Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie Onderwijs Master MSc Psychologie: Aanmelding, toelating & selectie

Toelating en aanmelding per vooropleiding

Bachelor Psychologie aan de Universiteit van Groningen

Toelating

Toelatingseisen
  • Bachelor diploma Psychologie RUG
  • Beheersing van de Nederlandse of Engelse taal (zie Taaleisen voor meer informatie)
  • Voldoen aan de track-specifieke criteria in geval van de tracks:
    -Klinische Psychologie
    -Clinical Forensic Psychology & Victimology
    -Clinical Neuropsychology, Klinische Neuropsychologie
    -Ontwikkelingspsychologie
Aanmeldingsprocedure

De toelatingscommissie bepaalt of je toelaatbaar bent op basis van jouw voorgaande opleiding (inclusief de nog te volgen cursussen voor de start van de master) en het ingediende aanmeldingsformulier. Om toelaatbaar te zijn, moet je aan alle vak vereisten voldoen. Bestudeer deze daarom zorgvuldig voordat je je aanmeldt. Ga na of je werkelijk aan alle eisen voldoet en verstrek alle gevraagde informatie om teleurstellingen te voorkomen.

Enkele weken na de aanmeldingsdeadline krijg je te horen of je toelaatbaar bent voor de mastertrack(s) van je keuze, of je dient deel te nemen aan de selectieprocedure en wat de volgende stappen zijn in je toelatingsproces. Voor meer informatie zie ‘Hoe aan te melden’ en Aanmeldingsprocedure.

Selectie procedure
De meeste mastertracks hebben meer toelaatbare studenten dan beschikbare plaatsen. Dit betekent dat je voor deze tracks moet deelnemen aan de selectieprocedure door middel van een selectietoets. Voor enkele tracks is geen selectieprocedure nodig en word je direct geplaatst. Voor meer informatie zie Selectieprocedure.

Let op: totdat aan alle eisen is voldaan voor aanvang van het masterprogramma (inclusief vakken en diploma, eventueel bewijs van taalvaardigheid en collegegeld), wordt je toelaatbaarheid als voorwaardelijk beschouwd.

Hoe aan te melden
  1. Meld je aan via studielink.nl voor de Master Psychologie. Kies via Studielink de track van je eerste keuze.

2. Meld je aan bij de Rijksuniversiteit Groningen voor de master via het aanmeldingsformulier. Via dit formulier kun je je ook aanmelden voor een eventuele tweede keuze track. Voor meer informatie over vakken die je nodig hebt voor specifieke tracks, bekijk Overzicht RUG vakken.

Aanmelding voor de volgende tracks is niet langer mogelijk ivm het verstrijken van de aanmeldingsdeadline van 1 maart:
    Clinical Neuropsychology, Klinische Neuropsychologie, Klinische Psychologie, Ontwikkelingspsychologie, Environmental Psychology, Talent Development and Creativity, Clinical Forensic Psychology & victimology

Aanmeldingsformulier Master Psychologie-RUG- geen Selectieprocedure**
    Applied Cognitive Neuroscience, Applied Social Psychology, Theory and History of Psychology, Work, Organizational and Personnel Psychology

3. Meld je aan voor 1 maart* of 1 mei** (afhankelijk van de track van je eerste keuze).

Let op

• Je kunt alleen starten met de master als je vóór 1 september 2024 je bachelordiploma  behaald hebt.

• Maak zorgvuldig je keuze, want je kunt slechts in één mastertrack afstuderen. Eenmaal geplaatst in een track is overstappen niet mogelijk, ook wordt sterk afgeraden te stoppen en je aan te melden voor een andere track. Dit komt doordat je geen nieuwe vaardigheidsvakken, scriptie of stage mag volgen als je hier al mee begonnen was, wat zou betekenen dat je dan niet kunt afstuderen in die track.

Datums en Deadlines

Startdatums mastertracks en beschikbare plaatsen

Start moment
Theory and History of Psychology
Work, Organizational and Personnel Psychology
onbeperkt
Chronologisch overzicht aanmeldingsdata en deadlines

Mastertracks met selectie

Klinische Psychologie, Ontwikkelingspsychologie, Klinische Neuropsychologie, Clinical Neuropsychology, Environmental psychology*, Clinical Forensic psychology & Victimology*, Talent Development and Creativity*

Aanmelding voor startdatum

1 feb 2024

15 aug 2023 -
1 okt 2023

15 jan 2024 -
1 maart 2024

Beslissing over aanvraag en toelaatbaarheid

10 nov 2023

12 apr 2024

Selectietoets

18 nov 2023

20 apr 2024

Resultaten selectietoets
(voorwaardelijke) toelating of wachtlijst

8 dec 2023

17 mei 2024

Tweewekelijkse updates over toelating van wachtlijst

12 dec 2023 -
16 jan 2023

21 mei 2024 - 13 aug 2024

Daadwerkelijke toelating
Wanneer voldaan is aan alle
vereisten zoals diploma,
cursussen, taaleisen, collegegeld

31 jan 2023

31 aug 2024

Mastertracks zonder selectie

Work, Organizational and Personnel Psychology, Applied Cognitive Neuroscience, Theory and History of Psychology, Applied Social Psychology*

Aanmelding voor startdatum

1 feb 2024

15 aug 2023 -
15 nov 2023**

15 jan 2024 -
1 mei 2024**

Beslissing over aanvraag en toelaatbaarheid

15 dec 2023

14 juni 2024

Daadwerkelijke toelating
Wanneer voldaan is aan alle
vereisten (diploma, cursussen,taaleisen, collegegeld

31 jan 2023

31 aug 2024

(bij voorkeur eerder)

* Deze tracks starten alleen in september
** Let op - studenten van buiten de EU/EER
We raden je ten zeerste aan om ruim voor deze deadline een aanvraag in te dienen (meer dan één maand), zodat je genoeg tijd hebt om je visum te regelen of te verlengen.

Laatst gewijzigd:04 maart 2024 15:38