Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaMensen en meningen

Heusden, prof.dr. Barend van

Barend van Heusden
Barend van Heusden

Expertise

Cultuur en cognitie, kunst(educatie)

Curriculum vitae

Barend van Heusden is hoogleraar Cultuur en Cognitie. Hij onderzoekt kunst, niet als een verzameling voorwerpen (foto's, bijvoorbeeld, of sculpturen) of gebeurtenissen (zoals muziek of toneel), maar als een proces dat zich in de hersenen afspeelt. Kijken naar schilderijen, muziek maken of ernaar luisteren, verhalen vertellen en romans lezen – het zijn allemaal cognitieve processen met een gemeenschappelijke functie en structuur.

Van Heusden was de afgelopen jaren projectleider en hoofdonderzoeker bij ‘Cultuur in de Spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs’. Voor dat project heeft hij een theorie geformuleerd over cultuur en cultuuronderwijs.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met docenten en met SLO, het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling. Het resultaat is een leerplankader voor een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. Een 'doorlopende leerlijn' houdt in dat het cultuuronderwijs aansluit bij wat leerlingen eerder hebben geleerd, maar ook bij hun eigen ontwikkeling en bij hun cultuur. De eerste fase van Cultuur in de Spiegel is afgesloten met een conferentie waaraan 600 professionals deelnamen.

De ontwikkeling van het zelfbewustzijn staat volgens Van Heusden in het cultuuronderwijs centraal. Bovendien oefenen leerlingen bij goed cultuuronderwijs, aldus Van Heusden, ook algemene cognitieve vaardigheden – waarnemen, verbeelden, interpreteren en analyseren, en ze ontwikkelen mediavaardigheden. Cultuuronderwijs omvat vakken als maatschappijleer, geschiedenis, filosofie en godsdienst, maar ook literatuuronderwijs, tekenen, muziek, nieuwe media, drama en dans. ‘Als het klopt wat wij denken, dan begint het vermogen tot reflectie rond vier jaar. Daar kun je dus al beginnen, waarbij je aansluit bij wat kinderen van die leeftijd uit zichzelf al doen en kunnen.’

Eerder in het nieuws

Video

Contact en meer informatie

Laatst gewijzigd:19 september 2017 14:48
printOok beschikbaar in het: English