Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding

Ear Coach helpt leraar in opleiding drempel over

11 maart 2020
Ear Coach
Ear Coach

Een leraar in opleiding real time in de klas coachen via een oortje. Werkt dat? Allard Oterdoom, schoolopleider op het Wessel Gansfort in Groningen, werkt sinds vorig jaar met de app Ear Coach. “Soms heeft een student een duwtje nodig.”

Schoolopleiders en vakcoaches herkennen het vast wel. Voorafgaand aan een lesbezoek bespreek je waar de student die les aan wil werken. In de les zit je achterin de klas en zie je allerlei momenten waarop de student actie kan ondernemen. “Maar dat gebeurt niet altijd”, zegt Oterdoom. “Studenten denken dat er geen ruimte is voor een interventie. Of ze zijn terughoudend omdat ze niet weten wat de impact is.”

Oterdoom ging op zoek naar een manier om studenten tijdens de les net dat duwtje te geven dat ze nodig hebben en kwam uit bij de Ear Coach app, ontwikkeld door de Fontys Lerarenopleiding Sittard en de Open Universiteit. Hij gebruikt de app nu als dat relevant is – en altijd in overleg met de student.

“De app zelf is goed doordacht. Van tevoren bespreek je met de student wat de leervraag is. Dan spreek je met een elkaar een sleutelwoord af, of je gebruikt een van de voorgeprogrammeerde sleutelwoorden in de app. Als een student dan bijvoorbeeld te weinig varieert in de leerlingen die antwoord geven op vragen, druk ik op ‘kris-kras’.” Een mechanische stem instrueert dan de student. “Dan weet hij dat hij iemand anders de beurt moet geven.”

Het is volgens Oterdoom niet de bedoeling dat hij zelf in het oor van de student gaat spreken. “Dan neem je als coach of schoolopleider de les te veel over en tast je de autonomie van de student aan. Je moet het echt houden bij mogelijke interventies die met de leervraag te maken hebben.” Ook merkt Oterdoom dat de app beter werkt bij rustiger klassen. “Bij klassen waar al veel gebeurt is het nog weer iets waar de student rekening mee moet houden. Dan wordt het snel te veel.”

De app helpt student om een drempel over te gaan en meer uit te proberen, aldus Oterdoom. “Wij zeggen: je bent student. Experimenteer maar, je wordt er niet op afgerekend. De klas zien we voor de leraar in opleiding als een speeltuin. Doe waar je dromen en angsten liggen; als je dat niet doet tijdens je opleiding, loop je er later tegenaan.”

Laatst gewijzigd:11 maart 2020 14:49

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...