Publicaties en presentaties
Wetenschappelijke publicaties
2018
ter Beek, M. , Spijkerboer, A. W. , Brummer, L., & Opdenakker, M-C. (2018). Gemotiveerd, actief en zelfstandig lezen: Hoe een digitale leeromgeving zowel de leerling als de docent kan ondersteunen bij het begrijpend lezen van informatieve zaakvakteksten in het voortgezet onderwijs .
ter Beek, M. , Brummer, L., Donker, A. S., & Opdenakker, M-C. J. L.(2018). Supporting secondary school students' reading comprehension in computer environments: A systematic review. Journal of Computer Assisted Learning , 34(5), 557-566. doi:10.1111/jcal.12260
Congresbijdragen
2018
ter Beek, M. , & Opdenakker, M-C.(2018). Motiverende opdrachten en hints in een digitale leeromgeving: Effecten op leesprestaties en motivatie van leerlingen . Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2018, Nijmegen, Netherlands.
Ozinga, H. W., ter Beek, M. , Spijkerboer, A., & Opdenakker, M. (2018). Werken met Gazelle: De gebruikerservaring van leerlingen met een digitaal leesprogramma in het voortgezet onderwijs . Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2018, Nijmegen, Netherlands.
2017
ter Beek, M. , Brummer, L., Donker-Bergstra, A., & Opdenakker, M-C. Supportive hints in a digital environment to foster adolescents’ expository text comprehension . ICT demonstration presented at EARLI 2017, Tampere, Finland.
ter Beek, M. , Brummer, L., Donker-Bergstra, A., & Opdenakker, M.(2017). Supportive hints in a digital learning environment: Effects on students' motivation . Poster session presented at JURE/EARLI 2017, Tampere, Finland. Bekijk de poster.
Brummer, L. , ter Beek, M., Donker, A., & Opdenakker, M-C.(2017). Effects of cognitive and metacognitive hints on reading performance in a digital learning environment . Poster session presented at JURE/EARLI 2017, Tampere, Finland. Bekijk de poster.
ter Beek, M. , Brummer, L. , Opdenakker, M., & Donker-Bergstra, A. (2017). Digitale ondersteuning bij het lezen van geschiedenisteksten in het VO: Welk effect hebben hints op de prestaties van leerlingen? . Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2017, Antwerp, Belgium.
Brummer, L. , ter Beek, M., Bergstra, A., & Opdenakker, M.(2017). Hintgebruik tijdens het lezen in een digitale leeromgeving . Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2017, Antwerp, Belgium.
Presentaties
2018
Begrijpend lezen voor brugklassers: hoe een digitale leeromgeving zowel de leerling als de docent kan ondersteunen. Presentatie op het NRO Congres 2018 te Utrecht.
Gazelle: gemotiveerd en actief zelfstandig lezen in een digitale leeromgeving. Presentatie op IPON 2018 te Utrecht.
Reading 2.0: Benefits for students. Presentatie voor de Three Minute Thesis competitie van de Rijksuniversiteit Groningen.
Wetenschap in de praktijk: Project Gazelle. Presentatie tijdens Kenniscafé II van Openbaar Onderwijs Groningen op het Kamerlingh Onnes college.
2017
Gemotiveerd en zelfgestuurd leren. Presentatie tijdens een bijeenkomst van Netwerk Noord te Drachten.

