Over ons Actueel Evenementen Promoties

Getting down to brass tacks: is your organization really aligned?

Promotie:Dhr. K.K.R. (Kristoph) Ullrich
Wanneer:06 februari 2017
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. R.H. Teunter, prof. dr. S. Transchel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Getting down to brass tacks: is your organization really aligned?

De cruciale factoren om operationele processen af te stemmen op verkoop en marketing

Hoewel bedrijven al meer dan 35 jaar werken aan de afstemming tussen operationele processen en de extern gerichte afdelingen verkoop en marketing, zijn er doorgaans geen standaardprocessen om die afstemming te realiseren. Dat heeft geleid tot veelvuldige discrepantie tussen vraag en aanbod, en talrijke ongewenste gevolgen. Dat het managers niet lukt om supply chain en operations management (SCOM) in lijn te brengen met de afdelingen aan de ‘vraagzijde’ van de organisatie, is te wijten aan verschillende factoren. Op basis van een overzicht van bestaand onderzoek en veel gesprekken met managers identificeerde Kristoph Ullrich de volgende meest cruciale factoren. Zijn bevindingen kunnen managers helpen om de discrepantie tussen vraag en aanbod duurzaam te verminderen, en hebben tevens belangrijke implicaties voor de theorie.

1. Voor een groot deel is bestaand onderzoek gericht op óf SCOM óf verkoop/marketing, waardoor managers zich vaak niet bewust zijn van de dynamiek die voortkomt uit onderlinge afhankelijkheden tussen deze organisatorische functies.

2. Er is beperkt empirisch bewijs dat het vermogen om effectief het aanbod aan te passen aan de veranderende vraag (zonder het opbouwen van onnodige voorraden), leidt tot betere financiële prestaties. Dat verklaart mede waarom managers de gevolgen van discrepanties tussen vraag en aanbod onderschatten, stelt Ullrich.

3. Zelfs als managers de relatie tussen organisatorische functies en beslissingen begrijpen en streven naar een betere organisatorische afstemming, dan is er weinig concrete hulp beschikbaar voor het beoordelen van de huidige prestaties en het maken van verbeterplannen.

Kristoph Ullrich verrichtte zijn onderzoek binnen het programma Operations Management & Operations Research van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Het onderzoek werd gefinancierd door Kühne Logistics University in Hamburg (Dui). Ullrich is tegenwoordig  Assistant Professor of Operations Management aan de Frankfurt School of Finance and Management in Frankfurt am Main.