Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie Onderwijs Bachelor

Psychologievakken voor externe studenten

Onder studenten van andere opleidingen is veel belangstelling voor het volgen van psychologievakken van onze faculteit. Om die toestroom beter te reguleren, gelden vanaf 1 september 2022 de volgende regels voor studenten die niet staan ingeschreven als psychologiestudent bij de afdeling psychologie ("externe" studenten).

Vakken van de BSc Psychologie

Hiervoor geldt dat:

• studenten in het pre-masterprogramma bij psychologie kunnen deelnemen aan de vakken die deel uitmaken van het voor hen vastgestelde pre-masterprogramma;
  • studenten van AI kunnen deelnemen aan de drie BSc-psychologievakken die in de OER van AI worden genoemd als keuzevakken, alsmede Statistiek-II en -III;
  • studenten van het UCG kunnen als keuzevak vakken kiezen die conform de opleidings-OER van BSc-psychologie geen practicum bevatten (vakken zonder practicum, maar “Communication and Diagnostics Skills” (2e-jaarsvak) mag wel);
  • voor studenen van het UCF moeten hierover nog afspraken worden gemaakt;
  • maximaal 100 studenten van sport sciences kunnen deelnemen aan het vak “Sport & Performance Psychology”;
  • 20 studenten van toegepaste psychologie van de Hanzehogeschool kunnen deelnemen aan een select aantal vakken als “voorbereidingsminor”;
  • 5 studenten van de HBO+-opleiding verpleegkunde kunnen aan vakken deelnemen;
  • exchange studenten van externe psychologie-opleidingen mogen de bachelorvakken uit het aanbod in Ocasys volgen en worden ingeschreven onder de PSB-code;
  • studenten die op grond van artikel 6.1 van de GMW-OER vanuit een aanverwante opleiding tot het tweede jaar van de opleiding zijn toegelaten door de toelatingscommissie hebben onbeperkt toegang tot de verplichte postpropedeutische vakken van de opleiding, met behoud van de volgordelijkheidsverplichtingen van de tentamens zoals in het betreffende artikel in een tabel is vastgelegd.

Alle andere studenten kunnen alleen aan de vakken deelnemen die behoren tot de Universiteitsminor Psychology in Society of Psychology of Cognition, Development and Performance.

NB: Het is niet langer mogelijk om vakken van de BSc-opleiding psychologie via een andere route te volgen. Alle eerder gemaakte afspraken hierover komen bij dezen te vervallen.

Vakken van de MSc Psychologie

Mastervakken zijn toegankelijk voor "externe" studenten als de cursuscoördinator hiervoor toestemming geeft. Enkele mastercursussen zijn expliciet gereserveerd voor studenten van de betreffende track, en dus zelfs niet toegankelijk voor RUG master psychologiestudenten uit andere tracks.

Laatst gewijzigd:25 maart 2024 16:21