het werkveld: docenten, het ROC, een bank en de adviesraad van de overheid.

    Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar de kritiek op de participerende manier waarop op dit moment burgerschapsvorming wordt gegeven. Als leerling leer je bijvoorbeeld om te stemmen of minder plastic te gebruiken. Dat is natuurlijk goed, maar je leert op school niet altijd om hier ook kritisch over na te denken. Ik verzamel al die kritieken op deze methodes en onderzoek hoe die zich tot de praktijk verhouden. Hiervoor gebruik ik een aantal handboeken die door docenten veel worden toegepast om hun onderwijs in te richten. Vervolgens wil ik een nieuwe methode ontwerpen. Na mijn studie zou ik graag een PhD willen doen om dit uit te werken tot een handboek. En als ik daarmee klaar ben zou ik graag les willen geven in burgerschapsvorming en ethiek.

    Als je overweegt om deze master te doen kan ik je aanraden om mee te lopen met een college. Het is een kleine opleiding dus en ze steken er veel tijd in om je goed op weg te helpen. Aarzel niet om iemand aan te spreken. Iedereen helpt je heel graag.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	student Maureen Wachtmeester

    Door het vak Domain-specific Professional Skills leerde ik tijdens de master hoe ik goed filosofische gesprekken kan voeren met volwassenen, maar ook met kinderen.

    – student Maureen Wachtmeester
    Lees verder

    Ik ben Maureen Wachtmeester en ik studeer Ethics of Education. Hiervoor heb ik Filosofie en Pedagogische wetenschappen gestudeerd aan de RUG.

    Als onderdeel van de opleiding doe ik op dit moment een stage bij Filmhub Noord in het Groninger Forum. Dit is een organisatie die in het leven geroepen is omdat er meer aandacht moest komen voor filmeducatie in het basis- en voortgezet onderwijs. Filmhub zorgt ervoor dat sprekers, regisseurs en materialen samen komen en gebundeld worden op een website. Docenten kunnen hier bijvoorbeeld ideeën opdoen voor hun lessen en sprekers uitnodigen in de klas.

    Naast mijn studie werk ik bij de Scholierenacademie van de RUG en geef ik op dit moment filosofielessen op basisscholen. Door het vak Domain-specific Professional Skills leerde ik tijdens de master hoe ik goed filosofische gesprekken kan voeren met volwassenen, maar ook met kinderen. Een van die gespreksmethodes was de socratische methode. Die kennis pas ik nu toe en zou ik graag na mijn opleiding door willen zetten. Verder lijkt het me ook interessant om in de toekomst onderzoek te doen en te promoveren. Daarnaast zou ik mij graag willen inzetten voor meer filosofie op basisscholen.

    Mijn scriptie gaat over empathie, de verschillende noties ervan en de mogelijkheden en valkuilen van empathie. In het Nederlandse onderwijs is er de afgelopen jaren een enorme tendens voor het aanleren van empathie op basis- en middelbare scholen, terwijl uit de literatuur blijkt dat sommige filosofen niet eens geloven dat empathie aangeleerd kan worden. Hoe meet je dat je leerling empathie heeft verworven? Dat is heel moeilijk om uit te drukken. Ik ga Curriculum.nu voorstellen lezen en bekritiseren met die literatuur in het achterhoofd.

    De master Ethics of Education is een hele internationale opleiding en staat goed aangeschreven. Ik heb studiegenoten van over de hele wereld. Dat vind ik heel gaaf want tijdens discussies krijg je veel meer gedetailleerde informatie over bijvoorbeeld religie en culturele normen en waarden. Daarnaast is het een relatief kleine studie. Hierdoor heb je hebt nauw contact met docenten en met elkaar.

    Als je geïnteresseerd bent in deze master is het heel leuk om naar een (online) Masterdag te gaan of mee te doen aan een college. Dan kan je bijvoorbeeld merken of discussiëren na afloop van hoorcolleges je ligt. Verder is mijn advies om van tevoren te kijken wat de onderwerpen van de vakken zijn en of deze je interesseren. Er moet veel gelezen worden bij deze opleiding en het helpt als je er al iets over weet of over wil weten.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	student Rosa María Guttiérez

    I really like the course unit 'Citizenship of Education', which looks at how education influences our democratic societies and how or why education should be responsible or not.

    – student Rosa María Guttiérez
    Lees verder

    My name is Rosa María Guttiérez. I am Mexican and I am 20 years old. I am following the master's track 'Ethics of Education: Philosophy, History and Law'. Before starting this programme, I gained a Bachelor's degree in Pedagogy in Mexico City. Before studying Pedagogy, I started a programme in International Relations and Political Science, but I didn't finish it. I was looking for a master's programme that would enable me to combine my interest in politics with my background in education.

