Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Wiesneus: voor versterking van het Drents

De moderne Nederlandse samenleving is meertalig. Structurele aandacht voor verschillende talen thuis en op school is belangrijk voor de taal- en identiteitsontwikkeling van kinderen. In de provincie Drenthe spelen verschillende varianten van de Drentse streektaal en het Duits als buurtaal een rol in de meertalige omgeving van basisschoolleerlingen, uiteraard naast het Nederlands en Engels. De website Wiesneus wil graag een bron van informatie zijn voor leerkrachten, ouders en kinderen over het Drents en het omgaan met meertaligheid. Dit kwalitatieve onderzoek van Esma Mousavi Torshezi, MA Communicatie- en Informatiewetenschappen, en tegenwoordig docent-onderzoeker aan de NHL Stenden, geeft zij voor Wiesneus een antwoord op de vraag: In welke vragen en informatiebehoeften verschillen ouders en leerkrachten van elkaar ten opzichte van Drents en meertaligheid bij hun kinderen en leerlingen in de thuis- en schoolsituatie? Daarvoor zijn tien diepte-interviews afgenomen, die geanalyseerd zijn volgens de inhoudsanalyse methode.

Daaruit bleek dat ouders en leerkrachten meer overeenkomsten hebben, dezelfde visie delen en vooral meer belang aan het Drents hechten dan ze van elkaar denken. Om de misverstanden te overbruggen kan Wiesneus structuren aanbieden om de communicatie op gang te brengen en standpunten van de verschillende doelgroepen zichtbaar te maken, zoals blogs, stellingen en polls. Leerkrachten geven ook aan dat ze een doorgaande leerlijn voor het Drents missen. In de aanbevelingen is daarom ook ruimte voor de ontwikkeling van een digitale leermethode in het Drents binnen het Digi+project.

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 14:55