Over ons Actueel Evenementen Promoties

Lessons learned from a multi-center randomized controlled trial
Promotie:Dhr. L.J. (Loek) van der Donk
Wanneer:02 november 2020
Aanvang:14:30
Promotors:dr. M.J. (Maya) Schroevers, prof. dr. J. (Joke) Fleer, prof. dr. R. (Robbert) Sanderman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Cancer survivors’ experience with depressive symptoms and
their (low) need for psychological care

Analyse van depressiegehalte bij genezen kankerpatiënten

De overlevingskansen van kanker zijn de afgelopen decennia sterk toegenomen. Maar patiënten die kanker overleven kampen na hun lichamelijk herstel vaak nog met psychische problemen zoals depressieve symptomen. In dit proefschrift onderzoekt Van der Donk verschillende aspecten van deze groep patiënten, zoals hoeveel patiënten kampen met deze klachten en of deze samenhangen met persoons- of behandelingskenmerken.

Uit het onderzoek bleek onder andere dat de meeste patiënten die hun kankerbehandelingen minstens een jaar geleden hadden afgerond maar weinig depressieve symptomen vertoonden. De meerderheid van de patiënten herstelt dus goed. Bovendien wilde een groot deel van de patiënten die wel verhoogde depressieve symptomen vertoonden geen hulp. Verder onderzoek moet uitwijzen hoe deze groep hun symptomen ervaart en waarom ze besluiten wel of niet hulp te zoeken.

Daarnaast onderzocht Van der Donk het verband tussen mindfulness en depressieve symptomen. Het grootste deel van de patiënten die mindful waren, vertoonde weinig depressieve symptomen. Verder bleken vooral cognitief-affectieve depressiesymptomen zoals depressieve stemming te duiden op een behoefte aan hulp. Toch vond Van der Donk ook dat somatische symptomen zoals vermoeidheid niet uitgesloten moeten worden bij het meten van depressie onder chronisch zieke patiënten, omdat juist deze een beeld kunnen geven van milde depressies.

CV

Loek van der Donk (1989) studeerde Medische Psychologie aan de Universiteit van Tilburg. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het SHARE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als Data Scientist. De titel van zijn proefschrift luidt: "Cancer survivors’ experience with depressive symptoms and their (low) need for psychological care."