Over ons Faculteit Wijsbegeerte Organisatie Nieuws & Agenda Nieuws

Lisa Herzog wint Schader-prijs voor baanbrekend onderzoek

07 december 2021

Lisa Herzog heeft de Schader-prijs 2022 gewonnen voor haar baanbrekende werk op het gebied van de filosofie van de markt, rechtvaardigheidstheorieën en economische ethiek.

Ieder jaar reikt de Schader-stichting (Darmstadt, Duitsland) de Schader-Preis (€15.000) uit aan een sociale wetenschapper die met zijn/haar wetenschappelijke werk en publieke activiteiten belangrijke bijdragen heeft geleverd aan het oplossen van sociale problemen. De prijs wordt toegekend door de Senaat van de Schader-stichting, die bestaat uit de prijswinnaars van het vorige jaar.

Ongelijkheid bedreigt de democratie

De voorzitter van de Senaat, Angelika Nußberger, licht het besluit van de Senaat toe, om de prijs dit jaar aan prof.dr. Lisa Herzog toe te kennen:

'Lisa Herzog is een van de opmerkelijkste denkers van onze tijd, die zich bezighoudt met fundamentele vragen op het snijvlak tussen de economie en de filosofie. Haar werk op het gebied van de filosofie van de markt, rechtvaardigheidstheorieën en economische ethiek is baanbrekend. Ze zet zich in voor menswaardige banen en voor een verantwoordelijke verdeling van middelen, omdat ongelijkheid de democratie bedreigt. Met haar publicaties en standpunten over actualiteiten levert zij een essentiële bijdrage aan het hedendaags sociaal-politieke discours.'

De prijsuitreiking vindt in juni 2022 in Darmstadt plaats. Lisa Herzog zal na ontvangst van de prijs gedurende zeven jaar lid zijn van de Senaat van de Schader-stichting.

Meer informatie

Lees dit interview met Lisa Herzog over haar werk (naar aanleiding van de toekenning van de Ammodo Science Award in september 2021)

Over de Schader-Preis en voorgaande winnaars

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Wijsbegeerte.

Laatst gewijzigd:17 augustus 2023 10:44