    I compared programmes offered in Amsterdam, Utrecht and Nijmegen with the programme in Groningen, and the latter appealed to me most. The name of the programme indicates that it involves philosophy, which interests me, and I also didn’t want to go to a very big city. Mexico City is huge, and I was looking for a different lifestyle.

    I really like Groningen. It’s very nice. Because it is not a big city, everything is within cycling distance. It is a real student city, with a young and interesting population. There is a lot of art and there are different festivals. It’s also very international.

    Ethics of Education has helped me to understand what happens behind the scenes before decisions are made in the education field. We still have to find a way of giving voice to all the children we are trying to help or provide for. In this programme, you follow course units in the first semester. In the second semester you complete a placement and write your thesis. I am currently doing a placement at SLO, the Netherlands Institute for Curriculum Development. Some course units focus on the legal background. I really like the course unit ‘Citizenship of Education’, which looks at how education influences our democratic societies and how or why education should be responsible or not.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	student Jan Jaap Zijlstra

    Then I heard about the Master's programme Ethics of Education. In this programme, my questions are answered.

    – student Jan Jaap Zijlstra
    Lees verder

    Before I started this master's degree programme, I followed the Bachelor in Pedagogical Sciences, as well as the primary school teacher training. In those programmes, I ran into a lot of 'why' questions, which were not addressed. Then I heard about the master's programme Ethics of Education. In this programme, my questions are answered.

    What is the programme about? I would say that the focus is on the position of the child and the parties involved in the child’s care. Course units include Citizenship and Professionalization, which includes an analysis of past trends.

    You follow these courses units in the first semester. In the second semester, you complete a work placement and write your thesis. I am currently on a placement at SLO, the National Centre for Expertise on Curriculum Development. Now I’m contributing to a book on curriculum development in Europe. I am very proud of that.

    The atmosphere at the programme is very good. It’s a small programme and I like that. You get to know each other quickly because you have a lot of discussions. The contact with the lecturers is also very nice. They all know you by name, really soon. I think the lecturers appreciate the atmosphere too: teaching a class that actually responds. That’s a change form delivering standard lectures for 400 people.

    I follow this master’s degree programme because I am interested in children. The child is at the heart of the programme. Every discussion is about the child. Within that framework, you can pursue your own interests. You are surrounded by people who have the same interests. The academic supervision is good, with frequent consultations and a lot of direct feedback. I really like it!


    Jan Jaap Zijlstra, 24 years old.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	student Eline van der Raad

    Tijdens mijn stages van de pabo kwam ik erachter dat de communicatie tussen ouders en leerkrachten vaak niet zo soepel verloopt.

    – student Eline van der Raad
    Lees verder

    Na het afronden van de Academische Pabo vond ik mezelf eigenlijk nog een beetje te jong (22) om te beginnen met werken. Ik wilde me nog verder verbreden en verdiepen voordat ik zelf voor de klas zou staan.

    Ik heb voor de master Ethics of Education gekozen omdat ik geïnteresseerd ben in morele vraagstukken in het onderwijs. Ik vond Onderwijskunde iets te gefocust op algemeen beleid in het onderwijs. Bij deze master kijken we echt naar wat nou het beste is voor het kind. Dat is vaak lastig te zeggen, want wie bepaalt dat? De ouders, de school of het kind zelf. Het is heel interessant om daar echt diep op in te gaan en ik ben erg blij met mijn keuze.

    Een vak dat ik erg leuk vond was In the best interest of the child. We kregen bijvoorbeeld op een tentamen een casus voorgelegd: Een school heeft ervoor gekozen om gekleurde pieten in te zetten tijdens Sinterklaas. De ouders komen daartegen in protest en besluiten zelf als zwarte piet naar school te gaan. Wij moesten dan uitleggen hoe we dat zouden oplossen. Wat is nou in het belang van het kind?

    Mijn scriptie gaat over ouderbetrokkenheid. Dat heeft me altijd geïnteresseerd. Tijdens mijn stages van de pabo kwam ik erachter dat de communicatie tussen ouders en leerkrachten vaak niet zo soepel verloopt. Ik doe onderzoek naar een school waar ouders hun kinderen in de klas individueel begeleiden. Ik ga onderzoeken wat voor invloed dit heeft op de kansongelijkheid voor kinderen. Er is in Nederland veel kansongelijkheid door schaduwonderwijs: huiswerkinstituut, bijles, begeleiding. Vooral hoogopgeleide ouders maken hier gebruik van. Ik ga onderzoeken of dit project hier juist een positief of een negatief effect op heeft.


