Skip to ContentSkip to Navigation
Alumni Steun onderzoek en onderwijs Beurzen en prijzen

De studenten van het Eric Bleumink Fonds

Huidige studenten

benolia-adjei-cudjoe

Benolia Adjei-Cudjoe (Ghana 1996)

Studie: 1 jaar Society, Sustainability and Planning

Grootschalige overstromingen, vooral tijdens de regentijd, leidden jaarlijks tot enorm veel slachtoffers en schade in de grote steden in Ghana. Benolia maakte als kind van dichtbij mee hoe een heel gezin verdronk als gevolg van zo’n watervloed. Het voorval plantte een zaadje voor haar grote droom: een veilige, duurzame stad bouwen in Ghana, veerkrachtig met aandacht voor de natuurlijke en menselijke aspecten. Om die te verwezelijken ging ze Geography and Regional Planning aan de University of Cape Coast studeren. Haar bachelor behaalde ze in 2019 met ‘first class honours’. Daarna volgde ze verscheidene nationale en internationale cursussen op het gebied van armoedestudies, gender geographics en ontwikkelingsplanning. De eenjarige master Society, Sustainability and Planning in Groningen biedt haar de kans zich nog verder te ontwikkelen. Haar eigen doelen zijn ambitieus: als stadsontwikkelaar wil ze oplossingen vinden voor de stedelijke problemen in Ghana, daarna wil ze als docent nieuwe generaties hierin opleiden, én hopelijk ooit, als minister van Stads- en plattelandsontwikkeling, zal ze er voor zorgen dat het Ghanese platteland zich beter kan ontwikkelen en de druk op de steden minder wordt.

kismat-pandey

Kismat Pandey (Nepal, 1996 Nepal)

Studie: 2 jaar Mechanical Engineering

De ironie van Nepal, zo noemt Kismat het. Zijn land heeft een enorm potentieel voor schone hydro-elektriciteit, vergelijkbaar met dat van Duitsland, Frankrijk en Portugal samen, maar toch zijn er constant stroomtekorten, tot wel 18 uur per dag. Al tijdens zijn bachelorstudie heeft Kismat zich verdiept in de mogelijkheden en voorwaarden voor de opwekking van energie via waterkracht en de eisen die aan een centrale worden gesteld. Hij liep daarbij aan tegen de beperkte mogelijkheden in zijn land zoals simpelweg onvoldoende computerkracht om ingewikkelde vraagstukken op allerlei niveaus door te rekenen. Ook is onderzoek en ontwikkeling van waterkrachtcentrales in Nepal sterk afhankelijk van buitenlandse investeringen en kennis. In Groningen hoopt hij zich verder te kunnen verdiepen in materiaalkunde en computersimulaties en toegang te krijgen tot betere onderzoeksfaciliteiten en een internationaal kennisnetwerk. Na de master in Groningen wil Kismat die ervaringen inzetten om zijn land verder te ontwikkelen, als onderzoeker en docent.

nam-nguyen-hoang

Nam Nguyen-Hoang (Vietnam, 1996 )

Studie: 2 jaar Clinical and Psychosocial Epidemiology

Nam Nguyen-Hoang behoorde tot de beste studenten van zijn jaar aan de University of Medicine and Pharmacy in Ho Chi Minh. Hij kreeg een 10 voor zijn scriptie en behaalde meerdere prijzen tijdens zijn school- en studietijd. Een geweldige prestatie, ook omdat zijn ouders nooit de gelegenheid kregen om hun middelbare school af te maken. Na zij studie ging hij aan het werk als klinisch apotheker bij een internationaal ziekenhuis. Nam’s ambitie is om onderzoeker en docent te worden, met name op het gebied van de psychiatrische gezondheidszorg. Depressies en psychische aandoeningen komen veel voor in Vietnam. Ook in zijn eigen omgeving maakte Nam de impact hiervan mee toen een vriend zelfmoord pleegde. Met de tweejarige master Klinische en Psychosociale Epidemiologie (CPE) in Groningen wil Nam zijn horizon nog verder verbreden en ook kennis maken met andere manieren van onderwijs geven. Zo hoopt hij in de toekomst niet alleen patiënten maar ook collega onderzoekers en behandelaars beter te kunnen helpen en nieuwe generaties studenten te kunnen inspireren.

annapoorna-kumar

Annapoorna Devi Ananda Kumar (India 1994)

