Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Vernoemde leerstoelen

Rudi Drent-leerstoel voor prof. dr. Theunis Piersma (2018)

Theunis Piersma

Theurnis Piersma, hoogleraar aan de Faculty of Science and Engineering, is geëerd voor zijn opmerkelijke, internationaal erkende bijdragen aan de wetenschap met een benoeming op de Rudi Drent-leerstoel.

Theunis Piersma

Theunis Piersma is verbonden aan het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (Faculty of Science and Engineering) en senior waddenbioloog bij het NIOZ Koninklijk Instituut voor Onderzoek der Zee. Hij ontving diverse prijzen voor zijn onderzoek naar migratie, ecologie en evolutie van trekvogels, waaronder de Britse ornithologieprijs in 2017. In 2003 werd hij benoemd tot hoogleraar Dierecologie en in 2012 op de leerstoel Trekvogelecologie, ingesteld door een samenwerkingsverband tussen de RUG, het Wereld Natuur Fonds en de Vogelbescherming. Deze verruilt Piersma nu voor de Rudi Drent leerstoel in Global Flyway Ecology. In 2014 werd aan Piersma de Spinozapremie toegekend. Piersma studeerde biologie aan de RUG en promoveerde in 1994 bij Rudi Drent.

Rudi Drent

Rudi Drent (1937-2008), de naamgever van de nieuwe vernoemde leerstoel, was een vooraanstaand Nederlands ecoloog en ornitholoog. Hij groeide op in Los Angeles maar kwam in 1962 naar Nederland voor zijn doctoraat. In 1972 kwam hij terug in Groningen als lector in de dierecologie en in 1983 werd hij hoogleraar. Drent gaf een enorme stimulans aan de Nederlandse ornithologie. Niet alleen middels zijn onderzoek – hij begeleidde wel meer dan 60 promovendi en zijn co-publicatie met prof.dr. Serge Daan over parental investment is tot op heden een van de meest geciteerde publicaties in gedragsbiologie – maar ook als voorzitter van de Nederlandse Ornithologische Unie (NOU) van 1974 tot 2003. Drent werd wereldberoemd om zijn zachtmoedige maar scherpzinnige en stimulerende coaching van jonge onderzoekers van binnen en buiten de RUG.

Laatst gewijzigd:04 oktober 2022 08:38