    Eline van der Raad, master student Ethics of Education

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Alumnus Denise Mensonides

    The Ethics of Education degree programme is ideally suited to curious people with an interest in societal issues related to education and child-rearing.

    – Alumnus Denise Mensonides
    Lees verder

    My name is Denise Mensonides. I am 23 years old and I am currently a PhD student at the Centre for Media and Journalism Studies of the University of Groningen. My academic career began in 2015, when I enrolled in the Bachelor's degree programme in Law (specializing in IT law).

    When I was in the final stage of my Bachelor's programme, I decided to broaden my horizons and to sign up for the Master's degree programme in Ethics of Education. This degree programme appealed to me because I am interested in social issues related to children. During my Bachelor's programme, I became very interested in family law, for example, and I studied sociology in my Honours Programme. The Master's degree programme was perfectly suited to my interests.

    During the programme, I learned a great deal about various ethical issues in society and existing theories on these issues, and I was encouraged to critically consider everyday matters. I also discovered and further developed my passion for research and during my internship, I was given the opportunity to develop an ethical options model focused on religious issues related to the placement of foster children. I was able to use my legal background in this situation to establish a legal framework, after which I conducted a literature review focused on ethical theories regarding the wellbeing of children. I developed an ethical options model based on those two documents. I learned a great deal during this process and I only became more passionate about scientific research.

    The topic of my Master’s thesis was children of parents with psychological problems (KOPP: kinderen van ouders met psychische problemen). As part of my research, I worked closely with various hands-on experts who confided in me and told me their personal stories. I wrote my thesis based on these personal histories and included recommendations on proper guidance for KOPP.

    After obtaining my Master’s degree, I was given the opportunity to continue with a PhD programme. I am currently conducting research into the development of digital literacy among children aged 8 to 12 from a variety of socioeconomic backgrounds. I benefit every day from the expertise gained during my Master’s degree programme.

    I think the Ethics of Education degree programme is ideally suited to curious people with an interest in societal issues related to education and child-rearing. The Master’s degree programme gives students the opportunity to develop their critical research skills.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	alumnus Laura Hoogcarspel

    I learnt a lot about child development and the factors influencing it.

    – alumnus Laura Hoogcarspel
    Lees verder

    Since September 2017, I have worked as preschool and early childhood education (VVE) coordinator for six child daycare centres in Haarlem, where I manage and coach about twenty pedagogical staff members. Between my graduation and my current job, I gained experience as manager in an institute for homework support.

    When studying Pedagogics in Groningen, I learnt a lot about child development and the factors influencing it. My graduation project focused on child daycare. It was my goal to become a pedagogue in child daycare, and my graduation project turned out to be instrumental in achieving this. I also apply the theoretical knowledge that I acquired in other course units to my job. At the same time, gaining practical experience really only begins once you start working.

    I noticed that the main benefit of the degree programme is its ‘meta’ approach; it teaches you to look critically and to do research; which questions should you ask to obtain the answers that you are looking for. Certain knowledge can sometimes also be used in unexpected ways. Statistical knowledge, for instance, helps provide more insight into turnover and staffing and enrolment figures.

    Sluiten

De drie lijnen van de master track

Het programma bestaat uit drie lijnen:

1) een thematische lijn
2) een professionaliseringslijn en
3) een onderzoekslijn.

Wat houden deze lijnen in?

1) De thematische lijn

Je verdiept je op vier verschillende domeinen:

  • Ethiek

In de inleiding in ethiek maak je kennis met theorieën over ethiek en morele vragen. Je leert ethische analyses te maken, moreel af te wegen en morele beslissingen te nemen en te verantwoorden. Dat doe je aan de hand van concrete casussen, zoals discussies over het recht op kinderen krijgen, het ouderrecht tegenover het beroepsethos van professionals en het recht op privacy.
Je wordt toegerust om als toekomstige beroepsbeoefenaar een onderbouwd advies te geven over complexe situaties die spelen in het onderwijs, in de opvoeding of in de jeugdzorg. Je leert de basics voor de andere vakken, de stage en masterthesis.

  • Kinderrechten

Het leidend beginsel bij besluitvorming over kinderen en in discussies over opvoeding, kinder- en jeugdzorg en onderwijs, is dat het belang van het kind voorop dient te staan. Maar hoe bepalen we wat het belang van het kind is bij het overwegen van dilemma's zoals vechtscheiding, medische zorg, radicalisering, jeugdcriminaliteit. Hoe wegen we voor- en nadelen af, hoe overwinnen we impasses, hoe komen we tot de uiteindelijke conclusies en legitimeren we beleid en beslissingen?

