Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Inspiratie

Van hoorcolleges naar flipped classroom Q&A-sessies

door Maarten Duijvendak en Jan Willem Drijvers, Geschiedenis
Maarten Duijvendak
Jan Willem Drijvers

Hoorcolleges zijn een erkende en efficiënte manier om grote groepen (eerstejaars)studenten te laten kennismaken met basisstof en basisinzichten. Binnen de bacheloropleiding Geschiedenis gebruiken wij de vorig jaar gemaakte video-opnames van een serie hoorcolleges als start voor een wekelijkse flipped classroom vraag-en-antwoordsessie in Blackboard Collaborate. Onze ca. 160-170 eerstejaarsstudenten bereiden zich op de sessies voor door de opnames te bekijken, vragen hierover te beantwoorden en zelf vragen te stellen. Tijdens de sessies bespreken we deze vragen en dagen we studenten uit om met meer vragen en opmerkingen te komen naar aanleiding van de stof uit de hoorcolleges en het handboek voor de betreffende week. Deze Q&A-sessies duren meestal een goed uur. Ze worden opgenomen en zijn door studenten ook op een later tijdstip terug te kijken, evenals de video-opnames.

Voorafgaand aan de Q&A

We hebben bij twee series colleges de video-opnames van vorig jaar op verschillende manieren gebruikt. In het ene geval kijken studenten elke week naar het volledige college dat online staat. Dat college is echter wel ontdaan van zijn jaar-specifieke informatie over tentamens etc. In het andere geval is elke opname geknipt in zes of zeven meer ‘topical’ info-clips. Studenten bereiden in beide gevallen een aantal vragen voor dat als uitgangspunt en structuur dient van de vraag-en-antwoordsessie die plaatsvindt op het moment waarop het college staat ingeroosterd. Daarnaast wordt via Nestor nog extra materiaal beschikbaar gesteld, zoals PowerPoint-presentaties, filmpjes over onderwerpen die niet in de hoor- en werkcolleges behandeld kunnen worden en filmpjes onder de noemer ‘leuk om te weten’.

Een deel van de lijst met clips in de cursus

Tijdens de Q&A

De interactie in Collaborate blijft beperkt en moeizaam. We merken echter wel dat veel studenten tamelijk goed voorbereid zijn, het materiaal hebben gelezen en vragen hebben gemaakt. We bespreken de standaard voorbereide vragen via de chatfunctie - studenten typen hun antwoorden en de docent reageert daar mondeling op. Studenten kunnen daarnaast antwoord geven door in Collaborate hun hand op te steken en hun microfoon aan te zetten. Dat laatste heeft bij zulke grote groepen de voorkeur, omdat het vaak lastig is om als docent alle chats bij te houden. We hebben geen onderwijsassistent voor ondersteuning en techniek. Ook hebben we afgezien van de mogelijkheid om te werken met parallelgroepen, omdat dit met deze deelnemersaantallen snel rommelig wordt.

Ervaring van studenten

Op verschillende momenten hebben we de studenten binnen Collaborate gevraagd naar hun ervaringen. We krijgen op deze vraag veel positieve icoontjes. De studenten zijn positief en een flinke groep doet actief mee. Er is over de zeven weken wel een teruggang in participatie te zien, mogelijk vanwege de mogelijkheid om de sessies terug te kijken.

We hadden verwacht dat de studenten de kortere info-clips boven de integrale college-opnames zouden waarderen. Na deze vraag aan de studenten te hebben voorgelegd, lijkt dit in enige mate zo te zijn. Voor sommige studenten geldt duidelijk een ‘hoe korter, hoe beter’, maar ook werden juist de verhaallijnen in de gehele colleges als sterk element genoemd dat bij de info-clips ontbrak.

In het algemeen wordt de ‘flipped classroom’ Q&A-sessie als zeer nuttig ervaren, maar ook als een verzwaring ten opzichte van het passief luisteren naar een hoorcollege. De tentamens zijn dit jaar beter gemaakt dan in voorgaande jaren, maar de reden daarvoor is niet met zekerheid aan te wijzen.

Aanvullende informatie

Meer informatie over het Flipped Classroommodel lees je hier.

Het opknippen van eerdere hoorcolleges is een service die door AV Services Binnenstad wordt verleend. Mocht je dit ook in je college willen inzetten, dan kun je contact met hen opnemen via avservices rug.nl. Zij zorgen er tevens voor dat je de delen eenvoudig in je Nestorcursus kunt plaatsen.

Laatst gewijzigd:16 augustus 2023 11:30