Sprekers
Hieronder vindt u een overzicht van de sprekers.
Doris Abitzsch, junior universitair docent en vakdidactica Duits, verricht promotieonderzoek naar professionele ontwikkeling door vakdidactische innovatie in het vreemdetalenonderwijs en is ook gespecialiseerd in cultureel leren en leesvaardigheidsonderwijs. Als vakvernieuwingscommissielid heeft zij meegewerkt aan de actualisatie van de examenprogramma’s mvt.
Niels Bakker is een literatuurwetenschapper met een specialisatie in empirische methodologie. Hij is in 2024 gepromoveerd op een dissertatie over de vraag in hoeverre digitaal lezen anders lezen is. Niels werkt als onderzoeksspecialist voor Stichting Lezen, waar hij onder andere verantwoordelijk is voor Leesmonitor, een website met onderzoek naar lezen, leesbevordering en literatuureducatie: https://www.lezen.nl/onderzoek.
Joke Brasser is eerstegraads docent Nederlands op het Openbaar Lyceum Zeist en ontwikkelt lesmateriaal voor het literatuuronderwijs voor o.a. Kern Nederlands, Literatuurgeschiedenis.org en haar eigen website (www.klassiekersindeklas.nl).
Dr. Robert Chamalaun werkt sinds 2005 als docent Nederlands in het voortgezet onderwijs. Daarnaast is hij als docent verbonden aan de opleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar hij vakken taaldidactiek doceert en onderzoek doet naar spelling en grammatica. Chamalaun studeerde Letteren aan de Universiteit van Tilburg en behaalde zijn tweede- en eerstegraads lesbevoegdheid. In 2023 promoveerde hij op onderzoek naar de relatie tussen grammatica en werkwoordspelling. Sinds mei 2020 is hij voorzitter van Levende Talen Nederlands.
Joana Duarte is hoogleraar onderwijswetenschappen en doet onderzoek naar inclusief (taal)onderwijs in meertalige contexten in het primair, voortgezet en hoger onderwijs. Ze werkt ook aan de professionalisering van leraren als het gaat om het omgaan met talige en culturele diversiteit. Verder werkt ze aan de ontwikkeling van (digitale) tools om meertaligheid op een betekenisvolle manier in de (taal)didactiek te integreren. Haar onderzoek richt zich ook op het in kaart brengen van de expliciete en impliciete taalattitudes van professionals, leerlingen en ouders en wereldburgerschap in het onderwijs.
Nynke de Haan (docent Nederlands op het Augustinus) en Marit Evers (profielversterkingsteam Nederlands, lio op het Praedinius) raakten bevriend tijdens hun studie Nederlands aan de RUG. Gedreven door dezelfde liefde voor literatuur zetten zij in 2021 de podcast Leve(n) Lezen op waarin ze met bekende Nederlanders in gesprek gaan over hun favoriete boek. In de gesprekken tonen Marit en Nynke de veelzijdigheid van de literatuur door te laten zien dat mensen verschillende redenen hebben om te lezen: van het zien van directe parallellen tussen zichzelf en het hoofdpersonage tot het komen tot inzichten over maatschappelijke thema’s.
Alicia van der Geest en David Lanjouw zijn aan het afstuderen aan de docentenopleiding muziek van het Prins Claus Conservatorium in Groningen en beiden werkzaam in het middelbaar onderwijs.
Nadia Gerritsen is vakdidacticus Engels bij de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is gespecialiseerd in interculturele communicatieve competentie en inhoudsgericht onderwijs. Haar interesse en expertise op deze gebieden is allemaal begonnen daar waar het om draait: samen met leerlingen in het Engelse lokaal.
My name is Vicky Griva and I have recently graduated from the teacher training program in Groningen. In the five years that I have been teaching, I have come into contact with different types of students. All with different needs and backgrounds. For example, I have taught high school students, hobby language students and adults with a specific learning goal (such as Business English). I teach with clear learning goals so that I can create a stimulating learning environment in which every student can find the strength to speak and write English with confidence.
Loes Groen is curriculumontwikkelaar bij SLO en is onder meer betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen. Hiervoor werkte ze als docent Engels en heeft daarnaast een aantal jaar promotieonderzoek gedaan naar academische leesvaardigheid bij het vak Engels. Het doel was om havo- en vwo-leerlingen beter voor te bereiden op het vervolgonderwijs om zo het vak relevanter, interessanter en inhoudelijker te maken.