  • Ontwikkeling van burgerschap

Een kernfunctie van opvoeding en onderwijs is kinderen groot te brengen tot burgers. Burgerschapsvorming is uitdrukkelijk verplicht geworden in het onderwijs en de wet lijkt zelfs aangescherpt te worden. Er bestaat veel controverse over de aard van goed burgerschap en over hoe opvoeding en onderwijs kunnen bijdragen aan de ontwikkeling ervan. Hoe ziet deze discussie eruit, wat is de huidige kennis en welke invloed heeft dit op beleid en praktijk? In hoeverre is het wenselijk dat de overheid zich bemoeit met welk soort burgerschap scholen moeten stimuleren.

  • Professionalisation

Scientificatie en professionalisering hebben invloed op werkmethoden in het onderwijs, kinder- en jeugdzorg en hoe kinderen en jongeren worden waargenomen en behandeld. Wat zijn de voordelen en wat zijn de risico's? Wat kunnen professionals doen om de risico's te beperken? Hoe kan het beleid hiertoe bijdragen? In dit vak leer je met name nadenken over de invloed van professionalisering en verwetenschappelijking van onderwijs, opvoeding en jeugdzorg. De nadruk ligt (bio)geneeskunde, kinderpsychologie en neurowetenschap.

De professionaliseringslijn

Je oefent je beroepsvaardigheden en maakt je kennis met de praktijk waarin je later als beroepsoefenaar zal werken.

  • Domein Specifiek Skills

In dit vak word je voorbereid om als academische professioneel te kunnen werken in een brede scala van onderwijsinstituties, jeugdzorg en organisaties.
Twee aspecten krijgen de aandacht: (1) je oefent je didactische vaardigheden om als docent te kunnen werken in het hogere onderwijs en ook als trainer in ondersteunende organisaties; (2) je oefent je vaardigheden om te kunnen werken als (beleids)adviseur door te leren beleid en praktijken te analyseren, te oefenen hoe je een adviesrapport kunt schrijven in een onderwijs/jeurgdzorg/opvoeding setting and hoe je professioneel kunt communiceren hierover.

  • Stage

Door de stage raak je vertrouwd met de eisen die aan beroepsbeoefenaars worden gesteld, en maak je kennis met het beroepenveld waarin zij hun kennis en inzichten toepassen. De stage vindt plaats bij een instelling of een organisatie werkzaam ten behoeve van het onderwijs, de jeugdzorg of opvoeding. Tijdens de stage verricht je activiteiten waardoor je kennismaakt met de werkzaamheden van professionals, verhoudingen tussen professionals, de dagelijkse gang van zaken binnen professionele organisaties zoals de SLO, gemeentelijke en provinciale overheden, ROC’s, PO en VO scholen, MBO raad, Defence for Children International enzovoort.

De onderzoekslijn

  • Masterthesis

Tijdens je masterthesis leer je onderzoek doen. Je kunt kiezen uit verschillende soorten onderzoek die relevant zijn voor toekomstige werk zoals onderwijsadviseur, beleidsadviseur of in de jeugdzorg, het onderwijs, bij instanties zoals de provincie of als wetenschappelijk onderzoeker. Vormen van onderzoek naast empirisch onderzoek: analyse van documenten, casussen of video-materiaal, literatuurreview, theoretisch onderzoek (ethisch, juridisch, filosofisch), discourse analyse, historisch.






Lees meer

For the master's track Ethics of Education

Lees meer

Studieverenigingen

ODIOM

Als student van de opleidingen Pedagogische Wetenschappen, Onderwijswetenschappen, de AOLB en de schakelopleiding van Pedagogiek (SPO), kun je lid worden van ODIOM, een gezellige en actieve studievereniging.
Als lid profiteer je van korting op alle benodigde studieboeken en ontvang je tweewekelijks de nieuwsbrief. ODIOM telt ruim 800 leden en organiseert jaarlijks een breed scala aan leerzame, sportieve en sociale activiteiten, zoals gastcolleges, excursies naar pedagogische en onderwijskundige instellingen, het introductiekamp voor eerstejaars, buitenlandse reizen, borrels en feesten.
https://www.odiom.nl/
Lees meer
Studentprofiel

Jij

  • zoekt een 'denkmaster' waar de koppeling met de praktijk sterk is
  • wilt op een meta niveau over problemen en discussies in onderwijs, opvoeding en jeugdzorg leren nadenken
  • hebt een analytische inslag
  • buigt je graag over ingewikkelde vraagstukken in bijvoorbeeld opvoeding, jeugdzorg en onderwijs
  • wilt het vermogen ontwikkelen in het spanningsveld tussen rechten van kinderen, ouders en professionals afwegingen te maken met inachtneming van deze rechten
  • durft beslissingen te nemen in complexe situaties