De klinische neuropsychologie richt zich op hersenaandoeningen bij kinderen, volwassenen en ouderen, zoals bijvoorbeeld:
Neuropsychologen houden zich bezig met diagnostiek en behandeling van dergelijke aandoeningen in de klinische praktijk, maar ook met wetenschappelijk onderzoek.
Gebruikte methoden zijn bijvoorbeeld neuropsychologische tests,
neuroimaging methoden en electrofysiologische technieken. Een
neuropsycholoog wordt beschouwd als een scientist-practitioner,
iemand die beschikt over relevante theoretische kennis en
inzichten, methodologische en statistische vaardigheden alsmede
klinische ervaring.
De aandacht voor neuropsychologische problematiek neemt toe en
daarmee de vraag naar goede klinisch en wetenschappelijk opgeleide
neuropsychologen.
Om de master Klinische Neuropsychologie te kunnen afronden, dien je de examens van twee basisvakken, één vaardigheidsvak, één methodologievak en twee keuzevakken positief af te ronden. Wat betreft de keuzevakken kun je kiezen uit de andere vakken van de Klinische Neuropsychologie track of uit de vakken van één van andere master tracks van Psychologie.
Het lopen van een stage verplicht. Je kunt dan kiezen uit:
OF
Let op! De masterthese en de praktijkstage kunnen samen nooit meer
dan 30 EC zijn.
Verder is er alleen in de Nederlandse track ruimte voor een 20 EC
praktijkstage, wat een vereiste is voor de GZ-opleiding. Met een 10
EC praktijkstage voldoe je dus niet aan de eisen voor de
GZ-opleiding, zie https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/postmaster/.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Data collection and analysis for cognitive neuroscience (5 EC) | ||||
Neuropsychology and psychiatric disorders (5 EC) | ||||
Repeated measures (5 EC) | ||||
Neuropsychological assessment (5 EC) | ||||
Keuzecursus
Alle andere KN-vakken, of vakken uit andere RUG-Psychologiemasters | ||||
Masterstage (10 of 20 EC)
Voor een 10EC stage: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PSMNI-10; Voor een 20EC stage: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PSMNI-20 | ||||
Masterthese (10 of 20 EC)
Voor een 10EC masterthese: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PSMNT-10; Voor een 20EC masterthese: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PSMNT-20 | ||||
Research methods in clinical neuropsychology (5 EC) | ||||
Capita selecta klinische neuropsychologie (5 EC) | ||||
Advanced clinical neuropsychology (5 EC) | ||||
Test construction (5 EC) | ||||
Neuropsychological rehabilitation and treatment (5 EC) |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Je vooropleiding en gekozen mastertrack bepalen de aanmeldingsprocedure en of je in aanmerking komt voor toelating tot de master of een eventuele premaster. Kijk op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie welke toelatingseisen voor jou van toepassing zijn. |
taaltoets cijfer |
Afhankelijk van je achtergrond en de taal van de gekozen track, moet je een bewijs van taalvaardigheid van de Nederlandse of Engelse taal overleggen. Kijk voor meer informatie op https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie |
overige toelatingseisen |
Selectieprocedure
|
Alle informatie vind je op de pagina over Aanmelding, Toelating en Selectie.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 maart 2025 | 01 september 2025 |
01 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 maart 2025 | 01 september 2025 |
01 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 maart 2025 | 01 september 2025 |
01 oktober 2025 | 01 februari 2026 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Your previous education and chosen master track determine the application procedure and whether you are eligible for admission to the master or a possible premaster. Check https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie to find the admission requirements that apply to you. |
taaltoets cijfer |
Depending on your background and language of the track of your choice, you will have to submit proof of your proficiency in either Dutch or English. For more information see https://www.rug.nl/gmw/masters/psychology/toelatingseisen-masters-psychologie |
overige toelatingseisen |
Selection Procedure
|
The information can be found on the page about Application, Admission and Selection.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 maart 2025 | 01 september 2025 |
01 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
EU/EEA studenten | 01 maart 2025 | 01 september 2025 |
01 oktober 2025 | 01 februari 2026 | |
non-EU/EEA studenten | 01 maart 2025 | 01 september 2025 |
01 oktober 2025 | 01 februari 2026 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
niet EU/EER | 2024-2025 | € 20800 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Wat doe je als neuropsycholoog?
