Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen

EQUIPPING ourselves and each other: Inclusive teaching and learning in diverse classrooms

Wanneer:do 25-04-2024 14:00 - 17:00
Waar:TBA

Lesgeven en leren in multiculturele en internationale klaslokalen kan een uitdaging zijn en soms zijn we ons niet altijd bewust van de diversiteit die in onze klaslokalen aanwezig is. Het EQUiiP-programma wil deze uitdagingen concreet maken en omzetten in kansen door een inclusieve en internationale dimensie in de onderwijspraktijk te integreren. Deelnemen aan dit programma zal je in staat stellen om de diversiteit in achtergronden van onze studenten effectiever te gebruiken als een potentiële bron voor lesgeven en leren.

Deze reeks Equipping workshops wordt aangeboden in samenwerking met collega's van FSE en FEB. Het bestaat uit vier modules waarin je zult reflecteren op je cursusmateriaal en -ontwerp. Door samen te leren en onderwijspraktijken te delen, kun je je cursusontwerp verbeteren in de richting van meer inclusieve onderwijsprincipes, je netwerk van inclusieve praktijkmensen versterken en leren van elkaars ervaringen met lesgeven in diverse klaslokalen.

Duur

12 uur verspreid over 4 maanden

Investering

4x3 uur workshop

Mogelijkheid tot het verkrijgen van een Proof of Competence - digitale badge (zie hieronder voor meer informatie)

Doelgroep:

Docenten die geïnteresseerd zijn in inclusief lesgeven en leren in een diverse klassensetting.

Taal van de instructie

Tweetalig (Nederlands/Engels), voertaal Engels

Het programmaschema

Module 1: 12 maart van 9:00 - 12:00, schrijf je hier in.

Module 2: Internationalising/Inclusive Course Design. 25 april van 14:00 - 17:00, schrijf je hier in.

Module 3: Intercultural Group Dynamics. 28 mei van 9:00 - 12:00, schrijf je hier in.

Module 4: The Role of Language. 20 juni van 14:00 - 17:00, schrijf je hier in.

Het EQUiiP programma

Dit programma voor voortdurende professionele ontwikkeling bestaat uit de volgende vier modules/thema's.

Deze vier modules worden ondersteund door de module Feedback & Reflectieve Processen, die geïntegreerd is in de andere vier modules en behandeld wordt in een optionele portfolio-opdracht.

Onderliggende principes en concepten

• Geïntegreerd studentenperspectief op inclusie en diversiteit; volgens het principe om studenten als partners te betrekken bij het ontwerpen van onderwijs; in lijn met studentgerichte onderwijsmethoden.

• Werken met Good Practice Principles for Teaching and Learning in a mobile world (B Leask & J Carroll 2015).

• Voortdurende Professionele Ontwikkeling; Feedback en Reflectieve processen op de eigen onderwijspraktijk als onderdeel van een optionele portfoliobeoordeling (Proof of Competence).

Algemene leerresultaten voor deelnemers

Op basis van het EQUiiP competentieprofiel zullen de deelnemers leren om

1. Inclusief gedrag te bevorderen

2. Leerlinggerichte programma's te ontwikkelen en te faciliteren

3. Interculturele betrokkenheid en effectieve interculturele relaties bevorderen

4. Een wereldwijde leerervaring mogelijk maken en verankeren

5. Sociale verantwoordelijkheid verankeren in het curriculum

6. Pas leren uit verschillende internationale en disciplinaire contexten toe

7. De verschillende middelen voor het creëren, bekritiseren en uitwisselen van kennis inbedden

8. Kritische reflectie en voortdurende professionele ontwikkeling

Bewijs van bekwaamheid: Algemene informatie

Een Proof of Competence is een (digitaal) certificaat dat door een lerende kan worden gebruikt om de vaardigheden aan te tonen die hij heeft verworven in het kader van een opleiding, in dit geval het EQUiiP-programma. Het is onderworpen aan kwaliteitsnormen zoals het gebruik van leerresultaten en hun afstemming op de gebruikte beoordelingsvormen. Lerenden die een Proeve van Bekwaamheid hebben afgerond via de Rijksuniversiteit Groningen kunnen een digitale badge krijgen via het zogenaamde EduBadges platform dat wordt beheerd door SURF - de coöperatie van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen. De digitale badge wordt op dit platform opgeslagen en bevat zogenaamde metadata, waardoor de inhoud, de leeruitkomsten, de studielasturen en de voertaal van de onderwijsactiviteit inzichtelijk en transparant worden (voorbeeld). De digitale badge is dus verifieerbaar en kan gedeeld worden in een CV of bijvoorbeeld op LinkedIn.

Wat moet je doen om een EQUiiP Proof of Competence Badge te behalen?

• Woon alle 4 EQUIPPING sessies* bij;

• Na elke sessie een korte zelfevaluatie invullen*;

• Reflecteer op de inhoud van elke sessie door rekening te houden met je eigen context;

• Dien een portfolio in ter beoordeling (meer details in de eerste sessie);

• Een belangrijk reflectieresultaat naar keuze presenteren aan peers

*compensatie is mogelijk