Studie: 1 jaar Ethics of Education: Philosophy, History, and Law

Zo’n 25 jaar geleden begonnen de ouders van Annapoorna Devi een non-profit organisatie om zich in te zetten voor wezen, ouderen en gehandicapten in Kerala, in het zuidelijkste puntje van India. Van jongs af aan merkte ze wat een goede opvang, scholing en verzorging kan betekenen voor de toekomst van hulpbehoevenden. Hun verhalen en omstandigheden inspireerden Annapoorna Devi zich te richten op het snijvlak van educatie en recht. Onderwijs is in India, het land met het hoogste aantal volwassen analfabeten ter wereld, enorm belangrijk. Maar het is niet het antwoord op alle problemen. Sociale misstanden als kindermishandeling of verkrachting vragen om andere oplossingen. Ze volgde daarom een masterstudie rechten aan de Gujarat National Law Univerity en ging vervolgens werken bij de stichting van haar ouders. Inmiddels is ze ervan overtuigd dat de kansarmen van India het best geholpen zijn met een integrale aanpak waarin goede leerboeken en lesmethoden gecombineerd worden met aandacht voor maatschappelijke thema’s, sociale vaardigheden en ethiek. Met de eenjarige master Ethics of Education: Philosophy, History, and Law hoopt ze in Groningen nog meer kennis en nieuwe inzichten op te doen en haar werk voor de achtergestelden in India een stevige onderbouwing te geven.

Onlangs afgestudeerd

Niveen Reza

Niveen Reza (Bangladesh, 1992)

Niveen volgt in Groningen de 1-jarige Msc Educational Sciences; Learning in Interaction. Ze behaalde in 2014 een Master of Education aan de University of Dhaka als een meer dan excelente studente, met alleen maar A+ beoordelingen en een CPGA score van 4.0 uit 4.0. In Dhaka is ze werkzaam bij de grootste ontwikkelingsorganisatie in de wereld: BRAC. Niveen: 'Growing up as a Bangladeshi girl is very challenging, a continuous struggle between my dream and the bare reality. Despite of mountainous challenges, I am one of the lucky ones who could finish higher education and have a job. Realizing how difficult life can be, it is my determination to create similar opportunity for other girls in Bangladesh. Taking that as my life's mission made me focus on the learning and interaction process and the building up of mind-sets. While living in the era of foreignaid based development in Bangladesh, I have learnt that nothing but the change in people’s mind-set can only bring change.'

Satoto Shanto

Satoto Shanto (Bangladesh, 1995)

Satoto behaalde in 2018 zijn master Rechten aan de Northern University in Bangladesh. Hij was een van de beste studenten van zijn lichting met een CGPA van 3.75 op een schaal van 4.0. Naast zijn studie was hij in 2016 vrijwilliger bij de United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) . In Groningen hoopt hij meer juridische kennis op te doen om een van de grote problemen in zijn land (en de wereld) te bestrijden: het vluchtelingenvraagstuk. Daarom volgt hij hier een 1-jarige LLM Public International Law. Satoto: 'Ever since I volunteered for the UNHCR, I have continuously reflected on how to mitigate the dire conditions of the refugees coming not just in Bangladesh but throughout the whole world. There has to be a solution to such a problem from legal perspective. That is why I applied for this course at the University of Groningen. I hope to conclude my thesis on Refugee law from international legal perspective, and hopefully I might also find some Grundnorms (the basic laws), regarding how to homogenize distinct jurisdictions in the world, so that, those who seek asylum or become refugees can assimilate into another jurisdiction seamlessly.'

Sabrina Suhani

Sabrina Suhani (Bangladesh, 1990)

Sabrina volgt sinds september 2019 de 2-jarige master Biomedical Sciences in Groningen. Ze studeerde aan het het Department of Genetic Engineering & Biotechnology aan de Shahjalal University of Science & Technology in Sylhet, Bangladesh en behaalde een A With Distinction Bsc en een A- MSc. Sinds haar afstuderen in 2014 is ze aan deze universiteit verbonden als staflid en verzorgt ze onderwijs en onderzoek aan deze faculteit. Sabrina: 'Biomedical science is an important sector of applied science as it is offering exciting promises to help the health and welfare of mankind. The countries that are best positioned to properly use this knowledge are those with a well-developed scientific infrastructure, efficient manpower in research and established links between academia and industry. However, the benefit of this dramatic new advance in biosciences for developing countries and improvement of the quality of life of their people is still questionable. Due to increasing demand of knowledge in the biomedical sector in a developing country like Bangladesh, a significantly wider range of academics and research activities have become a need of time for this country, as well as for the other developing countries. The Department of Genetic Engineering and Biotechnology, Shahjalal University of Science and Technology has always given emphasize on these areas to make some expert professionals with new knowledge. And as a faculty member of the respective department, I think I am responsible for making a big move in this field and it is my duty as a human being to make our future better as the future is not only ours.'

