Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Beleid en strategie Diversiteit en Inclusie Diversiteit en Inclusie bij de RUG

Initiatieven en projecten

Verschillende initiatieven en projecten bevorderen diversiteit en inclusie aan de RUG.

Adviescommissie voor Functiebeperkte Studenten (ACF)

Een subcommissie van de Universitaire Commissie voor het Onderwijs (UCO), monitort en adviseert het College van Bestuur over het beleid voor studenten met een functiebeperking.

Aletta Jacobsleerstoelen

In 2020 heeft de RUG vijftien leerstoelen creëeren voor vrouwelijke hoogleraren; de Aletta Jacobsleerstoelen.

Centre for Gender Studies (CGS)

Dit onderdeel van de Faculteit der Letteren, stelt zich ten doel onderzoek en onderwijs te bevorderen op het gebied van gender in relatie tot andere vormen van diversiteit, zoals seksualiteit, klasse, ras, religie, handicaps en leeftijd. Het CGS wil een verbindende schakel zijn tussen de genderspecialisten binnen de RUG en instellingen en groepen buiten de universiteit.

Profileringsfonds

Het Profileringsfonds verstrekt financiële ondersteuning aan studenten die studievertraging oplopen door bijzondere omstandigheden zoals ziekte, familieomstandigheden, een functiebeperking of zwangerschap, een bestuurs- of medezeggenschapsfunctie of het beoefenen van topsport.

Subsidies voor grassroots initiatieven

Het Diversity & Inclusion Office biedt kleine beurzen aan voor initiatieven van studenten die diversiteit, gelijkheid en inclusie aan de RUG op een innovatieve manier bevorderen. Grassroots initiatieven zijn initiatieven die vanuit de gemeenschap zelf worden geïnitieerd. Het zijn bottom-up initiatieven in plaats van top-down initiatieven.

Participatiewet

De RUG biedt banen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit zijn mensen die vallen onder de Participatiewet. Het gaat om mensen met een (fysieke of mentale) functiebeperking, die niet zelfstandig 100% van het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Deze medewerkers krijgen de beschikking over een jobcoach die hen kan begeleiden tijdens het werk. Daarnaast komen zij in aanmerking voor hulpmiddelen om het werk makkelijker te kunnen uitvoeren.

Scholierenacademie

De Scholierenacademie ontwikkelt een doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden, zodat leerlingen van de basisschool en middelbare school met wetenschap in aanraking komen. Met als doel bij te dragen aan scientific literacy en aspiratie-ontwikkeling. Bijvoorbeeld door middel van de volgende projecten:

  • Junior MOOC Duurzaamheid
    Een online lessenserie waarin basisschoolleerlingen en hun leerkrachten meelopen met drie RUG-wetenschappers.
  • Lespakket "De Scarabee en de geheimzinnige ziekte”
    De Scarabee en de geheimzinnige ziekte is een spannend stripboek en lesprogramma voor groep 7 en 8.
  • Expeditie Onderzoek
    Lespakket voor onderbouw havo/vwo over onderzoeksvaardigheden met als thema 'Onderzoek als ontdekkingsreis'.
  • Wetenschapsdate
    Inhoudelijke gastlessen door RUG-wetenschappers op basis- en middelbare scholen in heel Noord-Nederland.

Recruitment Guide

In de Recruitment Guide wordt uitgelegd hoe wervingsprocedures transparanter kunnen worden gemaakt, hoe onbewuste vooroordelen kunnen worden tegengegaan en hoe kan worden gezorgd voor meer diversiteit in kandidaten, en daarmee uiteindelijk in het personeelsbestand.

Rosalind Franklin Fellowship

Het Rosalind Franklin Fellowship-programma is ontwikkeld om getalenteerde internationale onderzoekers in staat te stellen zich te ontplooien. Het unieke aan dit programma is dat het vrouwelijke topwetenschappers de kans geeft vorm te geven aan hun eigen wetenschappelijke ambities. Zij krijgen een tenure track-aanstelling die uiteindelijk leidt tot een benoeming als hoogleraar.

Teaching Academy Groningen (TAG)

De TAG is een platform voor het uitwisselen van best practices en het ontwikkelen van kennis ter verbetering van vernieuwend onderwijs. De TAG community of expertise inclusion and diversity heeft als doel inzicht te bieden in hoe hybride leren en inclusie elkaar beïnvloeden, door expliciet uit te leggen dat studenten verschillende achtergronden en behoeften hebben.
Op het TAG platform op nestor kunnen docenten deelnemen aan discussies en worden documenten gedeeld.

Laatst gewijzigd:26 april 2024 14:32
View this page in: English