Carolina de Groot werkt sinds 2008 op het Amadeus Lyceum in Vleuten. Eerst als docente Engels, daarna heeft ze het vak Spaans opgezet. Van 2018 tot 2024 werkte ze daarnaast als vakdidactica Spaans op de lerarenopleiding (ILO) van de UvA. Ook is ze expertlid geweest van de Vakvernieuwingscommissie MVT die de nieuwe eindtermen heeft ontwikkeld, waarin taalbewustzijn als nieuw domein is opgenomen. Sinds september 2024 is ze Dudoc-Alfa promovenda aan de UvA. Haar onderzoek richt zich op het ontwikkelen van kritisch denken en taalbewustzijn bij leerlingen in het Engels en Spaans bij het herkennen van misinformatie op online media.
Dr. Esther Hanssen is sinds 2013 lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hiervoor gaf ze les als docent Nederlands in het voortgezet onderwijs. Ze werkt onder andere als vakdidacticus, taalkundedocent en onderzoekscoördinator bij de eerste- en tweedegraads lerarenopleiding. Ze studeerde Nederlandse taal en cultuur en behaalde haar eerstegraads lesbevoegdheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waarbij ze een longitudinale studie deed naar de ontwikkeling van spellingvaardigheid bij basisschoolkinderen. Ze promoveerde in 2012 op onderzoek naar de tussen-en in Nederlandse en Friese samenstellingen.
Mireille Hassemer is vakdidactica Duits aan de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Haar interesse ligt bij de professionalisering van docenten Duits, en ze was lid van het Actualisatieteam kerndoelen (Team MVT) bij SLO. Ze was auteur van het lesmateriaal "Zugspitze" en heeft 10 jaar als docent Duits in het voortgezet onderwijs gewerkt.
Calijn de Jong is vakdidacticus Engels en lerarenopleider aan de Radboud Docentenacademie. Zij heeft ook ruime ervaring als docent Engels in het voortgezet onderwijs, zowel binnen het reguliere als het tweetalige onderwijs. Naast vakinhoudelijke en vakdidactische thema’s houdt zij zich bezig met burgerschapsvorming (met name in relatie tot talenonderwijs) en game design in educatie.
Chloé Kervio is docent Frans aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen.
Marie-José Klaver is docent Nederlands en Duits op Het Drachtster Lyceum en vakdidacticus. Ze is redacteur bij Neerlandistiek en Literatuurgeschiedenis.org. Ze ontwikkelt lesmateriaal en publiceert over literatuur- en leesonderwijs in o.a. De Groene Amsterdammer en NRC. Samen met Yra van Dijk, Els Stronks en Micha Hamel stelde ze het boek Omdat lezen loont. Op naar effectief leesonderwijs in Nederland (2022) samen. Momenteel werkt ze met Maaike Meijer aan een educatieve uitgave over Een tevreden lach van Andreas Burnier in de reeks Tekst in context.
Attie Knol studeerde Romaanse talen en culturen aan de RUG. Ze werkt als docent Spaans op Singelland en op de Havotop in Burgum, waar ze zowel Spaans elementair als Spaanse taal en literatuur doceert. Zij heeft ervaring in de onderbouw van het VMBO, de Havo en het VWO en in de bovenbouw van de Havo.
Matijs Lips werkt als docent Nederlands vmbo, havo en vwo op Volta in Beilen. In 2018 heeft hij de prijs voor Beste Leraar Nederlands gewonnen. Volgens het juryrapport brengt hij literatuur tot leven in de klas. Zijn motto is het vak afstoffen van zijn suffe imago. In 2023/24 is Matijs direct betrokken geweest bij de actualisatie van de examenprogramma’s Nederlandse taal en cultuur. Met de nieuwe eindtermen in het achterhoofd probeert hij op Volta een vernieuwing aan te brengen in de lees- en taalcultuur. Ruimte scheppen voor het lezen, schrijven en bespreken van poëzie is een van zijn uitgangspunten.
Ana Llamazares Carballo is vakdidactica Spaans aan de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. Daarnaast doceert ze Cultuur van Spanje en Literatuur. Als lid van het kerndoelenteam heeft zij meegewerkt aan de actualisatie van de kerndoelen mvt.
Prof. Dr. Wander Lowie is hoogleraar in de Toegepaste Taalwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en is Associate Editor van The Modern Language Journal. Hij is voorzitter van het Meesterschapsteam Moderne Vreemde Talen. Zijn onderzoek richt zich op processen van tweede-taalverwerving. Hij heeft hierover meer dan 70 artikelen en hoofdstukken geschreven en is de (co-)auteur van zes boeken binnen de Toegepaste Taalwetenschap. Als voorzitter van het Meesterschapsteam Moderne Vreemde talen, een samenwerkingsverband van vijf Nederlandse universiteiten, houdt hij zich bezig met de toepassing van dit onderzoek op het onderwijs in de moderne vreemde talen.
