Skip to ContentSkip to Navigation
About us Faculty of Behavioural and Social Sciences Lerarenopleiding

'Heksen verbranden? Die bestaan toch niet?' Promotie Tim Huijgen

26 oktober 2018
Tim Huijgen promoveert op zijn proefschrift

‘Je gaat toch geen heksen verbranden? Die bestaan helemaal niet!’ Geschiedenisleraren horen vaak dit soort uitspraken. Of het nu gaat om heksenjachten, de opkomst van Hitler of de ruil van Nieuw-Amsterdam voor Suriname, leerlingen vinden het verklaren en interpreteren van zulke gebeurtenissen lastig. Leerlingen bestuderen het verleden namelijk vaak met een hedendaagse blik.

Historisch contextualiseren

Voor een betere verklaring en interpretatie van de geschiedenis is het daarom belangrijk te contextualiseren: de historische context van gebeurtenissen en ontwikkelingen aan te geven. Contextualiseren helpt leerlingen zich bewust te worden van hun eigentijdse perspectief, omdat het hen leert rekening te houden met verschillen tussen mensen in waarden, normen en kennis door de tijd heen.

Bevorder historische inleving

Tim Huigen promoveerde donderdag 18 oktober op dit onderwerp. Hij onderzocht hoe leerlingen beter kunnen contextualiseren. Uit de uitkomsten van het onderzoek blijkt dat contextualiseren expliciet geleerd moet worden, niet alleen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, maar ook aan jongere leerlingen. De geteste ontwerpprincipes kunnen leraren helpen om leerlingen te leren contextualiseren: leerlingen bewust maken van hun hedendaagse blik, een historisch context laten creëren, het bevorderen van historische inleving en leerlingen laten contextualiseren om historische gebeurtenissen te verklaren en interpreteren.  

Daarmee onderstreept het proefschrift het belang van context bij discussies over bijvoorbeeld het koloniale verleden van Nederland. Tot slot laat Huijgen zien dat leraren onderzoek kunnen uitvoeren om hun eigen onderwijs en dat van anderen te helpen verbeteren.

Laatst gewijzigd:02 april 2019 12:47

Meer nieuws

  • 08 juli 2020

    Piekopvang in Groningen voorbereid voor internationale studenten

    Aan het einde van de zomer komen er naast veel Nederlandse studenten ook internationale studenten naar Groningen om voor kortere of langere tijd te studeren aan de Hanzehogeschool Groningen (HG) of de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Vanwege de...

  • 01 juli 2020

    Sander de Hosson Alumnus van het Jaar 2019

    Longarts Sander de Hosson is door de Rijksuniversiteit Groningen verkozen tot Alumnus van het Jaar 2019. Hij ontvangt de prijs voor de indringende wijze waarop hij aandacht vraagt voor de emotionele kant van de palliatieve zorg en voor het onder...

  • 01 juli 2020

    Wierenga-Rengerink dissertatieprijs 2019 voor Arpi Karapetian

    De Wierenga-Rengerink prijs voor de promovendus met de beste dissertatie in het jaar 2019 is toegekend aan mr. dr. Arpi Karapetian. Haar 502 pagina’s tellende proefschrift is getiteld Bestuurdersaansprakelijkheid uit onrechtmatige daad:...