Over ons Beleid en strategie Diversiteit en Inclusie Diversiteit en Inclusie bij de RUG

Beleid en informatie

Wil je graag meer weten over het diversiteit- en inclusiebeleid van de RUG?
Onderstaande documenten en webpagina’s geven meer informatie.

• Verklaring Diversiteit en Inclusie (pdf)
  • Universitair Actieplan Diversiteit en Inclusie (pdf)
    Het algemene doel van het D&I-beleid van de RUG is dat studenten en medewerkers zich thuis voelen en een gevoel van verbondenheid ervaren.
    Focuspunten in 2021-2025:

1. De zichtbaarheid en urgentie van het thema diversiteit en inclusie wordt gecommuniceerd als voorwaarde voor wetenschappelijk succes en als onderdeel van het strategisch plan van de RUG.
    2. We vergroten het bewustzijn van de toegevoegde waarde van diversiteit en het bestaan ​​van privileges en vooroordelen, om een ​​cultuuromslag naar meer inclusie te bewerkstelligen.
    3. We voeren een actief diversiteits- en inclusiebeleid om gelijke kansen voor iedereen te helpen creëren; we betrekken en overleggen met de verschillende stakeholders.
    4. We voeren een nulmeting uit en bewaken de effectiviteit van het D&I-beleid en -acties, door het opzetten van een monitoringsysteem of door gebruik te maken van een bestaand systeem.
  • Gender Equality Plan (pdf)
    Met dit Gender Equality Plan wil het College van Bestuur van de RUG het belang van gendergelijkheid in de academische wereld benadrukken en gendergelijkheid binnen de universiteit actief bevorderen. Dit plan geeft een overzicht van de maatregelen die we al hebben genomen, en zullen blijven nemen of ontwikkelen.
  • Kernwaarden RUG - Inclusiviteit (Strategisch Plan p. 6)
    Onze kernwaarden bepalen de cultuur van de Rijksuniversiteit Groningen; ze geven richting aan hoe we tot beslissingen komen en hoe onze medewerkers, studenten en andere belanghebbenden samenwerken. Onze kernwaarden bestaan uit academische vrijheid, integriteit, inclusiviteit, duurzaamheid en openheid.
  • Integriteitsbeleid en de gedragscode integriteit
    Integriteit staat voor eerlijkheid, respect, openheid en transparantie in de werkwijze en verslaggeving en is de grondslag van ons onderzoek en onderwijs. Hier vind je onder andere meer informatie over:
    - Zero tolerance verklaring over ongewenst gedrag
    - Melden van misstanden en onregelmatigheden
    - Omgangsvormen
  • Taal- en cultuurbeleid
    Met het Taal- en Cultuurbeleid wil de RUG ervoor zorgen dat medewerkers en studenten zich prettig en zelfverzekerd voelen in het gebruik van een andere taal en cultuur, zodat we allemaal effectief kunnen werken, studeren en streven naar wetenschappelijke excellentie.
  • HR Excellence in Research logo
    Strategie- en actieplan voor onderzoekers: open werving, een aantrekkelijke werkomgeving, mobiliteit en loopbaanmogelijkheden.

Laatst gewijzigd:24 november 2022 14:07