Skip to ContentSkip to Navigation
Education Master's and PhD degree programmes Ontwikkelingspsychologie
Header image Ontwikkelingspsychologie

Ontwikkelingspsychologie

Van babytijd tot ouderdom: gedurende de hele levensloop ontwikkelen mensen zich. Altijd in voortdurende interactie met de omgeving. Daarom is ontwikkelingspsychologie een heel breed en boeiend werkveld.

Centraal in deze track staat de ontwikkeling van het individu in de eigen omgeving over de gehele levensloop. Vanuit een procesbenadering bestudeer je zowel normale als problematische ontwikkeling. Je leert deze ontwikkelingen herkennen, begrijpen en, waar mogelijk, bijsturen.

In het programma is aandacht voor:
  • de praktijk van opvoeding en onderwijs,
  • begeleiding van ontwikkelingsprocessen binnen gezin, school en maatschappij
  • diagnostiek in diverse praktijkcontexten.

Door je keuzes van vakken, theseonderwerp en stageplaats, kun je in jouw masterprogramma de nadruk leggen op de onderwijs- of hulpverleningskant van het vakgebied.

Het vakkenpakket dat bij jouw interesse en toekomstplannen aansluit, stel je samen in het planningsgeprek met de mastercoördinator. Wij vinden het belangrijk dat jij de juiste stappen kunt zetten om te groeien in de richting van de loopbaan die jij ambieert.

De master ontwikkelingspsychologie geeft de mogelijkheid je na afronding te registeren bij het beroepsregister voor jeugdprofessionals in Nederland, Stichting Kwaliteitsregister Jeugd/SKJ. Daarnaast voldoe je - mits je de juiste cursussen in de bachelor hebt voltooid - aan de vooropleidingseisen voor de GZ-opleiding.
Facts & Figures
Degree
MSc in Psychology
Course type
Master
Duration
12 months (60 ECTS)
Croho code
60260
Language of instruction
Dutch
Start
September
Faculty
Behavioural and Social Sciences

Why study this programme in Groningen?

  • Gericht op de ontwikkeling gedurende de hele levensloop;
  • Legt de nadruk op individuele ontwikkeling van kinderen in plaats van op diagnoses: "Krachten in plaats van Klachten";
  • Een Nederlandstalige opleiding;
  • Afgestudeerde ontwikkelingspsychologen hebben goede baankansen.

Programme

In dit jaar leer je normale en afwijkende ontwikkeling te analyseren en begrijpen vanuit een procesperspectief. Je onderzoekt ontwikkelingsprocessen met als doel deze te begrijpen en/of bij te buigen en je leert bepalen hoe en wanneer interventie in ontwikkelingsprocessen effectief is. Daarnaast doe je je masterstage en je masterthese.

Semesters
CoursesCourse Catalog >1a1b2a2b
Repeated Measures (5 EC)
Diagnostiek & interventie in de ontwikkelingspsychologie (5 EC)
Masterstage ontwikkelingspsychologie (20 EC)
Masterthese ontwikkelingspsychologie (10 EC)
Analyzing individual development (5 EC)
Ontwikkelingspsychopathologie: een ontwikkelingsperspectief (5 EC)
Milestones and Talent Development (5 EC)
Test construction (5 EC)
Behandelingen in de ontwikkelingspsychologische praktijk (5 EC)

Study abroad

  • Study abroad is optional

Entry requirements

Admission requirements

Specific requirementsMore information
previous education

Je vooropleiding en gekozen mastertrack bepalen de aanmeldingsprocedure en of je in aanmerking komt voor toelating tot de master of een eventuele premaster. Kijk op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie welke toelatingseisen voor jou van toepassing zijn.

language test

Afhankelijk van je achtergrond en de taal van de gekozen track, moet je een bewijs van taalvaardigheid van de Nederlandse of Engelse taal overleggen. Kijk voor meer informatie op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie

other admission requirements

Selectieprocedure
Voor deze mastertrack is er een selectieprocedure. Kijk voor meer informatie over de selectie op deze pagina.

