Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn Onderzoek Gazelle

Het onderzoek

Binnen het wetenschappelijke onderzoek naar de effecten van het Gazelle-programma staan twee vragen centraal:

  1. Wat zijn de effecten van het aanbieden van hints (cognitief, metacognitief en motivationeel) op het tekstbegrip, zelfgestuurd leren en de motivatie van leerlingen?
  2. Wat zijn de effecten van het aanbieden van een resultatenrapport (o.b.v. leerlingdata) op de instructie bij het begrijpend lezen door docenten?

Hiervoor is een quasi-experimenteel onderzoek uitgevoerd op verschillende havo/vwo-brugklassen op vijf vo-scholen in Noord-Nederland. Het onderzoek had een looptijd van september 2015 tot september 2018.

Jaar 1 (schooljaar 2015/2016)

Voor de ontwikkeling van de digitale omgeving en materialen (teksten, meerkeuzevragen) is intensief met de deelnemende docenten samengewerkt. Daarnaast hebben leerlingen ook kunnen meedenken over het design en de invulling van het programma. Het Gazelle-programma is in dit jaar ontwikkeld tot een volledig digitale omgeving die zowel in de lespraktijk als voor het onderzoek gebruikt kon worden.

Ontwerp leerling
Jaar 2 (schooljaar 2016/2017)

In de eerste experimentele fase van het onderzoek is voornamelijk gekeken naar het hintgebruik van de leerlingen en de effecten op hun tekstbegrip, zelfgestuurd leren en motivatie. Leerlingen werkten gedurende twee blokken van zes weken in Gazelle. In de experimentele groepen kregen leerlingen hints; in de controlegroepen niet. In de tweede helft van het schooljaar werden motiverende elementen aan Gazelle toegevoegd om te onderzoeken of dit effect had op de motivatie van leerlingen.

Jaar 3 (schooljaar 2017/2018)

In de tweede experimentele fase van het onderzoek is voornamelijk gekeken naar de instructie van de docenten op het gebied van begrijpend lezen. De opzet was hetzelfde als in Jaar 2, met de toevoeging van een gedetailleerd resultatenrapport voor de docenten in de experimentele groep. In de tweede helft van het schooljaar werden deze docenten tevens getraind op het gebruik van Gazelle in hun lessen en kregen zij een gestructureerd werkboek op de lessen op basis van Gazelle voor te bereiden.

Resultaten

De resultaten van dit onderzoek worden gedeeld in verschillende publicaties en presentaties.

Laatst gewijzigd:05 april 2019 11:22