Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Adviesorganen

Universitaire Commissie voor het Onderwijs (UCO)

De Universitaire Commissie voor het Onderwijs adviseert het College van Bestuur, gevraagd en ongevraagd, over de onderwijsaangelegenheden van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

Universitaire Commissie voor het Onderwijs

De Universitaire Commissie voor het Onderwijs is een onafhankelijke adviescommissie van het College van Bestuur.

De commissie is op de volgende manier samengesteld. Elke faculteit van de RUG is vertegenwoordigd met een lid. Daarnaast is de Universiteitsraad vertegenwoordigd met een lid. Om de studentenbelangen goed te behartigen, heeft de commissie ook vier onafhankelijke studentleden. De commissie wordt ondersteund door een secretaris, afkomstig uit de afdeling Onderwijsstrategie en Kwaliteitszorg van de University Services.

Taken

De commissie heeft drie hoofdtaken. Ten eerste adviseert zij het College van Bestuur, gevraagd en ongevraagd, over de onderwijsaangelegenheden van de RUG. Daarvoor wordt de commissie door het College van Bestuur in een vroeg stadium betrokken bij de gedachtenvorming over belangrijke (nieuwe) thema's van onderwijsbeleid. Ten tweede speelt de commissie een rol in de monitoring en evaluatie van beleid. Een onderdeel hiervan is ook het bevorderen van de uitwisseling van best practices. Ten derde bewaakt de commissie de kwaliteit van het onderwijs door ondersteuning te leveren in de PDCA-cyclus, bijvoorbeeld door het College van Bestuur te adviseren over de zelfstudierapporten die de opleidingen opstellen ten behoeve van de onderwijsvisitaties in het kader van de accreditatie door de NVAO.

Het reglement van de UCO is online beschikbaar.

Huidige Samenstelling

Naam Namens / Rol E-mail

Dr. ir. C.J.G. (Gerco) Onderwater

Science and Engineering / Voorzitter