Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Medezeggenschap

Medezeggenschap bij RUG

Medezeggenschapscoördinator

Het medezeggenschapscoördinatiekantoor is opgericht in mei 2023 om meer ondersteuning te bieden aan de leden van alle medezeggenschapsorganen aan de universiteit. We bieden hulp aan zowel studenten- als personeelsorganisaties, waaronder Opleidingscommissies, Faculteitsraden, de Universiteitsraad, evenals Dienstraden en de Lokale Overleg. U kunt contact met ons opnemen voor ideeën en vragen met betrekking tot medezeggenschap, financiering, organisatie, of aanvullende informatie.

Studenten en Personeel in Adviesorganen

Studenten en personeelsleden vormen de UG-gemeenschap. De adviserende medezeggenschapsorganen zijn gebaseerd op de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) om dit te weerspiegelen in de wetgevende besluitvorming. Dit betekent praktisch gezien dat elke student betrokken kan raken. Studenten kunnen overwegen deel te nemen aan een Opleidingscommissie van hun opleiding, hun Faculteitsraad, of misschien zelfs de Universiteitsraad. Deze organen bestaan uit zowel studenten als personeelsleden. Jaarlijks worden verkiezingen georganiseerd om vertegenwoordigers voor de Faculteitsraad of de Universiteitsraad te kiezen, conform de nationale Kiesreglementen. Elke student is gerechtigd om te stemmen en deel te nemen aan verkiezingen. Overweeg zelfs om deel te nemen aan een studentenfractie.

Fostering engagement: Het bevorderen van betrokkenheid

Bij de UG spelen medezeggenschapsorganen een cruciale rol in besluitvormingsprocessen. Faculteitsraden en Programmacommissies hebben directe invloed op het ontwikkelen van beleid op facultair niveau. Participatie voegt waarde toe voor zowel studenten als personeel. Participatieorganen bevorderen een gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid onder leden van de gemeenschap, omdat zij een directe rol hebben in het vormgeven van beleid en initiatieven. Gezamenlijke participatie versterkt het democratische fundament van de instelling en bevordert een cultuur van samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid, wat uiteindelijk bijdraagt aan een meer rechtvaardig en effectief besluitvormingsproces. In het Nederlands wordt dit samenwerkingsproces vaak aangeduid als 'draagvlak', wat een solide basis van steun en consensusopbouw binnen de universitaire gemeenschap aangeeft.

Laatst gewijzigd:03 februari 2024 20:54