Registration procedure

Alle informatie vind je op de pagina over Aanmelding, Toelating en Selectie

Application deadlines

Type of studentDeadlineStart course
Dutch students01 March 202501 September 2025
01 March 202601 September 2026
EU/EEA students01 March 202501 September 2025
01 March 202601 September 2026
non-EU/EEA students01 March 202501 September 2025
01 March 202601 September 2026

Admission requirements

Specific requirementsMore information
previous education

Je vooropleiding en gekozen mastertrack bepalen de aanmeldingsprocedure en of je in aanmerking komt voor toelating tot de master of een eventuele premaster. Beijk op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/ welke toelatingseisen voor jou van toepassing zijn.

language test

Afhankelijk van je achtergrond en de taal van de gekozen track, moet je een bewijs van taalvaardigheid van de Nederlandse of Engelse taal overleggen. Kijk voor meer informatie op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie

other admission requirements

Selectieprocedure

De meeste mastertracks hebben meer toelaatbare studenten dan beschikbare plaatsen, in deze gevallen geldt een selectieprocedure. Kijk voor meer informatie over de selectie op deze pagina .

Registration procedure

Alle informatie vind je op de pagina over Aanmelding, Toelating en Selectie.

Application deadlines

Type of studentDeadlineStart course
Dutch students01 March 202501 September 2025
01 March 202601 September 2026
EU/EEA students01 March 202501 September 2025
01 March 202601 September 2026
non-EU/EEA students01 March 202501 September 2025
01 March 202601 September 2026

Tuition fees

NationalityYearFeeProgramme form
EU/EEA2024-2025€ 2530full-time
non-EU/EEA2024-2025€ 18700full-time
EU/EEA2025-2026€ 2601full-time
non-EU/EEA2025-2026€ 19200full-time

Practical information for:

After your studies

Je kunt meteen aan de slag in de praktijk, bijvoorbeeld in het onderwijs. Om aan de slag te kunnen in de geestelijke gezondheidszorg, jeugdzorg, in ziekenhuizen of in residentiële instellingen dien je meestal te voldoen aan de eisen voor een Logoverklaring.

Wil je je kennis verdiepen of verbreden? Dan kun je verder denken aan:

  • Een postacademische opleiding
    - Gezondheidszorgpsycholoog (2 jaar). Daarna kun je eventueel verder met de opleiding tot klinisch psycholoog of psychotherapeut.
    - Orthopedagoog-generalist (2 jaar). Je professionaliseert op het gebied van opvoeding, leren en ontwikkeling.
  • Een promotietraject aan de RUG of een andere universiteit. Je gaat verder in onderzoek in een PhD traject en promoveert.

Career services BSS
Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.

Job prospects

Studenten die onze mastertrack hebben afgerond kunnen onder meer gaan werken als:

Schoolpsycholoog/ontwikkelingspsycholoog in het onderwijs
• Leerlingen met gedrags- en leerproblemen begeleiden;
• Leerkrachten coachen en ondersteunen in het omgaan met kinderen met problemen;
• Scholen begeleiden, bijv. bij de opvang van hoogbegaafde of gehandicapte kinderen;
• Studiekeuzecoaching, begeleiden van studenten met bijv. faalangst en aanpassingsproblemen;
• Adviseren/ontwikkelen van onderwijsmethodes, onderwijsbeleid bij (semi)overheidsinstellingen.

Ontwikkelingspsycholoog in de jeugdhulpverlening
• Onderzoeken en begeleiden/behandelen van kinderen met psychologische problemen en hun ouders;
• Faalangst en sociale vaardigheidstrainingen geven aan kinderen en jongeren;
• Begeleiden en behandelen van kinderen en jongeren in bijv. een kliniek voor eetproblemen, voor kinderen met mentale problemen of ernstige gedragsstoornissen;
• Begeleiden en behandelen van kinderen en jongeren die om wat voor reden ook niet meer thuis kunnen wonen;
• Adviseren bij uithuisplaatsingstrajecten;
• Behandelen van gezinnen met trauma’s.

Ziekenhuispsycholoog
• Behandelen van kinderen met psychosomatische problemen, trauma’s, verwerking bij ernstige ziektes;
• Therapie geven aan jongeren met problemen. 

