Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Maintenance optimization based on mathematical modeling

Optimaal onderhoud plannen met behulp van wiskundige modellen

Door toenemende concurrentie en een voortdurende verschuiving van arbeidsintensieve naar technologie-intensieve industrieën neemt het belang van effectief gepland en uitgevoerd onderhoud toe. Omdat kapotte machines vaak ernstige gevolgen hebben, heeft men doorgaans de voorkeur aan het preventief uitvoeren van onderhoudstaken. Het te vaak uitvoeren van preventief onderhoud is echter ongewenst, er moet daarom een balans gevonden worden tussen de preventieve onderhoudsfrequentie en het risico op kapotte machines. Preventieve onderhoudstaken kunnen worden gepland op basis van tijd (tijdgestuurd onderhoud) of op basis van informatie over de conditie van de machine (conditiegestuurd onderhoud). Het proefschrift van Bram de Jonge draagt bij aan het bestaande onderzoek op het gebied van onderhoudsplanning en -optimalisatie.

Hij ontwikkelde en analyseerde  wiskundige modellen om het maken van beslissingen te ondersteunen. De Jonge bestudeerde het effect van onzekerheid in de verdeling van de levensduur op de optimale tijdsgestuurde onderhoudsstrategie, en hij laat zien dat de consequenties substantieel kunnen zijn als deze onzekerheid genegeerd wordt. De Jonge analyseerde ook onder welke omstandigheden het voordelen oplevert om preventieve onderhoudstaken in eerste instantie uit te stellen om de hoeveelheid onzekerheid sneller te verkleinen. Bovendien onderzocht hij hoe de voordelen van conditiegestuurd onderhoud ten opzichte van tijdsgestuurd onderhoud afhangen van uiteenlopende praktische factoren. De verkregen inzichten zijn bruikbaar voor bedrijven om in te schatten of het overstappen naar conditiegestuurd onderhoud voordelen oplevert. Tenslotte beschouwde De Jonge conditiegestuurd onderhoud voor systemen met meerdere componenten, en laat hij zien dat het samenvoegen van onderhoudstaken in veel situaties voordelen oplevert.

Bram de Jonge verrichtte zijn onderzoek binnen het programma Operations Management & Operations Research van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Het onderzoek werd gefinancierd door NAM, Gasunie, Wärtsilä, Stork, Essent, NedTrain en de Netherlands Defence Academy.