Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Inspiratie

Leren van films met H5P

door Christine Vidon en Fabio Galati (Europese Talen en Culturen)
Fabio Galati
Christine Vidon

H5P is een online tool die docenten de gelegenheid biedt om interactieve inhoud te maken. In de bachelor ETC worden films gebruikt als input en om een nieuw onderwerp in de taalvaardigheidscursussen te introduceren. We willen dat studenten tijdens het kijken naar films een aantal taalkundige of culturele aspecten oppikken. Daartoe uploaden we fragmenten uit de films met interessante inhoud in H5P en maken we er interactieve video's van. Terwijl de student aan het kijken is, wordt het fragment gepauzeerd en verschijnt er een vraag.

Het kan om allerlei soorten vragen gaan, aangezien het programma veel soorten interacties mogelijk maakt: voeg een tabel, afbeelding of link toe, of stel vragen zoals stellingen, meerkeuze, waar/onwaar, sleep, markeer woorden ...

H5P in cursussen Frans

Onze studenten vinden het leuk om met de fragmenten bezig te zijn, omdat ze direct feedback krijgen op hun antwoorden. Het helpt hen om nuttige woordcombinaties te identificeren die ze actief kunnen gebruiken in de volgende taaltaak. Docenten kunnen er zeker van zijn dat de studenten bepaalde culturele aspecten hebben opgemerkt waarover vervolgens in het synchrone college een discussie gestart kan worden Bovendien is de mogelijkheid om terug te spoelen in de video en een bepaald deel van de scène opnieuw te bekijken totdat een juist antwoord is gegeven, een nuttig hulpmiddel om nauwkeurig luisteren te verbeteren.

Hier zijn enkele voorbeelden uit de films Bienvenue chez les Ch'tis (2008), Paris, je t'aime (2006) en Le grand bain (2018).

Na een proefperiode is H5P geïmplementeerd in Nestor en kunnen opdrachten nu direct aan de cursus worden toegevoegd. Door het aanmaken van een H5P-opdracht verschijnt er een extra kolom in het Grade Centre die de scores van de studenten voor elk fragment weergeeft en daarmee inzage biedt in hun prestaties.

H5P in cursussen Italiaans

In de colleges Italiaans wordt H5P vooral gebruikt voor interactieve video's met betrekking tot het filmprogramma dat in de cursussen wordt aangeboden. Naast het bekijken van films en de voorbereiding op de bijbehorende taken, moeten studenten via H5P opdrachten maken bij de filmfragmenten. De focus op bepaalde culturele en taalkundige aspecten in filmscènes en de mogelijkheid om interactieve inhoud aan te bieden met H5P, heeft de betrokkenheid van studenten bij films vergroot in vergelijking met voorgaande jaren. Het meest positieve aspect van het Interactieve video vraagtype is het scala aan interacties dat aan een filmfragment kan worden toegevoegd; dit geeft de mogelijkheid om de activiteiten te variëren, ook in samenhang met de leeruitkomsten van een cursus.

Hier zijn enkele H5P-voorbeelden te zien die betrekking hebben op een scène uit de film Pane e tulipani (Silvio Soldini, 2000), die aan het begin van de cursus Italiaans 2a (ERK niveau A2) wordt aangeboden.

Als een student een fout antwoord heeft gegeven, wordt de video teruggespoeld en kan de student het betreffende fragment opnieuw bekijken. Dit komt ten goede aan nauwkeurig luisteren. Soms kunnen studenten een vraag overslaan als deze te moeilijk is, maar docenten kunnen ook voltooiing van elke vraag afdwingen. Inmiddels zien we meestal van deze laatste optie af om studenten niet te ontmoedigen.

Over het algemeen kregen we van studenten positieve reacties over H5P.

In het kort

Mogelijke toepassingen. Voor talen: interacties en informatie toevoegen aan video's, verhalen, afbeeldingen. Maar H5P biedt vele andere mogelijkheden die nuttig kunnen zijn voor andere soorten cursussen. Enkele voorbeelden:

• Branching Scenario: Creëer dilemma's en leren in eigen tempo;
  • Course Presentation: Maak een presentatie met interactieve dia's;
  • Arithmetic Quiz: Maak tijdgebonden rekenkundige quizzen;
  • Timeline: Maak een tijdlijn van gebeurtenissen met multimedia.

Voordelen

• Voegt interactie met materiaal toe;
  • Vrij intuïtief;
  • Geïntegreerd in Nestor (en het Grade Center);
  • Gemaakt materiaal kan gemakkelijk worden gedeeld onder docenten.
Eigen items zijn overzichtelijk geordend.

Nadelen. Bij het kopiëren van inhoud uit een eerdere Nestorcursus moeten de H5P-onderdelen opnieuw handmatig worden toegevoegd aan een pagina, omdat anders de link met het Grade Center niet goed werkt

Kosten. Geen kosten voor docenten en studenten. Er is een licentie voor 50 docenten en 1000 studenten afgesloten. Docenten die een H5P-item in Nestor maken krijgen automatisch een account.

Leercurve. Om de tool onder de knie te krijgen, moeten docenten ongeveer twee uur investeren. Een paar tutorials bekijken en dan gewoon maar uitproberen zou voldoende moeten zijn.

Aanvullende informatie

Wilt u H5P eerst verkennen voordat u het in Nestor gaat gebruiken? Maak dan een gratis account aan op h5p.org. Items die u hier maakt kunt u later kopiëren naar de Nestor-omgeving. Met een gratis account kunt u video’s van maximaal 16 MB uploaden (in Nestor is dit 2GB!).

Er is nog geen RUG-handleiding voor het gebruik van H5P in Nestor. De H5P website bevat echter goede handleidingen om u op weg te helpen.

Laatst gewijzigd:04 juni 2021 12:04