Job examples

  • Schoolpsycholoog/ontwikkelingspsycholoog in het onderwijs

    in het basis- voortgezet en speciaal onderwijs, en bij onderwijsbegeleidingsinstellingen.

  • Ontwikkelingspsycholoog in de jeugdhulpverlening

    verbonden aan een GGZ of andere instelling voor geestelijke gezondheidszorg, in (ambulante of residentiële) centra voor kinderen met specifieke problemen en handicaps, of in individuele psychologenpraktijken.

  • Medewerker ontwikkeling onderwijsbeleid/onderwijsmethoden

    bij (semi)overheden.

Research


Selectie van stafleden

Dr. C. (Charlotte) Vrijen profiel | onderwijs
Ik ben gefascineerd door positieve bias, het fenomeen dat veel mensen de wereld zien als mooier en positiever dan deze daadwerkelijk is. Er zijn aanwijzingen dat een dergelijke positieve bias, bijvoorbeeld optimisme, ons kan beschermen tegen het ontwikkelen van mentale gezondheidsklachten. Maar hoe komt het nu dat sommige mensen optimistisch zijn en anderen niet? Ik onderzoek in welke mate en hoe optimisme wordt doorgegeven van ouders op kinderen. Daarbij kijk ik zowel naar de rol van erfelijkheid als naar de rol van opvoeding. Om dit soort ontwikkelingen binnen de gezinscontext te bestuderen is het noodzakelijk om op meerdere momenten in de tijd data te verzamelen bij gezinnen. Dit levert veel datapunten per gezin op en er zijn speciale methodes ontwikkeld om dit soort data te analyseren. In de mastercursus 'Analyzing individual development' die ik coördineer, leren studenten waarom deze complexe methodes nodig zijn voor het bestuderen van individuele ontwikkeling en passen ze deze analyses ook toe op door hen zelf verzamelde data.

Dr. R.F.A. (Ralf) Cox profiel | onderwijs
Als onderzoeker ben ik gefascineerd door hoe gedrag en denken tot stand komen, en door de patronen en variatie daarin. Belangrijk uitgangspunt voor mij is dat ons lichaam, onze hersenen, en de omgeving hier gezamenlijk vorm aan geven, en ook aan de ontwikkeling hiervan, door een proces van zelforganisatie. Daarnaast gaat mijn aandacht uit naar de empirische esthetica en de kunstbeleving, en de ontwikkeling ervan. Als docent van Ontwikkelingspsychologie ben ik betrokken bij de cursussen ‘Analyzing Individual Development’ en ‘Milestones and Talent Development’, waarin ik deze thema's aan bod laat komen. Tenslotte, ben ik de Masterthesecoördinator van Ontwikkelingspsychologie. Voor de Masterthese Ontwikkelingspsychologie werken studenten meestal mee aan het lopende onderzoek binnen de afdeling, onder begeleiding van een van de docenten en/of promovendi. Ieder jaar is er een veelheid aan onderwerpen beschikbaar op het gebied van de ontwikkeling van psychopathologie, de identiteitsontwikkeling, en de cognitie ontwikkeling. Er worden projecten aangeboden op uiteenlopende thema's als empathie, schoolse vaardigheden, huiselijk geweld, positief denken, probleemoplossen, creativiteit, gebaren en spraak, en meer, allemaal uiteraard in hun ontwikkelingscontext.

Dr. L.S. (Laura) Cuijpers profiel | onderwijs
In mijn onderzoek richt ik me op het verbeteren van welzijn middels beweging. Ik onderzoek de dynamica van interpersoonlijk conflict in de context van het leren van zelfverdediging. Ik doe dit door te onderzoeken hoe exploratie van actiemogelijkheden kan bijdragen aan het voorkomen of herstellen van bedreigende interacties, zoals fysiek/seksueel geweld. Samen met mijn collega's bestudeer ik de rol van actiemogelijkheden en ervaren controle/zelfbeschikking in het ontwikkelen van angst en depressie. In ons stresslab onderzoeken we de mogelijkheden van angst en depressie te herstellen middels beweging en sociale interactie. Hierbij gebruiken we ecologisch valide experimenten, waarin we rijke en zeer gedetailleerde data van individuen over de tijd verzamelen, zoals bewegingsgedrag (tijdseries van positie en kracht), psychologische ervaring (interviews) en fysiologische stress reacties (hartslagvariabiliteit) over verschillende tijdschalen. Studenten kunnen bijdragen aan dit onderzoek tijdens het uitvoeren van hun masterthese. Daarnaast coördineer ik de cursus ‘Milestones and talent in development’.

