Skip to ContentSkip to Navigation
EducationProgrammesMaster's degree programmesDutch (teacher training)
Header image Dutch (teacher training)

Dutch (teacher training)

Are you interested in teaching students about Dutch literature? Do you want to be challenged to develop inspiring teaching methods? Then this Master's programme is what you are looking for.

This two-year educational Master's programme trains you to become a fully qualified teacher of the Dutch language.

In the didactic modules of the first year, you will be introduced into all aspects of the teaching profession. In addition, you will take courses of the Master's programme Dutch Studies. You will choose one out of four specializations: Linguistics, Linguistic Competence, Historic Literature, or Modern Literature.

You will pay attention to the latest developments in education and the developments in the teaching profession.

During an extended internship on a secondary school, you will teach Dutch. In addition, you will participate in the new educational structures of the school of higher general secondary education and of pre-university higher education.

During your second year, you will have a temporary appointment at a school for higher education. You will also take courses and perform group assignments.
After completing this programme, you will receive a teaching degree in the Dutch language and a Master's degree in Dutch linguistics and literature.

Lijkt het je leuk om scholieren enthousiast te maken voor de Nederlandse literatuur? Wil je de uitdaging aangaan om inspirerende lesmethoden te ontwikkelen? Dan is deze master precies wat je zoekt.

Deze tweejarige educatieve master leidt je op tot leraar eerste graad Nederlandse taal en cultuur. De opleiding bestaat uit een didactisch en een vakinhoudelijk deel.

In het didactische deel van het eerste jaar maak je uitgebreid kennis met alle aspecten van het beroep van leraar. Voor het vakinhoudelijke deel volg je vakken van het masterprogramma Neerlandistiek. Je kiest één van vier specialisatierichtingen: Taalkunde, Taalbeheersing, Historische Letterkunde of Moderne Letterkunde.

Je schenkt aandacht aan de laatste vernieuwingen in het onderwijs en aan de veranderende rol van de leraar. Tijdens een uitgebreide stage op een school voor voortgezet onderwijs geef je zelfstandig les. Ook participeer je in onderwijssituaties in de bovenbouw HAVO/VWO.

In het tweede jaar heb je een kleine aanstelling op een school voor voortgezet onderwijs. Daarnaast volg je colleges en doe je groepsopdrachten.

Je behaalt met deze opleiding een eerstegraads onderwijsbevoegdheid Nederlands en een masterdiploma.
Je kunt dit programma zowel in voltijd als in deeltijd doen. Deeltijd houdt in dat je in overleg met de studieadviseur het programma kunt verspreiden over een langere periode.  
Lees hier meer over het verschil tussen de één- en tweejarige lerarenopleidingen aan de RUG. 

More about this programme
  • Testimonial of Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Close
    – Laura Noord
  • Testimonial of Student Amarinske Verkerk

    Student Amarinske Verkerk over de Educatieve Master

    – Student Amarinske Verkerk
  • Testimonial of Gea Hoornsman

    Schoolopleider Gea Hoornsman over docent zijn

    – Gea Hoornsman
  • Testimonial of Bovenbouwleerlingen Vwo

    Bovenbouwleerlingen VWO over de vraag wat een goede docent is

    – Bovenbouwleerlingen Vwo
  • Testimonial of Erik Stok

    "Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding."

    Ik heb de Educatieve Master vooral gekozen omdat ik uiteindelijk voor de klas wil. De master bestaat uit twee jaren en wordt verdeeld in een deel bij vakmaster Neerlandistiek en een deel bij de lerarenopleiding. Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding.

    Zo heb je in de vakmaster ruime keuze waarmee je naast de verplichte vakken je opleiding in kunt vullen. Bij de lerarenopleiding krijg je ruim de tijd om je eigen rol en functioneren te ontdekken. Je wordt begeleid bij iedere stap en er staan altijd mensen voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

    Het weinig aantal contacturen wordt geconcentreerd op één, soms twee dagen zodat je daarnaast ruim de tijd hebt voor je stage. Deze stage kost je drie dagen in de week en vind ik vrij intensief. In de tweede helft van het eerste jaar kun je, tijdens stage 1, rustig wennen aan het achterin zitten en langzaam meer voor de klas staan. De master geeft je de ruimte om te ontdekken of het vak docent iets voor je is. Met de adviezen die je in het eerste jaar krijgt kun je een weloverwogen keuze voor je toekomst maken.