Marije Michel is opgegroeid in Zwitserland, studeerde Nederlands en Duits in Utrecht en Berlijn, promoveerde over taakericht taalonderwijs aan de Universiteit van Amsterdam en is na wat omzwervingen sinds 2018 verbonden aan de bacheloropleiding Europese Talen en Culturen van de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze in 2023 is benoemd tot hoogleraar Tweede taalverwerving. Naast onderwijs voor de Educatieve Master en Toegepaste taalwetenschappen geeft Marije ook taalvaardigheid Duits.
Dr. Konstantin Mierau is Universitair Hoofddocent Europese Letterkunde (Spaans) bij de afdeling Europese Talen en Culturen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast is Dr. Mierau programmadirecteur van de Graduate School for the Humanities, en Academic Ambassador for Oceanië voor de RuG. Zijn huidige veldonderzoek richt zich op de invloed van fictie op de ervaringen van lezers in de gevangenis. In het kader van dit onderzoek wordt Mierau door verscheidende overheidsinstellingen geconsulteerd. Naast zijn onderzoek is Mierau betrokken bij het toegankelijk maken van onderzoek voor de bredere samenleveing, met bijzonder interesse voor eerste generatie (promotie-)studenten.
Ramsey Nasr (Rotterdam, 1974) is dichter, schrijver, acteur, regisseur en kenner van klassieke muziek. Nadat hij in 2013 stopte als Dichter des Vaderlands keerde hij terug naar het theater, zijn andere grote liefde. Hij trad toe tot het ensemble van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), onder leiding van Ivo van Hove. In 2015 kreeg Ramsey voor zijn hoofdrol in The Fountainhead de Louis d’Or, de hoogste Nederlandse toneelprijs. 2019 kende twee hoogtepunten, de rol van Jude in Een klein leven naar de beroemde roman van Hanya Yanagihara, en de rol van Thomas Mann in Dood in Venetië, naar de novelle van Mann welke Ramsey voor het toneel bewerkte. Voor de rol van Jude in Een klein leven ontving Ramsey in 2019 opnieuw de Louis d’Or. Naast zijn werk als acteur in het theater, is Ramsey ook veelvuldig te zien op televisie. Hij speelde hoofdrollen in onder andere Overspel, Oogappels en de vierdelige serie I.M., in de rol van Ischa Meijer. Voor deze rol werd Ramsey in 2020 bekroond met een Gouden Kalf voor Beste Acteur in TV-Drama. In 2021 verscheen de essaybundel De Fundamenten van Ramsey’s hand. De bundel waarin hij de balans opmaakt van een land in Coronatijd, reikt tot alle hoeken van Nederland en bemachtigt binnen enkele dagen een plek in de top twee van best verkochte boeken en is toe aan de 8e druk.
Sanne Niland: I'm 25 years old and still training to become an English teacher. I’m very excited about the changes in the English curriculum as I think it will allow students to focus on producing English. I’m actively trying to make speaking English more fun for my students and have them feel less pressure to do so.
Laura Noord is dit jaar de andere gastleraar. Zij heeft de bachelor Nederlandse taal en cultuur, de master Neerlandistiek en de eenjarige lerarenopleiding afgerond aan de RUG. Sinds 2015 werkt zij met veel plezier op het Hogeland College in Warffum. Naast lesgeven zijn er nog vele andere taken waar Laura zich mee bezighoudt op school: zo organiseert zij bijvoorbeeld jaarlijks het Model European Parliament op school voor vwo 4 en is zij decaan vwo. Als decaan begeleidt Laura leerlingen bij hun profiel- en studiekeuze. Samen met Ilse gaat ze aan de slag om het schoolvak Nederlands en de studie Nederlandse taal en cultuur nog meer met elkaar te verbinden.
Daphne Romkes: I'm a 27-year-old Groningen-based recently-graduated English teacher who now works at Drachtster Lyceum, where I teach the uppers years of havo and vwo. I'm passionate about making my classrooms an active space where the sound of English being spoken by everyone present is the norm. I'm excited about the changes that are happening to the English curriculum and hope it helps shift English education into a direction that focuses on English production and interaction with cultures that are foreign to my students.
Charline Rouffet is docent Frans en lerarenopleider Moderne Vreemde Talen aan de Hogeschool Utrecht voor de eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen. Ze werkt daarnaast voor het kenniscentrum Leren en Innoveren als docent-onderzoeker binnen het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs, binnen dezelfde hogeschool. In haar promotieonderzoek heeft ze de invloed van communicatieve toetsing op het vakdidactische handelen van vreemdetalendocenten onderzocht.
