Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn Onderzoek Gazelle

Publicaties en presentaties

Wetenschappelijke publicaties

2018

ter Beek, M. , Spijkerboer, A. W. , Brummer, L., & Opdenakker, M-C. (2018). Gemotiveerd, actief en zelfstandig lezen: Hoe een digitale leeromgeving zowel de leerling als de docent kan ondersteunen bij het begrijpend lezen van informatieve zaakvakteksten in het voortgezet onderwijs .

ter Beek, M. , Brummer, L., Donker, A. S., & Opdenakker, M-C. J. L.(2018). Supporting secondary school students' reading comprehension in computer environments: A systematic review. Journal of Computer Assisted Learning , 34(5), 557-566. doi:10.1111/jcal.12260

Congresbijdragen

2018

ter Beek, M. , & Opdenakker, M-C.(2018). Motiverende opdrachten en hints in een digitale leeromgeving: Effecten op leesprestaties en motivatie van leerlingen . Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2018, Nijmegen, Netherlands.

Ozinga, H. W., ter Beek, M. , Spijkerboer, A., & Opdenakker, M. (2018). Werken met Gazelle: De gebruikerservaring van leerlingen met een digitaal leesprogramma in het voortgezet onderwijs . Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2018, Nijmegen, Netherlands.

2017

ter Beek, M. , Brummer, L., Donker-Bergstra, A., & Opdenakker, M-C. Supportive hints in a digital environment to foster adolescents’ expository text comprehension . ICT demonstration presented at EARLI 2017, Tampere, Finland.

ter Beek, M. , Brummer, L., Donker-Bergstra, A., & Opdenakker, M.(2017). Supportive hints in a digital learning environment: Effects on students' motivation . Poster session presented at JURE/EARLI 2017, Tampere, Finland. Bekijk de poster.

Brummer, L. , ter Beek, M., Donker, A., & Opdenakker, M-C.(2017). Effects of cognitive and metacognitive hints on reading performance in a digital learning environment . Poster session presented at JURE/EARLI 2017, Tampere, Finland. Bekijk de poster.

ter Beek, M. , Brummer, L. , Opdenakker, M., & Donker-Bergstra, A. (2017). Digitale ondersteuning bij het lezen van geschiedenisteksten in het VO: Welk effect hebben hints op de prestaties van leerlingen? . Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2017, Antwerp, Belgium.

Brummer, L. , ter Beek, M., Bergstra, A., & Opdenakker, M.(2017). Hintgebruik tijdens het lezen in een digitale leeromgeving . Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2017, Antwerp, Belgium.

Presentaties

2018

Begrijpend lezen voor brugklassers: hoe een digitale leeromgeving zowel de leerling als de docent kan ondersteunen. Presentatie op het NRO Congres 2018 te Utrecht.

Gazelle: gemotiveerd en actief zelfstandig lezen in een digitale leeromgeving. Presentatie op IPON 2018 te Utrecht.

Reading 2.0: Benefits for students. Presentatie voor de Three Minute Thesis competitie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Wetenschap in de praktijk: Project Gazelle. Presentatie tijdens Kenniscafé II van Openbaar Onderwijs Groningen op het Kamerlingh Onnes college.

2017

Gemotiveerd en zelfgestuurd leren. Presentatie tijdens een bijeenkomst van Netwerk Noord te Drachten.

Laatst gewijzigd:30 juni 2023 11:09