Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Doopsgezinde Kerk
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Intestinal bile acid reabsorption in health and disease

Gevolgen van heropname van galzouten door de darm voor gezondheid en ziekte

Van de Peppel richtte zich in zijn proefschrift op galzouten. Galzouten worden gemaakt door de lever en uitgescheiden in de darm om daar de absorptie van vetten en vetoplosbare vitamines te bevorderen. Aan het eind van de dunne darm worden de galzouten heropgenomen en hergebruikt door de lever. Recent zijn veel nieuwe functies van galzouten ontdekt, waaronder effecten op darmgezondheid, hormonen en energiehuishouding. Deze functies hebben gevolgen voor symptomen van verschillende ziektes, maar leiden mogelijk ook tot ontwikkeling van nieuwe therapieën.

In dit proefschrift heeft Van de Peppel de gevolgen van heropname van galzouten door de darm voor zowel gezondheid als ziekte onderzocht. Hij heeft specifiek gekeken naar cystische fibrose (CF), ook wel taaislijmziekte, waarin de vorming van dik en taai slijm problemen geeft in verschillende organen, waaronder de long, lever en darm. Patiënten met CF hebben ook een verminderd vermogen om galzouten opnieuw op te nemen. Op basis van de huidige literatuur laat hij zien dat er een mogelijke relatie is tussen de verminderde opname van galzouten en andere symptomen bij patiënten met CF. Hij toont aan dat behandeling van CF-patiënten met een medicijn dat direct aangrijpt op het defecte CF-eiwit, de galzoutopname verbetert. Daarnaast kon hij in een preklinische studie de galzoutopname in CF verbeteren door een veel voorgeschreven laxeermiddel te geven.

Naast CF heeft hij ook onderzocht wat de effecten zijn van het direct blokkeren van de galzoutopname op verschillende stofwisselingsaandoeningen. In deze studies vond hij dat remming van de galzoutopname een potentieel interessante strategie is in de behandeling van obesitas, non-alcoholische vette leverziekte en hoge cholesterolwaardes.

CV Ivo van de Peppel

Ivo van de Peppel (1991) studeerde Geneeskunde en Wijsbegeerte van een wetenschapsgebied aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij liep zijn coschappen in Groningen, Hoogeveen, Assen, en Tanzania en studeerde af als basisarts in 2016. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Moleculair Metabolisme en Voeding bij Kindergeneeskunde aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Een deel van zijn onderzoek voerde hij uit in de Verenigde Staten aan de Emory Universiteit in Atlanta. De titel van zijn proefschrift luidt: “Intestinal bile acid reabsorption in health and disease”.