Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding Onderwijs

Roxanne Huls

Masterambassadeur Educatie en LVHO in de Taal- en Cultuurwetenschappen (track Nederlands)

Over Roxanne

Na het behalen van haar master Neerlandistiek is Roxanne begonnen aan de 1-jarige masteropleiding Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO) in de Taal- en Cultuurwetenschappen, track Nederlands. Ze loopt nu stage en geeft Nederlands aan havo 4 en vwo 2.

“Ik merk dat veel mensen niet direct hele positieve herinneringen aan het vak Nederlands hebben. Dat is zo jammer, want het is zo’n leuk vak! Voor mij is het dan een uitdaging om dat over te brengen op mijn leerlingen.

Het leukste vind ik dat ik een band opbouw met mijn leerlingen. Door het jaar heen merk je waar ze goed in zijn en waar ze moeite mee hebben. Een van mijn leerlingen stond er niet zo goed voor maar wist toch een hoog cijfer op een toets te halen. Die blijdschap, ja daar doe ik het voor!

Tijdens de opleiding loop je drie keer stage, steeds op dezelfde school. Je loopt eigenlijk een heel jaar mee. In het begin ben je vooral aan het observeren, zodat je de kunst kan afkijken en later ga je steeds meer lesgeven. Niemand verwacht dat je in één keer goed kan lesgeven, dat is iets wat je moet leren. Er is heel veel ruimte om te oefenen en je wordt daar ook erg intensief bij begeleid, want het hoeft niet meteen helemaal perfect.

Je bent als docent heel erg vrij. Natuurlijk is er vastgesteld welke stof de leerlingen moeten beheersen voor de toets, maar je mag zelf bepalen op welke manier je dat doet. Je bent verder heel vrij om zelf te bepalen wat je doet. Dat maakt dat je heel veel verschillende dingen kunt proberen. Zo kom je er als beginnende docent achter wat werkt voor jou, maar ook als ervaren docent kun je op je eigen manier invulling blijven geven aan je lessen. Die vrijheid is heel fijn omdat je het zo echt op je éigen manier kunt doen.”

Laatst gewijzigd:17 december 2020 10:25