Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Inspiratie

Online werkblad voor samenwerken met behulp van Miro

door Dana Mustata, Media Studies
Dana Mustata
Dana Mustata

Oneindig werkblad

Op zoek naar een manier om synchroon en asynchroon werk met studenten in seminars te organiseren, ontdekte Dana Mustata Miro, een tool voor online samenwerking. In Miro werken studenten en docenten samen aan een online whiteboard, waarop verschillende soorten bestanden (word-documenten, powerpoint-dia's, pdf's, spreadsheets, video, audiobestanden, weblinks, etc.) en interactieve objecten (tekst, mindmaps, storyboards, tijdlijnen) kunnen worden geplaatst. Deelnemers kunnen in- en uitzoomen op verschillende delen van het whiteboard, wat Miro tot een oneindig werkblad maakt. Studenten kunnen via een directe link worden uitgenodigd voor deelname aan een Miro-bord. Op het bord kunnen zij hun eigen ideeën, opmerkingen en vragen toevoegen, opdrachten en oefeningen in de klas voltooien, elkaars werk bekijken en becommentariëren. Studenten kunnen ook hun eigen privéborden maken, die ze gebruiken tijdens het werken aan individuele opdrachten of projecten. Miro heeft een groot aantal verschillende functionaliteiten: van sjablonen die helpen bij het structureren van de workflow van verschillende soorten activiteiten in een seminar, presentatiemodus en schermdelen, tot het instellen van een timer voor specifieke activiteiten, reageren, chatten en stemmen. Alle activiteiten op een board kunnen worden geëxporteerd, gedownload of geëmbed in andere platforms.

Hieronder enkele afbeeldingen uit de verschillende Miro-borden die Dana in haar seminars gebruikte.

Online en offline mogelijkheden

Dana Mustata heeft Miro gebruikt in twee van haar cursussen, Story Lab in de MA Media Studies en het Research Seminar in Audiovisual Culture in de BA Media Studies. Studenten konden synchroon en asynchroon aan de borden werken en er waren wekelijkse 'live sessies' waarbij zij en haar studenten samen aan het bord werkten. Ook buiten de 'live sessies' konden studenten aan hun opdrachten op het bord werken en Dana taggen als ze vragen hadden of als ze wilden dat zij hun voortgang beoordeelde. Het bord kan 'oneindig' worden uitgebreid, wat betekent dat je in één sessie verschillende ruimtes voor verschillende activiteiten kunt creëren. Studenten kunnen vervolgens door de verschillende ruimtes 'bewegen' om hun klasopdrachten te voltooien. Ze werkten zowel aan gedeelde borden, met de hele klas samen, waarbij op elk moment zichtbaar is waar iedereen aan werkt en op welk onderdeel van een bord, als individueel. In dat laatste geval hebben studenten gebruik gemaakt van privéborden, waartoe alleen de student en Dana toegeng hadden.

Miro biedt een videoconferentietool, maar die is niet beschikbaar in de gratis educatieve versie. Tijdens synchrone sessies gebruikten Dana en haar studenten daarom een combinatie van video-/ audioconferenties via Google Meet en hands-on werken in Miro. De meeste studenten konden zich vrij gemakkelijk aanpassen aan het platform.

Tijdsbesparing

Volgens Dana kan Miro veel tijd besparen bij het geven van feedback op het werk van studenten, in vergelijking met andere vormen van schriftelijke of mondelinge feedback. De opzet in Miro vereist dat studenten problemen en vragen over hun eigen werk op een nauwkeurige en concrete manier verwoorden, terwijl ook de commentaarfunctie voor het beantwoorden van hun vragen beknoptheid en precisie vereist. Dit heeft de tijd die gewoonlijk wordt besteed aan het geven van feedback in het lesgeven in de klas verminderd, terwijl tegeliijkertijd de kwaliteit van het werk van de leerlingen is verbeterd. Dana heeft gemerkt dat dit studenten heeft geholpen om hun projecten effectiever op te zetten en uit te voeren, terwijl ze daarnaast hun wekelijkse vooruitgang konden laten zien. Dana kon hierdoor de voortgang van de student tijdens de cursus monitoren en ook volgen hoe ze aan de cursus deelnamen, tijdens of buiten de 'live Miro-sessies'. Op deze manier was het mogelijk de actieve deelname van een student aan een online cursus te kunnen beoordelen, wat in de praktijk vaak lastig is tijdens online onderwijs. Vanwge de vekle voordelen verwacht Dana Miro te blijven gebruiken na de huidige Coronacrisis.

In het kort

Mogelijke toepassingen: individueel en groepswerk doen tijdens of buiten de les, presentaties, feedback geven op opdrachten, Q&A sessies, plannen en structureren van individueel werk.

Voordelen: Zeer interactieve tool voor samenwerking die zowel synchroon als asynchroon met dezelfde mate van efficiëntie kan worden gebruikt. Het bespaart tijd, biedt mogelijkheden voor het geven van feedback en het monitoren van de actieve deename en voortgang van studenten. Helpt studenten hun werkproces te structureren en de kwaliteit van hun eigen werk te verbeteren. De timer-optie kangebruikt worden om studenten een taak binnen een bepaalde tijd te laten voltooien. Er zijn veel kant-en-klare sjablonen beschikbaar die de workflow van een seminar en verschillende soorten cursusactiviteiten helpen structureren.

Nadelen: gratis educatieve licentie heeft niet de video meeting tool.

Sleutelbegrippen: online samenwerken, actief leren, digitale werkplaats

Kosten: gratis voor educatieve gebruikers. Om een ​​onderwijsaccount te krijgen, wordt u gevraagd aan te tonen dat u een medewerker van een onderwijsinstelling bent. Goedkeuring kan 10 werkdagen duren. Een onderwijsaccount kan hier worden aangevraagd: https://miro.com/education

Beschikbaar via UWP: nee

Leercurve: 1 uur om de basis van Miro te leren, 30 minuten om een ​​bord voor te bereiden en te ontwerpen voor het begin van elke sessie, 10 minuten om de studenten vertrouwd te maken met het gebruik van het bord.

Meer instructievideo's over Miro vindt u hier.

Laatst gewijzigd:16 augustus 2023 11:30
View this page in: English