Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The long-term course of anxiety disorders

Het beloop van angststoornissen op de lange termijn

Angststoornissen komen veel voor en zorgen voor een aanzienlijke ziektelast voor patiënten, hun familieleden en de samenleving. Er zijn verschillende angststoornissen en ze zijn vaak chronisch of terugkerend. Patiënten kunnen gedurende een aanzienlijk deel van het leven met deze aandoeningen kampen. Toch is het onderzoek naar het beloop van deze stoornissen vaak gebaseerd op een eenmalige meting en is het langetermijnbeloop veel minder systematisch bestudeerd. Het proefschrift van Hovenkamp-Hermelink had als doel te onderzoeken waarom angststoornissen zo vaak een chronisch beloop hebben en welke factoren van invloed zijn op dit beloop.

Uit haar onderzoek blijkt dat diagnoses van specifieke angststoornissen met de jaren kunnen wisselen en weinig consistent zijn. Daarnaast werd gevonden dat bepaalde psychologische kenmerken, namelijk de neiging om symptomen van angst als schadelijk te beschouwen (angstgevoeligheid) en de mate waarin mensen denken dat ze controle hebben over de gebeurtenissen die hun leven beïnvloeden (beheersingsoriëntatie), verband houden met het beloop van angststoornissen. Een andere bestudeerde factor, namelijk de persoonlijke voorkeur voor de tijd van slapen en van actief zijn (ook wel chronotype), was niet gerelateerd aan het beloop.

Verder werd gevonden dat chroniciteit van angststoornissen wordt voorspeld door met name klinische en psychologische factoren (bijvoorbeeld paniekaanvallen, tegelijkertijd hebben van een persoonlijkheidsstoornis en vermijdingsgedrag), terwijl dit verband niet werd gevonden voor sociodemografische factoren (bijvoorbeeld opleidingsniveau en socio-economische status). Met behulp van deze voorspellers kunnen mogelijk patiënten worden geïdentificeerd met een risico op een ongunstig beloop en zou aan hen in een vroeg stadium een meer gerichte of meer intensieve behandeling aangeboden kunnen worden.

CV Ans Hovenkamp-Hermelink Ans Hovenkamp-Hermelink (1960) studeerde Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Psychiatrie en het onderzoeksinstituut Science in Healthy Ageing and healthcaRE (SHARE) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: The long-term course of anxiety disorders. An epidemiological perspective.