Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding

'Heksen verbranden? Die bestaan toch niet?' Promotie Tim Huijgen

26 oktober 2018
Tim Huijgen promoveert op zijn proefschrift

‘Je gaat toch geen heksen verbranden? Die bestaan helemaal niet!’ Geschiedenisleraren horen vaak dit soort uitspraken. Of het nu gaat om heksenjachten, de opkomst van Hitler of de ruil van Nieuw-Amsterdam voor Suriname, leerlingen vinden het verklaren en interpreteren van zulke gebeurtenissen lastig. Leerlingen bestuderen het verleden namelijk vaak met een hedendaagse blik.

Historisch contextualiseren

Voor een betere verklaring en interpretatie van de geschiedenis is het daarom belangrijk te contextualiseren: de historische context van gebeurtenissen en ontwikkelingen aan te geven. Contextualiseren helpt leerlingen zich bewust te worden van hun eigentijdse perspectief, omdat het hen leert rekening te houden met verschillen tussen mensen in waarden, normen en kennis door de tijd heen.

Bevorder historische inleving

Tim Huigen promoveerde donderdag 18 oktober op dit onderwerp. Hij onderzocht hoe leerlingen beter kunnen contextualiseren. Uit de uitkomsten van het onderzoek blijkt dat contextualiseren expliciet geleerd moet worden, niet alleen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, maar ook aan jongere leerlingen. De geteste ontwerpprincipes kunnen leraren helpen om leerlingen te leren contextualiseren: leerlingen bewust maken van hun hedendaagse blik, een historisch context laten creëren, het bevorderen van historische inleving en leerlingen laten contextualiseren om historische gebeurtenissen te verklaren en interpreteren.  

Daarmee onderstreept het proefschrift het belang van context bij discussies over bijvoorbeeld het koloniale verleden van Nederland. Tot slot laat Huijgen zien dat leraren onderzoek kunnen uitvoeren om hun eigen onderwijs en dat van anderen te helpen verbeteren.

Laatst gewijzigd:28 mei 2021 15:51

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...