Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Vernoemde leerstoelen

Mansholtleerstoel voor prof. dr. D. Strijker (2005)

prof. Strijker

Dr. Dirk Strijker is per 1 september 2005 benoemd tot de eerste bijzonder hoogleraar Plattelandsontwikkeling bij de Faculteit der Ruimtelijke Wetenschappen van de RUG. Hij bezet de S.L. Mansholtleerstoel. Deze leerstoel is – op voorstel van PvdA-leden – ingesteld vanwege de Stichting voor Hoger Landbouwonderwijs (VHLO), dankzij een subsidie van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hij is vernoemd naar de Groninger Sicco Mansholt, een van de grondleggers van de Europese landbouwpolitiek.

Landbouw en platteland

Strijker is een expert op het gebied van de plattelandsontwikkeling. Hij heeft veel onderzoek verricht naar de economische aspecten van de landbouw en de landbouwpolitiek, naar de plattelandseconomie en de relatie landbouw-natuur, en naar regionaal-economische onderwerpen, vooral over Noord-Nederland. Hij is daarnaast columnist bij het Dagblad van het Noorden over het thema ‘landbouw en platteland’.

Strijker

Dirk Strijker (Hoogeveen, 1953) studeerde economie in Groningen. Daarna werkte hij als landbouweconoom bij het Instituut voor Economisch Onderzoek in Groningen (1979-1980), de Rijksuniversiteit Groningen (1980-1983) en het Landbouw-Economisch Instituut in Den Haag (1983-1988). Sinds 1988 is Strijker weer verbonden aan de RUG; eerst als universitair docent Landbouweconomie aan de economische faculteit en sinds 2003 als universitair docent Economische Geografie aan de Faculteit der Ruimtelijke Wetenschappen. Hij promoveerde in 2000 aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over regionale verschillen in de Europese landbouw.

Laatst gewijzigd:20 augustus 2021 12:05