Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen

Projectinformatie

Het project Ruggesteun - Making connections heeft drie werkpakketten, die nauw met elkaar verbonden zijn. Het belangrijkste doel is om docenten te ondersteunen bij het (her)ontwerp van actief onderwijs. Voor dit doel ontwikkelen we een RUG-breed platform voor én door docenten. Om ervoor te zorgen dat zo’n platform goed werkt moet het breed worden gebruikt en aansluiten bij de behoeften van faculteiten, onderwijsondersteuners, opleidingen en vooral docenten. We creëren draagvlak door zoveel mogelijk verschillende mensen bij het project te betrekken. Zo schakelen we docenten en onderwijsondersteuners in als experts en betrekken ze van begin tot eind bij het ontwerpproces. Verder hebben we budget om faculteiten te helpen bij het ontwikkelen van Active Learning Classrooms en DIY Studio’s, die bij uitstek bij kunnen dragen aan actief onderwijs.

Werkpakket 1 - Meetings

We bouwen een duurzaam netwerk van docenten, onderwijsondersteuning en opleidingsmanagement: Making Connections. Dit doen we door (individuele) gesprekken te voeren met verschillende mensen van alle faculteiten, meetings te organiseren waar we mensen van verschillende faculteiten bij elkaar brengen en door docent-focusgroepen samen te stellen. 

Dit netwerk heeft twee functies: 

  1. We betrekken de mensen waar het om gaat - de docenten voorop - vanaf het begin bij het ontwerpproces van het platform. 

  2. We brengen mensen met verschillende achtergronden en expertises met elkaar in contact, met als doel elkaar nu en in de toekomst  over de grenzen van faculteiten beter te kunnen vinden zodat we kennis uit kunnen wisselen en van elkaar kunnen leren.

Werkpakket 2 - Platform

Op basis van gesprekken met docenten, onderwijsondersteuners en opleidingsmanagement van alle faculteiten en experts van ESI (Educational Support & Innovation) hebben we een aantal belangrijke doelstellingen voor het platform geformuleerd.

Doelstellingen:

  • Het platform moet vrij beschikbaar zijn, ook voor andere onderwijsinstellingen (OER, Open Educational Resources).

  • Het platform moet een portaalfunctie hebben en moet toegang geven tot andere initiatieven zoals EDU Support.

  • Het platform moet focussen op didactiek, niet op tools en is (zoveel mogelijk) evidence-based.

  • Docenten moeten eigenaarschap hebben over het platform.

  • Docenten moeten het platform actief gebruiken. Hiervoor moet het goed aansluiten bij hun vragen op het gebied van vak(her)ontwerp maar ook passen in hun workflow.

  • Het platform moet actief beheerd worden door een redactieraad die bestaat uit mensen met verschillende achtergronden en expertises; dit om te waarborgen dat de content altijd aansluit bij de normen, waarden en bredere onderwijsfilosofie van de RUG. 

  • Het platform moet duurzaam worden geïntegreerd in de organisatie. Dit betekent dat het voor een langere periode actief beheerd en gebruikt wordt.

We gaan het platform ontwerpen via Design Thinking. We doen dit in verschillende sessies en betrekken hier zoveel mogelijk mensen met verschillende achtergronden en expertises bij. De docent-focusgroepen spelen hierbij een belangrijke, centrale rol: zij zijn tenslotte de toekomstige gebruikers van het platform.

Werkpakket 3 - ALCs & DIY studios

Vanuit het project hebben we budget om faculteiten die er nog geen hebben te helpen bij het ontwikkelen van Active Learning Classrooms (ALCs) en DIY Studio’s. We geven advies, schakelen experts op het gebied van van de inrichting van onderwijsruimtes, ICT en bouwkundige vraagstukken in en verwerken dit in een plan waar faculteiten mee verder kunnen. Als een ALC of DIY Studio is gerealiseerd, brengen wij de faculteiten in contact met gespecialiseerde trainers, zodat er bijvoorbeeld een workshop op maat voor docenten kan worden verzorgd waarin ze leren hoe ze zo’n onderwijsruimte of studio optimaal kunnen gebruiken.

Projectorganisatie

Teaching Academy Groningen (TAG)

decoratieve afbeelding

Bakker, dr. W. (Winny)

E-mail: w.bakker@rug.nl

Senior beleidsmedewerker Onderwijs en Innovatie  | Coördinator TAG

decoratieve afbeelding

C.M. (Christa) Lankhaar

E-mail: c.m.lankhaar@rug.nl

Interim Projectleider

Wordt aangekondigd

Leider Community of Practice Blended Leren

Strategy Department Education and Students (SES)

decoratieve afbeelding

Beldhuis, dr. H.J.A. (Hans)

E-mail: h.j.a.beldhuis@rug.nl

Onderwijsstrateeg en -innovatiedeskundige

Educational Support & Innovation (ESI)

decoratieve afbeelding

Poelzer, T.A. (Tracy)

E-mail: t.a.poelzer@rug.nl

Onderwijskundig specialist | Trainer

decoratieve afbeelding

Spits, T. (Tom)

E-mail: t.spits@rug.nl

MOOC Coördinator | Specialist online onderwijs

Faculteiten

decoratieve afbeelding

Krook, L.S. (Laurent)

Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW)

E-mail: l.s.krook@rug.nl

Coördinator E-learning & Video | Docent psychologie

decoratieve afbeelding

Risselada, dr. H. (Hans)

Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB)

E-mail: h.risselada@rug.nl

Universitair Hoofddocent

decoratieve afbeelding

Van den Eynde, dr. S. (Sofie)

Faculteit Science en Engineering (FSE)

E-mail: s.van.den.eynde@rug.nl

Onderwijsontwikkelaar | Hoofd PIE Team

Laatst gewijzigd:23 januari 2024 12:04
View this page in: English