Dr. A.M. (Annelieke) Roest profiel | onderwijs
De focus van mijn onderzoekslijn betreft angst en depressieve symptomen over de levensloop. Dit sluit goed aan bij de mastercursus die ik coördineer, namelijk ‘ontwikkelingspsychopathologie: een ontwikkelingsperspectief’. Ik onderzoek, onder andere, hoe vaak deze klachten voorkomen, factoren die voorspellend zijn in de ontwikkeling hiervan, en hoe effectief behandelingen zijn. Daarnaast ben ik ook geïnteresseerd in de relatie tussen psychische klachten, stress en lichamelijke klachten zoals hart- en vaatziekten. De effecten van stress op de ontwikkeling van cardiometabole ziekten onderzoeken wij binnen het Nederlandse Stress-in-Action consortium. Een onderzoeksmethode die ik vaak toepas in mijn onderzoek betreft het doen van systematische reviews en meta-analyses, waarbij we systematisch de gepubliceerde literatuur onderzoeken en integreren en analyseren. Studenten van de master ontwikkelingspsychologie zullen mij regelmatig tegenkomen, onder andere in mijn rol als track coördinator van de master, in de cursus ‘O ntwikkelingspsychopathologie: een ontwikkelingsperspectief’, in het practicum ‘Diagnostiek en interventie in de ontwikkelingspsychologie’, en in de cursus ‘B ehandelingen in de ontwikkelingspsychologische praktijk’.


Kijk voor een overzicht van onderzoek door de afdeling Psychologie ook eens op Mindwise. Dit is een blog platform van de afdeling Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Medewerkers en studenten schrijven op persoonlijke titel over psychologisch onderzoek en onderwijs in Groningen, en geven hun mening over actuele zaken die te maken hebben met hun onderzoeksgebied.
Apply nowBrochureEventsContact
Master's Weeksdiverse locatiesMore information

Contact

Study associations

VIP

VIP is the study association for the Psychology students at the University of Groningen.
VIP organizes study-related and social activities. As a VIP-member, you receive a discount on study books as well as a discount on VIP activities. On this website, you can find more information about VIP, our events, committees, and the book sale.
https://www.vipsite.nl/
Student profile

Jij wilt

  • weten hoe je de nieuwsgierigheid van jonge kinderen kunt stimuleren, om ze de beste kansen op school te geven en/of
  • kinderen, jongeren en volwassenen met beperkingen optimaal van hun capaciteiten gebruik laten maken en/of
  • jongeren helpen bij het kiezen van een loopbaan waarin ze zich kunnen ontplooien en/of
  • leren hoe je ontwikkelingsprocessen bij kinderen, jongeren en volwassenen kunt begeleiden en stimuleren en/of
  • de ontwikkeling van angstige, hyperactieve, depressieve kinderen en jongeren optimaliseren.
Study support

Bij de opleiding psychologie is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn studieadviseurs voor zowel de Nederlandstalige als de Engelstalige opleiding. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.

Je kunt studieadviseurs vragen stellen over:
• de inhoud van de opleiding
• de invulling en planning van je studie
• keuzes in je studie
• inschrijvingen
• regelingen in de opleiding
• het volgen van vakken buiten je opleiding
• studeren in het buitenland

Ook voor persoonlijke ondersteuning kun je bij hen terecht.
Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een van de studieadviseurs.

E-mail voor korte vragen: studieadvies.psy rug.nl
Een afspraak maken kan via het online afsprakensysteem: https://fbss.as.me/schedule/9de94536
of per telefoon via de onderwijsbalie: 050 3636301