Over ons Actueel Evenementen Promoties

Therapeutic drug monitoring in tuberculosis treatment

The use of alternative matrices and sampling strategies
Promotie:Mw. S.H.J. (Simone) van den Elsen
Wanneer:26 februari 2020
Aanvang:12:45
Promotors:dr. J.W.C. (Jan-Willem) Alffenaar, prof. dr. T.S. (Tjip) van der Werf, prof. dr. D.J. (Daan) Touw
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Therapeutic drug monitoring in tuberculosis treatment

Verbeteringen van Therapeutic Drug Monitoring voor patiënten met tuberculose in ontwikkelingslanden

Tuberculose is wereldwijd de meest dodelijk infectieziekte. Dit komt onder andere doordat steeds meer antibiotica niet meer werken omdat de bacteriën resistent worden. Het is daarom heel belangrijk dat de patiënten de juiste dosis antibiotica krijgen zodat de geneesmiddelen toch nog optimaal werken. Een methode om dit voor elkaar te krijgen is zogenoemde Therapeutic Drug Monitoring (TDM), waarbij artsen de concentratie medicijn in het bloed bepalen en aan de hand van die gegevens de dosering eventueel aanpassen. Deze methode wordt alleen nog niet gebruikt in ontwikkelingslanden met veel tuberculosepatiënten vanwege onder andere de kosten. In dit proefschrift onderzoekt Van den Elsen de mogelijkheden om de lasten van TDM te verlagen.

Een van de manieren om TDM makkelijker te maken is het vervangen van bloedmonsters door speekselmonsters. Om dit voor elkaar te krijgen heeft Van den Elsen een manier ontwikkeld om veilig speeksel te verzamelen bij de patiënten. Echter bleken niet alle medicijnen even betrouwbaar te meten in het speeksel. Daarom keek Van den Elsen ook het verloop van de geneesmiddelenconcentratie in de tijd om ideale momenten voor bloedafnames te bepalen, zodat de artsen minder vaak bloed af hoefden te nemen. Dit bleek een betrouwbare methode. Ook centraliseren van de analyse kan helpen om de kosten en kwaliteit van TDM te verbeteren door efficiënt gebruik te maken van de benodigde apparatuur. Dit moet echter nog wel getest worden in de praktijk. Met deze resultaten hoopt Van den Elsen TDM implementeerbaar te maken in gebieden waar veel tuberculose voorkomt en zo de behandelresultaten te verbeteren en antibioticaresistentie te verminderen.

Curriculum Vitae

Simone van den Elsen (1994) studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Klinische Farmacie en Farmacologie en het onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Na haar promotie gaat zij aan het werk apotheker in de Ziekenhuisgroep Twente. De titel van haar proefschrift luidt: “Therapeutic drug monitoring in tuberculosis treatment: the use of alternative matrices and sampling strategies”.