    In je tweede jaar, tijdens stage 2 en 3, geef je zelfstandig les. Het is fantastisch om dan eigen klassen te hebben; eigen leerlingen die je iets mag leren over de pracht van jouw schoolvak.

    Close
    – Erik Stok
  • Testimonial of Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Close
    – Laura Noord
  • Testimonial of Erik Stok

    "Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding."

    Ik heb de Educatieve Master vooral gekozen omdat ik uiteindelijk voor de klas wil. De master bestaat uit twee jaren en wordt verdeeld in een deel bij vakmaster Neerlandistiek en een deel bij de lerarenopleiding. Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding.

    Zo heb je in de vakmaster ruime keuze waarmee je naast de verplichte vakken je opleiding in kunt vullen. Bij de lerarenopleiding krijg je ruim de tijd om je eigen rol en functioneren te ontdekken. Je wordt begeleid bij iedere stap en er staan altijd mensen voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

    Het weinig aantal contacturen wordt geconcentreerd op één, soms twee dagen zodat je daarnaast ruim de tijd hebt voor je stage. Deze stage kost je drie dagen in de week en vind ik vrij intensief. In de tweede helft van het eerste jaar kun je, tijdens stage 1, rustig wennen aan het achterin zitten en langzaam meer voor de klas staan. De master geeft je de ruimte om te ontdekken of het vak docent iets voor je is. Met de adviezen die je in het eerste jaar krijgt kun je een weloverwogen keuze voor je toekomst maken.

    In je tweede jaar, tijdens stage 2 en 3, geef je zelfstandig les. Het is fantastisch om dan eigen klassen te hebben; eigen leerlingen die je iets mag leren over de pracht van jouw schoolvak.

    Close
    – Erik Stok
  • Testimonial of Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Close
    – Laura Noord
  • Testimonial of Erik Stok

    "Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding."

    Ik heb de Educatieve Master vooral gekozen omdat ik uiteindelijk voor de klas wil. De master bestaat uit twee jaren en wordt verdeeld in een deel bij vakmaster Neerlandistiek en een deel bij de lerarenopleiding. Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding.

    Zo heb je in de vakmaster ruime keuze waarmee je naast de verplichte vakken je opleiding in kunt vullen. Bij de lerarenopleiding krijg je ruim de tijd om je eigen rol en functioneren te ontdekken. Je wordt begeleid bij iedere stap en er staan altijd mensen voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

    Het weinig aantal contacturen wordt geconcentreerd op één, soms twee dagen zodat je daarnaast ruim de tijd hebt voor je stage. Deze stage kost je drie dagen in de week en vind ik vrij intensief. In de tweede helft van het eerste jaar kun je, tijdens stage 1, rustig wennen aan het achterin zitten en langzaam meer voor de klas staan. De master geeft je de ruimte om te ontdekken of het vak docent iets voor je is. Met de adviezen die je in het eerste jaar krijgt kun je een weloverwogen keuze voor je toekomst maken.

    In je tweede jaar, tijdens stage 2 en 3, geef je zelfstandig les. Het is fantastisch om dan eigen klassen te hebben; eigen leerlingen die je iets mag leren over de pracht van jouw schoolvak.

    Close
    – Erik Stok
Facts & Figures
Degree
MA in Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Nederlandse Taal en Cultuur
Croho code
60637
Course type
Educational master
Language of instruction
Dutch (100%)
Duration
24 months (120 ECTS)
Start
February, SeptemberFebruary, September
Programme form
full-time, part-time
Faculty
Arts

Tegemoetkoming studiekosten

Lees hier meer over de  eenmalige tegemoetkoming in de studiekosten voor onderwijsmasters  van het Ministerie van Onderwijs.