Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

What's next?

a study on subject choices in Dutch secondary education
Promotie:M.A. (Monique) Dijks, MSc
Wanneer:16 november 2023
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. M.J. (Matthijs) Warrens, prof. dr. H. (Hanke) Korpershoek, prof. dr. R.J. (Roel) Bosker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
What's next?

Hoe nu verder? Profielkeuze in havo en vwo

Havo- en vwo-leerlingen moeten in klas drie een profiel kiezen. Een deel van de leerlingen heeft daar moeite en krijgt achteraf spijt van hun profielkeuze. Monique Dijks heeft de processen die voorafgaan aan de profielkeuze onderzocht. Zij hoopt hiermee bij te dragen aan een betere ondersteuning bij het maken van een weloverwogen loopbaankeuze.

Een grote groep leerlingen lijkt al een keuze te hebben gemaakt voordat de formele profielkeuzebegeleiding en -advisering plaatsvindt, terwijl andere leerlingen nog geen idee hebben wat ze willen kiezen. Hoewel het vroeg committeren aan één profiel niet problematisch hoeft te zijn, kan het voorkomen dat deze leerlingen hun beslissing hebben gebaseerd op onjuiste of onvolledige informatie, aangezien zij in veel gevallen nog geen informatie over de keuzemogelijkheden hebben gekregen van de school. Dit benadrukt het belang van vroegtijdig informeren.

De attitude van leerlingen ten aanzien van de profielen blijkt een grote rol te spelen in de profielkeuze. De profielkeuzeprocessen van leerlingen lopen echter sterk uiteen. Zo hangen rapportcijfers van jongens en meisjes anders samen met hun profielkeuze en kiezen havisten en vwo’ers anders. Daarnaast bleek dat het keuzeproces van leerlingen anders verloopt ten aanzien van het profiel Cultuur & Maatschappij dan voor de andere drie profielen. Het feit dat de keuzeprocessen ver uit elkaar lopen, vraagt om sterke differentiatie binnen de profielkeuzebegeleiding.