Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. N. (Nato) Teteloshvili
Wanneer:18 januari 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. J.H.M. (Anke) van den Berg, prof. dr. A.M.H. (AnneMieke) Boots
Copromotors:dr. B.J. (Bart Jan) Kroesen, dr. J.L. (Joost) Kluiver
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The role of microRNAs in T cell activation and ageing

Samenhang tussen expressie van micro-RNA’s en veroudering aangetoond

T-cellen vormen een belangrijk onderdeel van het menselijk afweersysteem. Veroudering van T-cellen houdt verband met algehele veroudering. Nato Teteloshvili beschrijft in haar proefschrift expressieveranderingen in micro-RNA’s die samenhangen met het verouderingsproces van T-cellen.

Micro-RNA’s maken deel uit van het mechanisme dat genexpressie reguleert. Van enkele micro-RNA’s is vastgesteld dat ze betrokken zijn bij processen die de functionaliteit van T-cellen bepalen, zoals de celcyclus en de schadeherstelrespons van DNA. Teteloshvili onderzocht of, en zo ja hoe, de expressie van micro-RNA’s verandert door activatie en veroudering van T-cellen. Zij stelde vast dat de veranderingen uiteenlopen voor verschillende subpopulaties T-cellen en verschillende micro-RNA’s. In sommige gevallen werd de expressie verhoogd, in andere juist verlaagd. Ook het tijdstip van de veranderingen na T-celactivatie verschilde.

Teteloshvili stelde ook expressieprofielen op voor T-celklonen van gezonde jongeren en ouderen. De opvallendste afwijkingen waren te zien tussen klonen met een laag en een hoog aantal populatieverdubbelingen, niet tussen klonen van jongeren en ouderen. Tevens bleek dat expressie van twee bepaalde micro-RNA’s, te weten miR-21 en miR-223, geassocieerd is met veroudering. Nadere bestudering van deze micro-RNA’s leverde het inzicht op dat blokkeren van miR-21 leidt tot celdood. De bevindingen van Teteloshvili wijzen erop dat bepaalde expressieveranderingen in micro-RNA’s verband houden met activatie en veroudering van T-cellen en dat specifieke micro-RNA’s een rol spelen bij processen die met veroudering geassocieerd zijn.

Nato Teteloshvili (1985) studeerde medicijnen aan Tbilisi State Medical University in Tbilisi, Georgië. Bij de Rijksuniversiteit Groningen volgde zij daarna het MPDI Topmaster-programma. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij onderzoeksinstituut TRIGR van de Graduate School of Medicine van het UMCG. Financiering kwam van GUIDE en de Jan Kornelis de Cock Stichting. Teteloshvili gaat na haar promotie aan de slag als postdoctoraal onderzoeker aan het Columbia Center of Translational Immunology in Columbia, Verenigde Staten.