Career services BSS
Waar
wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al
terecht bij
Career
Services
van
de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan,
het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage
vinden.
In algemene en academische ziekenhuizen, verpleeghuizen, revalidatiecentra, schoolbegeleidingsdiensten, epilepsiecentra, forensische klinieken, instellingen voor verstandelijk beperkten, bij de GGZ, in psychiatrische centra, etc.
N.B.: Voor zelfstandig werken in de gezondheidszorg is uiteindelijk een BIG registratie vereist. Houd er rekening mee dat je met het volgen van de masterroute Klinische Neuropsychologie niet automatisch voldoet aan de vooropleidingseisen voor de postacademische opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog. Meer informatie over postacademische opleidingen: http://www.rug.nl/gmw/psychology/education/postmaster.
Patiëntgebonden onderzoek: steeds meer neuropsychologiestudenten stromen na hun masteropleiding door naar promotietrajecten, waarin bijvoorbeeld onderzoek wordt gedaan naar (determinanten van) neuropsychologische stoornissen bij bepaalde aandoeningen, of de effectiviteit van neuropsychologische behandelprogramma's.
Functies als coördinator van onderzoeksprojecten in gezondheidszorginstelling, onderwijs- of managementfuncties bij overheid, onderzoeksinstituten of farmaceutische bedrijven.
Voor een overzicht van het onderzoek van de expertise groep Clinical Neuropsychology zie Expertise group Clinical Neuropsychology.
Kijk voor een overzicht van onderzoek door de afdeling Psychologie ook eens op Mindwise . Dit is een blog platform van de afdeling Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Medewerkers en studenten schrijven op persoonlijke titel over psychologisch onderzoek en onderwijs in Groningen, en geven hun mening over actuele zaken die te maken hebben met hun onderzoeksgebied.
Het is een misvatting dat werken met ouderen saai of gezapig is!
Nadia Dales (26) straalt van gedrevenheid als ze uitlegt wat haar zoveel voldoening geeft in werken met ouderen. Ze deed haar stage bij ZINN, een ouderenzorginstelling waar ze inmiddels een aanstelling heeft als psycholoog. ZINN biedt begeleiding en zorg aan thuiswonende en inwonende cliënten.
Nadia deed haar stage op twee locaties. Ze werkte met ouderen
met een diagnose dementie, maar ook wel met ouderen met andere
klachten. Als Nadia vertelde wat ze allemaal deed in haar stage,
reageerden veel medestudenten verrast en verbaasd.
‘Er leven veel vooroordelen over het werken met ouderen. Het
zou niet uitdagend zijn, en gedacht wordt: wat je kun je nog voor
die groep doen?’
Nadia gaat verzitten op haar stoel voor ze verder gaat. ‘Ik
zie dat wel. Ik ervaar het juist als heel rijk. Ik werk met mensen
die een heel leven achter de rug hebben. Ze zijn op het laatste
station in hun leven. Als ik kan bijdragen aan een fijne(re)
laatste periode van iemands leven, dat vind ik dat heel mooi. Voor
de familie van de cliënten hier is het meestal zwaar. Bedenk
eens, hoe het zou zijn als je een familielid hebt met dementie, en
diegene is heel rusteloos of bang. Dat dat je laatste herinneringen
kleurt aan een geliefde. Het geeft me veel voldoening dat ik daar
iets in kan betekenen.’
Ze is even stil als ze nadenkt over een voorbeeld.
‘Het zijn soms hele kleine dingen. Er zijn cliënten met
dementie die prikkels zoeken. Als zij ’s nachts wakker worden
in een stille kamer, dan gaan ze op zoek. Dan kun je bijvoorbeeld
heel zacht muziek aanzetten. Je moet heel creatief zijn bij het
bedenken van interventies. Wat voor de een werkt, werkt niet voor
de ander. Soms is het een lange zoektocht. Als het dan lukt, is dat
heel bevredigend.”
