Over ons Actueel Evenementen Promoties

Systemic immune markers characterizing early stages of rheumatoid arthritis

Promotie:Mw. P.L. (Paulina) Chalan
Wanneer:01 februari 2016
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. A.M.H. (AnneMieke) Boots
Copromotors:dr. B.J. (Bart Jan) Kroesen, prof. dr. E. Brouwer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Systemic immune markers characterizing early stages of rheumatoid
arthritis

Indicatoren voor ontwikkeling reumatoïde artritis onderzocht

De chronische auto-immuunziekte reumatoïde artritis (RA) kan leiden tot onomkeerbare gewrichtsschade. Vroege herkenning met behulp van bloedonderzoek is voor de behandeling van groot belang. Promovenda Paulina Chalan identificeerde enkele immunologische indicatoren voor het ontstaan van RA en de ernst ervan.

De ontwikkeling van RA wordt voorafgegaan door veranderingen in het bloed. Deze veranderingen zijn bijvoorbeeld de aanwezigheid van reumafactoren en antistoffen tegen zogeheten gecitrullineerde eiwitten, die samengaat met een stijging van het aantal ontstekingsfactoren in het bloed. In verschillende studies is aangetoond dat mensen met reumafactoren en de genoemde antistoffen die last hebben van tenminste één pijnlijk gewricht, een verhoogde kans hebben op de ontwikkeling van RA. Hoe de overgang naar RA plaatsvindt, is nog onbekend, maar duidelijk is wel dat veranderingen in het immuunsysteem erbij betrokken zijn.

Chalan onderzocht factoren die zouden kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van RA. Zij vergeleek bloedmonsters van patiënten met reumafactoren en tenminste één pijnlijk gewricht, patiënten bij wie onlangs RA was gediagnosticeerd en gezonde vrijwilligers van dezelfde leeftijd en hetzelfde geslacht. Zij vond enkele immunologische indicatoren die mogelijk een rol spelen bij de ontwikkeling van RA. Met deze indicatoren zouden voorspellingsmodellen voor RA kunnen worden verbeterd. Ook stelde Chalan immunologische veranderingen vast die mogelijk in verband staan met de ernst van de gewrichtsontsteking bij patiënten met langdurige RA.

Paulina Chalan (1985) studeerde biotechnologie aan de universiteit van Warschau in Polen. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie en bij onderzoeksinstituut GUIDE van het UMCG, met financiële ondersteuning van GUIDE en de Jan Kornelis de Cock Stichting.