Mathijs Sanders is hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij doet onderzoek naar internationale literaire betrekkingen in de twintigste eeuw, hedendaagse poëzie en de literaire verbeelding van de Wadden. Zijn meest recente boek is 'Boekhouders van de vergankelijkheid. Late stijl in nieuwe poëzie' (Gent, 2024).
Martijn Siebring: After having finished a BA in English Arts and Culture and a Research MA in Arts, Media and Literary studies, I decided I wasn’t done with studying yet, and I began the LVHO Master at the University of Groningen to learn all about being a teacher in secondary education. Having fallen in love with this occupation, I am currently employed as an English teacher for both havo and vwo students, helping them get to grips with this beautiful though sometimes also difficult language as well as fostering their critical thinking skills and ability to express themselves (in a foreign language).
Stef Siepel is vakdidacticus Engels aan de Radboud Docenten Academie. Daarnaast is hij promovendus en doet onderzoek naar cultuuronderwijs in het MVT. Voorheen is hij werkzaam geweest als docent Engels, projectleider, en teamleider in het VO.
Peter Tol werd opgeleid als docent beeldend. Hij geeft les op de Hanze pabo en werkte het afgelopen jaar als vakexpert mee aan de ontwikkeling van de nieuwe concept-kerndoelen kunst en cultuur.
Trixie Hölsgens is senior medewerker Duitse taal en cultuur bij het DIA. Zij houdt zich bezig met diverse projecten, nascholingen, excursies en meet-ups voor docenten, studenten en leerlingen. Ook ontwikkelt zij didactisch materiaal en geeft zij voorlichting over de Duitse taal en Duitsland. Met haar collega’s van de afdeling Onderwijs & Uitwisseling zet zij zich in voor een stevige verankering van het vak Duits in het Nederlandse curriculum. Hölsgens studeerde Duitse Taal en Cultuur, Literary Studies en Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), de Radboud Universiteit Nijmegen en in Frankfurt/Main.
Kim VanKoughnett is vakdidacticus Engels aan de Rijksuniversiteit Groningen en is werkzaam als lerarenopleider aan de NHL Stenden Hogeschool. Kim werkt ook als docent Engels bij ROC Friese Poort in Leeuwarden.
Christine Vidon: Docente Frans sinds 1997 op de middelbare school, het Mbo, Hbo en Wo. Ik heb bijzonder interesse voor onderwijsvernieuwing en zie mezelf als een pragmatisch mens, met de voeten in de wetenschap en hart voor mijn leerlingen. In 27 jaar heb ik verschillende vernieuwingsgolven in het onderwijs meegemaakt en maak nu zelf graag uit wat tot effectief, vlot communicatief onderwijs leidt.
Marjolijn Voogel studeerde Frans en sociologie. Ze promoveerde op een historisch-sociologisch onderzoek over de positie van het Frans in het onderwijs- en uitgeefveld: Bon ton of boring? De ontwikkeling van het Frans in onderwijs en uitgeverij in Nederland (2018). Ook is ze als vakredacteur Frans betrokken bij Levende Talen Magazine waarin ze regelmatig publiceert.
Ilse de Weert is één van de twee gastleraren Nederlands. 'Taal is de stof waar dromen van worden gemaakt, ideeën in worden geformuleerd en waar verhalen uit worden geboren…’, schrijft Imme Dros in Taal is alles wat het geval is. Een zin waar Ilse zich helemaal in kan vinden. Ze studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht en behaalde haar eerstegraads lesbevoegdheid aan de Vrije Universiteit. Sinds 2016 geeft ze Nederlands op het Leeuwarder Lyceum. Literatuuronderwijs vormt daar een belangrijke pijler binnen het schoolvak. Dit jaar gaat Ilse, samen met Laura Noord, als gastleraar aan de slag. Ze willen graag meer leerlingen motiveren om te kiezen voor een talenstudie en voor de neerlandistiek in het bijzonder.
Willemijn Zwart is werkzaam als docent Nederlands op Het Stedelijk College Zuid in Enschede. Voorheen werkte ze onder andere als educatief ontwikkelaar voor verschillende musea en als lerarenopleider Nederlands op Saxion Hogeschool. Daarnaast is ze lid van de Raad van Toezicht van het Alfa-College, het bestuur van het Genootschap onze Taal, het netwerk onderwijs en het netwerk duurzaamheid binnen de PvdA en de Straatnamencommissie van de gemeente Enschede.
Willemijn houdt ervan zelf te blijven leren (nieuwe talen, nieuwe vakken) en haar eigen kennis, ervaring en inzichten te delen. Ze verzorgt dan ook regelmatig workshops en trainingen op conferenties als Het Schoolvak Nederlands, het Levende Talen Congres en nu op de Dag voor de Taal, Kunsten en Cultuur.
Laatst gewijzigd: | 15 oktober 2024 12:34 |