Na de hbo-opleiding toegepaste psychologie werkte Nadia als
psychodiagnostisch assistent in het Martiniziekenhuis. Daar nam ze
veel neurodiagnostisch onderzoek af. De arts en de psycholoog
gingen dan met de resultaten aan de slag. Op een gegeven moment
leek het haar leuk dat ook zelf te kunnen doen.
‘Dus ik wist dat ik ouderen een leuke doelgroep vond, en ik
wilde iets met dementie doen. Dementie is een interessant
verschijnsel: wat gebeurt er precies in de hersenen van iemand met
dementie? Ik heb mijn vakkenpakket in de master afgestemd op de
doelgroep ouderen en aandoeningen die vaak bij ouderen voorkomen.
Eerlijk gezegd had er van mij nog wel een vak bij gemogen waarin
meer aandacht was voor werken met ouderen, voor de ziektebeelden
die vaak voorkomen en voor welk soort interventies je kunt doen bij
ouderen.’
‘Ik zag de stagevacature in de RUG database, en ik kende
ook iemand die bij ZINN werkt. Dat was de vrouw van een collega in
het Martiniziekenhuis. Dat heeft vast ook meegeholpen. Ik begon
samen met een medestudent aan de stage. ZINN kon niet
kiezen!’ ze lacht, ’Het was heel leuk om te kunnen
sparren met iemand die tegelijk met jou begonnen is.’
Het werk is erg afwisselend. Als psycholoog bij ZINN ga je naar
verschillende plekken. Je komt bij mensen thuis of bezoekt ze op de
afdeling. Je zit in gesprekskamers en op kantoor, waar je korte
lijntjes met collega’s hebt. Er is veel overleg met de
behandelende professionals, de arts, de specialist
ouderengeneeskunde, de diëtist, de fysiotherapeut. En je werkt
met de zorgmedewerkers.
Nadia liep drie dagen in de week stage. De stage duurde ongeveer
een half jaar, van september tot en met maart. In het begin liep
Nadia in alles met haar begeleider mee. Gaandeweg mocht ze steeds
meer zelfstandig doen. Ze bespraken wekelijks op een vast uur wat
er speelde of waar Nadia tegen aanliep. En ook tussendoor spraken
ze elkaar vaak. Nadia deed psychodiagnostiek en intakes, schreef
gespreksverslagen. En ze deed gedragsvisites.
“Op gedragsvisites spreek je met de zorgmedewerkers over de
cliënten. Zij vertellen dan wat er speelt. Als er problemen of
opvallend gedrag wordt genoemd, dan vraag je dat
uit. Je brengt dat soms ook helemaal in kaart. Dan
observeer je zelf en je schrijft er een advies van en bedenkt ook
interventies op het gedrag of het probleem. Is er sprake van
bijvoorbeeld neerslachtigheid of eenzaamheid, dan ga je in gesprek
met de bewoner zelf.
Als er een cliënt is waar veel speelt, of waar de behandeling
wat vastloopt, wordt er een multidisciplinair overleg ingepland.
Dan hoor je vanuit verschillende disciplines de insteek en de
problemen. Samen denk je dan over hoe verder. Dat is enorm
leerzaam.’
Nadia noemt zichzelf rustig en enthousiast over dit werk en deze
doelgroep. Van zorgmedewerkers kreeg ze terug dat ze heel
toegankelijk is. Wat ze geleerd heeft is dat ze zichzelf en de
kennis die ze opgedaan heeft in de master niet moet
onderschatten.
‘Wat ik soms wel uitdagend vond, waren de gesprekken met
familie. Geen familie is hetzelfde, zij hebben allemaal hun eigen
punten die zij belangrijk vinden. Dat moet je ook ontdekken. Wat ik
in de master geleerd heb, is heel specifieke kennis. Ik was in het
begin best onzeker over de waarde van mijn inbreng. Familie kent de
client zoveel beter, en zorgmedewerkers zijn vaak zo ervaren met
deze cliënten! Maar toen ik na een paar keer merkte dat ik
echt kennis heb die anderen niet hebben, kon ik steeds beter mijn
rol pakken.’
