Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Inspiratie

Gesproken feedback met VoiceThread

door Tom Wighan, Europese Talen en Culturen
Tom Wigham
Tom Wigham

Gesproken commentaar met precisie

Marije Michel, Cicilia Putri en Tom Wigham gebruikten VoiceThread voor het geven van feedback op mondelinge debatten. Met VoiceThread kunnen gebruikers video- of audiobestanden uploaden, waar vervolgens anderen (docenten, studenten) commentaar op kunnen geven. Dat kan op verschillende manieren, inclusief tekst, audioclips en zelfs video's. Commentaren kunnen in de tijdlijn van de video precies op dat tijdstip worden geplaatst waar de reactie betrekking op heeft. Dit maakt het een ideaal hulpmiddel om heel gericht feedback te geven. Studenten kunnen bijvoorbeeld een video opnemen en uploaden naar het platform, waarna hun medestudenten (en docenten) commentaar kunnen geven op deze video. Nadat de opmerkingen zijn geüpload, kunnen de studenten de feedback die ze hebben ontvangen, bekijken - precies op die plek in de video waar de opmerking is gemaakt.

Met VoiceThread kunnen andere bestandstypen worden geüpload, inclusief PowerPoint-presentaties en Word-bestanden. Aangezien de belangrijkste kracht van het platform echter de mogelijkheid is om opmerkingen in een tijdlijn te plaatsen, is VoiceThread waarschijnlijk het nuttigst voor video- en audiobestanden, en in mindere mate voor PowerPoint-presentaties.

Real-time commentaren op mondelinge opdrachten

Er zijn twee belangrijke voordelen aan het gebruik van audio- en videoreacties. De eerste is dat schrijven niet nodig is: de beoordelaar kan gewoon op ‘opnemen’ klikken en in de computermicrofoon spreken. Dit maakt feedback sneller, eenvoudiger en leuker. De studenten hebben zo mogelijk een groter gevoel van verbondenheid met hun beoordelaars omdat ze diens eigen stem kunnen horen.

Het tweede voordeel is het gebruik van tijdcodes. Hierdoor is het niet nodig dat de beoordelaar tijd kwijt is met het aangeven op welk deel van de video de feedback betrekking heeft. Wat nog belangrijker is, het betekent dat bij mondelinge opdrachten feedback op afstand qua kwaliteit vergelijkbaar is met wat studenten zouden verwachten tijdens een college. Tot op zekere hoogte maakt VoiceThread zelfs nog nauwkeurigere feedback mogelijk dan tijdens synchrone sessies, omdat de video kan worden gepauzeerd en teruggespoeld.

Toepassing bij Flipped Classroom

Marije, Cicilia en Tom gebruikten het VoiceThread-platform vooral voor feedback op mondelinge opdrachten, zoals debatten. Het kan echter ook worden gebruikt voor feedback op individuele presentaties, groepspresentaties, proefproeven, podcasts, vlogs of andere soorten mondelinge prestaties.

VoiceThread is ook niet beperkt tot het geven van feedback. Studenten kunnen het platform ook gebruiken om vragen te stellen over bijvoorbeeld een opgenomen college. In dit scenario uploadt de docent het college naar het platform, waarna studenten de video bekijken en hun vragen toevoegen als commentaar in de tijdlijn. Andere studenten kunnen vervolgens reageren op deze opmerkingen, zodat ze elkaar helpen. De docent kan dan de onbeantwoorde vragen en problematische antwoorden gebruiken als uitgangspunt tijdens een (online) les. Op deze manier kan het platform worden gebruikt om gesprekken over mediabestanden te starten.

Een andere mogelijkheid is dat docenten het platform gebruiken om instructievideo's te maken. Als een bestaande instructievideo bijvoorbeeld niet volstaat, kan de instructeur deze uploaden naar VoiceThread en deze aanvullen met zijn / haar eigen opmerkingen.

In het kort

Mogelijke toepassingen:

  • Mondelinge feedback op mondelinge opdrachten, inclusief presentaties, podcasts, vlogs, proefproeven, debatten, minicolleges en instructievideo's
  • Vragenforum voor videocontent van docenten, zoals opgenomen lezingen, instructievideo's, debatten, documentaires en presentaties
  • Instructievideo's door instructeurs

Voordelen: Mondelinge feedback in een tijdlijn. Hierdoor kunnen studenten de mondelinge reacties van anderen horen, of het nu gaat om peers of docenten. Opmerkingen kunnen worden gelinkt aan de exacte momenten waarop ze het meest relevant zijn. Docenten kunnen groepen maken, waardoor het gemakkelijk is om werkcollegegroepen of kleinere groepen op het platform op te splitsen.

Nadelen: met een gratis account kunnen alleen uploads tot 25 MB worden gemaakt, waardoor alleen zeer korte video's kunnen worden geüpload.

Sleutelbegrippen: gesproken commentaar; mondelinge opdrachten; tijdcodes; feedback; samenwerkend leren

Kosten: er is een gratis account beschikbaar, maar het uploaden van bestanden is dan beperkt tot 25 MB. Er is een RUG-sitelicentie aangevraagd.

Verkrijgbaar via UWP: nee

Leercurve: ongeveer 1 uur om de basis van VoiceThread te leren, 30 minuten om groepen voor studenten voor te bereiden. 15-20 minuten om het platform uit te leggen aan studenten; 30 minuten om instructies te maken in Nestor-cursus.

Aanvullende informatie

Lees meer op de Voicethread website.

Laatst gewijzigd:16 augustus 2023 11:30
View this page in: English