Skip to ContentSkip to Navigation
About usFaculty of Behavioural and Social SciencesLerarenopleiding

'Heksen verbranden? Die bestaan toch niet?' Promotie Tim Huijgen

26 oktober 2018
Tim Huijgen promoveert op zijn proefschrift

‘Je gaat toch geen heksen verbranden? Die bestaan helemaal niet!’ Geschiedenisleraren horen vaak dit soort uitspraken. Of het nu gaat om heksenjachten, de opkomst van Hitler of de ruil van Nieuw-Amsterdam voor Suriname, leerlingen vinden het verklaren en interpreteren van zulke gebeurtenissen lastig. Leerlingen bestuderen het verleden namelijk vaak met een hedendaagse blik.

Historisch contextualiseren

Voor een betere verklaring en interpretatie van de geschiedenis is het daarom belangrijk te contextualiseren: de historische context van gebeurtenissen en ontwikkelingen aan te geven. Contextualiseren helpt leerlingen zich bewust te worden van hun eigentijdse perspectief, omdat het hen leert rekening te houden met verschillen tussen mensen in waarden, normen en kennis door de tijd heen.

Bevorder historische inleving

Tim Huigen promoveerde donderdag 18 oktober op dit onderwerp. Hij onderzocht hoe leerlingen beter kunnen contextualiseren. Uit de uitkomsten van het onderzoek blijkt dat contextualiseren expliciet geleerd moet worden, niet alleen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, maar ook aan jongere leerlingen. De geteste ontwerpprincipes kunnen leraren helpen om leerlingen te leren contextualiseren: leerlingen bewust maken van hun hedendaagse blik, een historisch context laten creëren, het bevorderen van historische inleving en leerlingen laten contextualiseren om historische gebeurtenissen te verklaren en interpreteren.  

Daarmee onderstreept het proefschrift het belang van context bij discussies over bijvoorbeeld het koloniale verleden van Nederland. Tot slot laat Huijgen zien dat leraren onderzoek kunnen uitvoeren om hun eigen onderwijs en dat van anderen te helpen verbeteren.

Laatst gewijzigd:02 april 2019 12:47

Meer nieuws