Nadia is in haar element bij ZINN. Zij hoopt dat ze met haar verhaal een lans kan breken voor de ouderenzorg, omdat werken in deze sector haar vervulling geeft. Je moet creatief zijn en je kunt echt iets betekenen. Haar boodschap aan studenten die nadenken over stage of werk: ‘Neem werken met ouderen serieus in overweging. Het is erg afwisselend en uitdagend.’
In my second year, I participated in the Honours Programme and was partnered with a researcher at the UMCG. I was immediately inspired by her research and by neuropsychology in general, and decided to write my Bachelor's thesis about the subject.
In my second year, I participated in the Honours Programme and was partnered with a researcher at the UMCG. I was immediately inspired by her research and by neuropsychology in general, and decided to write my Bachelor's thesis about the subject. It seemed like an obvious choice to continue in that field by pursuing a Master's in Clinical Neuropsychology.
After the Master's in Clinical Neuropsychology I conducted PhD research at the neuropsychology department at the UMCG. My supervisor helped me to establish contact with the director of the new Maarsingh & Van Steijn facility in Groningen, and I was invited for an interview.
I work here now as a neuropsychologist. That means that I provide primary mental healthcare for patients suffering from various psychological problems, including depression and phobias. I also provide support to people suffering from neurodegenerative diseases or those recovering from neurological injury. If necessary, I carry out neuropsychological research. In addition, I conduct psychiatric expertise consultations for a firm called WPEX.
My current position mainly involves treating people who are not suffering from neurological problems, so my work is more closely related to the Master´s in Clinical Psychology. However, I think that being familiar with both directions makes me a better psychologist in both fields. Patients with neurological problems are also often somber or phobic, and sometimes have personality problems.
Na de bachelor twijfelde ik welke kant ik op zou gaan, maar toen ik eenmaal hoorde over de master Klinische Neuropsychologie, was de keuze snel gemaakt.
Tijdens mijn bachelor Biomedische Wetenschappen/Gedrag- & Neurowetenschappen vond ik met name de hersenen ontzettend interessant. Na de bachelor twijfelde ik welke kant ik op zou gaan, maar toen ik eenmaal hoorde over de master Klinische Neuropsychologie, was de keuze snel gemaakt. Bij neuropsychologie kijk je naar de relatie tussen de hersenen en het gedrag in het alledaags functioneren.
Het leek me erg leuk om hier meer kennis over op te doen en om uiteindelijk als neuropsycholoog een bijdrage te kunnen leveren aan de kwaliteit van leven van patiënten met een hersenaandoening. Na de premaster ben ik toen begonnen aan de master Klinische Neuropsychologie.
De master bestaat uit cursussen, een stage en een masterthese. Er zijn verschillende cursussen om uit te kiezen, zelf vond ik vooral de cursus Neuropsychologische revalidatie erg leuk en interessant, hierbij waren er ook patiëntcolleges. Daarnaast heb ik een geïntegreerde stage gelopen in het UMCG, waarbij het klinische gedeelte van de stage gecombineerd werd met het schrijven van de masterthese. Tijdens deze stage heb ik diagnostische werkzaamheden verricht en was ik betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten bij diverse patiëntgroepen (traumatisch hersenletsel, spinocerebellaire ataxie, Parkinson en Huntington). Het was heel afwisselend en ontzettend leuk, de ene dag zag ik een patiënt en de andere dag zat ik artikelen te lezen en te schrijven.
Na de master kreeg ik de kans om aan de slag te gaan als onderzoeker bij de afdeling Neuropsychologie in het UMCG. Hierbij was ik volop bezig met het afnemen van neuropsychologische testen en het schrijven van artikelen. Vervolgens ben ik docent geworden aan de RUG. Ik begeleid met name mastertheseprojecten in het UMCG. Daarnaast spring ik soms in als neuropsycholoog om patiënten te zien. Ook doe ik zelf nog onderzoek naar traumatisch hersenletsel. De Klinische Neuropsychologie is een vakgebied waarbij je klinisch werk en onderzoek heel mooi kunt combineren; vanuit het klinische werk ontstaan interessant vragen en vervolgens doen we kennis op vanuit het onderzoek, om zodoende de zorg voor patiënten weer te kunnen verbeteren. Ik vind mijn werk erg leuk en uitdagend en hoop dit nog een hele tijd te mogen blijven doen.
