Over ons Actueel Evenementen Promoties

The impact of the invisible

Cognitive deficits, behavioral changes, and fatigue after subarachnoid hemorrhage
Promotie:dr. A.M. Buunk
Wanneer:23 januari 2019
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J.M. (Joke) Spikman, prof. dr. R.J.M. (Rob) Groen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The impact of the invisible

De impact van het onzichtbare: cognitieve stoornissen, gedragsveranderingen en vermoeidheid na een subarachnoïdale

Een subarachnoïdale bloeding (SAB) is een bloeding in de ruimte rondom de hersenen. Patiënten die een SAB krijgen zijn relatief jong: gemiddeld tussen de 40 en 60 jaar. Wanneer deze patiënten op de lange termijn hun dagelijkse bezigheden weer proberen op te pakken, bemerkt een groot gedeelte dat dat niet gemakkelijk gaat. Bij een gedeelte van deze groep is er ‘vanaf de buitenkant’ niets te zien of merken, maar is er daadwerkelijk iets veranderd in vergelijking met vóór de bloeding. Buunk heeft als doel met haar promotieonderzoek deze ‘onzichtbare gevolgen’ op gebied van (neuro)psychologisch functioneren na een SAB in kaart te brengen.

Ze concludeert dat er na een SAB stoornissen kunnen zijn in denkfuncties (ook wel cognitieve functies), zoals geheugen, aandacht, plannen en organiseren. Een gedeelte van deze patiëntengroep heeft problemen in de zogenoemde sociale cognitie, zoals het herkennen van emoties bij anderen, inschatten hoe anderen zich voelen en het tonen van empathie. Dit hangt samen met gedragsproblemen, zoals initiatiefverlies. Bovendien blijkt er zelfs jaren na een SAB sprake te zijn van vermoeidheid, die vooral mentaal ervaren wordt. Deze patiënten kunnen bijvoorbeeld snel prikkelbaar zijn of gevoelig voor drukte en lawaai.

Bovenstaande gevolgen hebben invloed op het dagelijks functioneren na een SAB, stelt Buunk. Vermoeidheid en cognitieve problemen kunnen de hervatting van bezigheden beïnvloeden. Om deze patiëntengroep zo goed mogelijk te ondersteunen is het volgens haar van belang de onzichtbare gevolgen op het gebied van emotie, gedrag en (sociale) cognitie helder in kaart te brengen.

CV Anne Marie Buunk

Anne Marie Buunk (1988) studeerde Psychologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen en na haar afstuderen heeft zij op diverse plekken als neuropsycholoog gewerkt. Momenteel is ze werkzaam in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), waar ze eveneens met de opleiding tot Klinisch Neuropsycholoog zal starten. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Neuropsychologie en Neurochirurgie van het UMCG, met als promotoren prof. dr. Groen en prof. dr. Spikman. De titel van haar promotieonderzoek luidt: The impact of the invisible: cognitive deficits, behavioral changes, and fatigue after subarachnoid hemorrhage.