Michael Kimaro

Michael Kimaro (Tanzania, 1989)

Michael studeerde in 2012 af aan de University of Dar Es Salaam. Hij behaalde de Bsc Wildlife Science and Conservation als een van de besten van zijn lichting (with honours, second class, upper division). Na zijn afstuderen werd hij lid van het Tanzania Community Forest Conservation Network en gaf hij training in bosbeheer aan dorpsleiders. Vanaf 2013 werkt hij voor het Ruaha Carnivore Project en doet hij onderzoek naar het gedrag van grote carnivoren en naar mens-carnivoor conflictsituaties en helpt hij conflicten tussen mensen en carnivoren te verminderen. In 2018 behaalde hij een Postgraduate Diploma in International Wildlife Conservation Practice aan het Recanati-Kaplan Centre van de University of Oxford.
Michael: 'Tanzania is one of the world’s richest biodiverse countries. I would like to become well trained and skilled to help my country to manage wildlife resources, deal with problems that both wildlife animals and people face, and improve socio-economic development targets of people living near the protected areas. After completion of this Master, I will share the knowledge and skills gained from the University of Groningen to my colleagues in Tanzania, through active training and community outreach programmes. I aimed to establish a carnivore conservation project in order to promote research, conservation, and tourism in the Southern circuit of Tanzania. This project not only will focus on reducing human carnivore conflict, but also will be a centre for students to conduct their Masters and PhD research activities, from various Universities, perhaps including students from the University of Groningen.'

Kateryna Bukrieieva

Kateryna Bukrieieva (Oekraïne, 1997)

Kateryna kende Groningen al van een Erasmus+ uitwisselingsprogramma in 2016-2017. De nadruk in het Nederlandse onderwijssysteem op 'begrijpen' in plaats van op 'onthouden' motiveerde haar enorm. Terug op het Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute van de National Technical University of Ukraine, waar ze in 2018 een BSc Management afronde, probeerde ze daarom zoveel mogelijk de in Groningen opgedane kennis toe te passen. Nu volgt ze hier een 1-jarige Msc Economic Development and Globalization met als doel haar land te helpen deel te worden van de Europa. Kateryna: 'At the University of Groningen I obtained a new dream – to work at international organizations, such as the institutions of the EU, make an impact on society and help my home country – Ukraine – integrate into the European community. Since Ukraine embarked on the road to development and wants to become a part of the EU one day, there is a great need of professionals, who understand how integration will affect the economic development of the countries and how to reap the benefits of it.'

Monieb

Monieb Abdelrahman Mohammed Ahmed (Sudan, 1991)

Monieb volgt sinds september 2017 de tweejarige master Medical Pharmaceutical Sciences aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij heeft zijn bachelor farmacie aan de universiteit van Khartoum cum laude afgerond. In Sudan is grote behoefte aan goed opgeleide farmaceuten die onder meer de kennis hebben om zelf medicijnen te ontwikkelen. Daarmee kan het land minder afhankelijk worden van de import van geneesmiddelen. Na zijn master wil Monieb terug naar Sudan om zijn in Groningen verworven kennis over te dragen op studenten en andere farmaceuten.

Harrun

Harrun H. Garashi (Kenya, 1973)

Harrun Garashi heeft in 2015 een meerjarige beurs gekregen voor een PhD Behavioural and Social Sciences. Zijn onderzoek is getiteld: 'The structure of personality in Eastern Africa: A psycho-lexical study and questionnaire development in the Swahili language'. Onderzoek naar persoonlijkheidsstructuren leunt vaak sterk op taal. Veel theorieën gaan ervan uit dat de relevante eigenschappen van mensen in taal kunnen worden uitgedrukt. Maar het meeste onderzoek hiernaar is in het Europese taalgebied gedaan. Harrun wil de psycholexicale structuur van het Swahili onderzoeken. Daarmee wordt voor het eerst systematisch onderzoek gedaan naar persoonlijkheidsstructuur in een grote Afrikaanse taal.

Barnali

Barnali Chakraborty Chumki (Bangladesh, 1978)

Barnali begon in 2015 aan een meerjarige PhD Spatial Sciences bij de onderzoeksgroep van demograaf en voedingskundige Hinke Haisma bij Ruimtelijke Wetenschappen. Haar onderzoek is getiteld: Normative determinants of child nutrition and wellbeing in context of Haor areas of Bangladesh. Barnali wil ethnografisch onderzoek combineren met kwalitatieve data-analyse om zo oplossingen te vinden voor ondervoeding onder jonge kinderen in Bangladesh. Ze werkt als senior onderzoeker bij 's werelds grootste ontwikkelingsorganisatie BRAC. Hier kan ze uiteindelijk de uitkomsten van haar onderzoek in de praktijk brengen. Eerder werkte ze bij het International Centre for Diarrhoeal Disease Research, Bangladesh (ICDDR,B). Ze studeerde aan de University of Dhaka en (met een beurs van het NUFFIC) aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Laatst gewijzigd:23 mei 2022 08:50
View this page in: English