Once I had my Master's, I wasn't done studying, and as I really missed Groningen a lot I decided to return.
My name is Shannen Will, I am originally from Germany and I am a Master's student of Clinical Neuropsychology. I chose this Master's because I wanted to deepen my understanding of psychological and psychiatric disorders in conjunction with the working of the brain.
I have a Bachelor’s degree in Psychology from Groningen and Master’s in Clinical Psychology from Leiden. Once I had my master’s, I wasn’t done studying, and as I really missed Groningen a lot I decided to return.
At the moment I am following the course unit in Neuropsychological Assessment in which we learn how to test and diagnose people with brain disorders. The course unit is quite practical. As well as attending the lectures we have to work on video assignments. Another course unit that I really like is Neuropsychology and Psychiatric Disorders. I am really intrigued to find out more about how all disorders, such as ADHD or eating disorders, are related to the brain.
What I love about studying here is the fact that you can take electives alongside the compulsory curriculum. Since I have broad interests, I also registered for the course unit Health Psychology from the Applied Social Psychology Master’s track. I enjoy studying this topic as well because it focuses on health in general and therefore provides a complementary perspective.
I am happy that the Dutch government supports me financially. As an EU national, I could apply for the tuition fee loan which makes studying more affordable.
Groningen is great. It is a very international city. People here are happy, friendly and accepting. Many good things have happened to me here! Groningen gave me the chance to prove I could become a psychologist.
Shannen Will, master student Clinical Neuropsychology
Dit is precies wat ik zo mooi vind aan mijn werk: de verwevenheid tussen wetenschappelijk onderzoek en de klinische beroepspraktijk, waarin de patiënt centraal staat.
Mijn naam is Joost Heutink en ik ben universitair docent binnen de bachelor Psychologie en de master Klinische Neuropsychologie. Studenten kunnen mij in hun tweede jaar terugzien bij het vak Introductie in de klinische neuropsychologie. In de bachelor heeft neuropsychologie maar een kleine rol, maar het is een ontzettend interessant vakgebied! Ik wil studenten dan ook graag enthousiasmeren voor de gelijknamige master.
Binnen het vakgebied van de neuropsychologie onderzoeken we de relatie tussen hersenen en gedrag. Bij mensen met een aangeboren of op latere leeftijd opgelopen hersenaandoening kunnen er stoornissen zijn in onder andere perceptie, taal, geheugen, motoriek, aandacht, planning en gedrag. Deze stoornissen leren ons veel over hoe de hersenen werken. Met deze kennis kunnen we patiënten beter helpen om zo goed mogelijk met hun functiebeperking om te gaan en optimaal te participeren in de maatschappij. Dit is precies wat ik zo mooi vind aan mijn werk: de verwevenheid tussen wetenschappelijk onderzoek en de klinische beroepspraktijk, waarin de patiënt centraal staat.
Patiënten spelen ook binnen mijn colleges een belangrijke rol. Ik presenteer veel casussen en er komen ook mensen met een hersenaandoening tijdens hoorcolleges vertellen over de problemen die ze ervaren. De wetenschappelijke theorieën die ik in mijn vak behandel helpen studenten om de problemen van deze mensen te begrijpen. Tegelijkertijd helpen de patiënten ook om theorieën te toetsen en in een context te plaatsen. Studenten leren zo met een kritische blik naar theorieën te kijken, waarbij deze niet abstract blijven. Je ziet het direct terug in de praktijk!
Neuropsychologie is bovendien erg interessant omdat het constant in ontwikkeling is. Er worden namelijk steeds nieuwe dingen over de hersenen ontdekt. Door middel van onderzoek begrijpen we de hersenen steeds iets beter, wat we vervolgens ten goede aanwenden!
Bij de opleiding psychologie is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn studieadviseurs voor zowel de Nederlandstalige als de Engelstalige opleiding. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.