Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Studenten-startup Mynn helpt bij het leren van een andere taal

Een andere taal leer je pas echt als je je er helemaal in onderdompelt, dus als je de taal een onderdeel van je dagelijks leven maakt. Je hebt je moedertaal ook alleen maar eigen kunnen maken doordat je hem de hele dag om je heen hoorde en zag. Dus als je een vreemde taal echt goed wil leren, is een cursus van een paar uur per week niet voldoende. Gelukkig is het via het internet gemakkelijker om in contact te komen met de taal die je wil leren. Je hoeft niet meer naar de andere kant van de wereld te reizen, maar kunt je online verdiepen in bijvoorbeeld wat Argentijnen op dit moment bezighoudt. Studenten-startup Mynn probeert deze digitale onderdompeling tot een gepersonaliseerd succes te maken.

Studente Noortje loopt stage bij Mynn
Wat is Mynn?

Mynn is een nieuw EdTech bedrijf (een bedrijf dat educatie en technologie combineert) in Groningen dat is opgestart door twee studenten van de faculteit der Letteren. Sinds begin 2018 wordt er hard gewerkt aan de daadwerkelijke lancering. Mynn bouwt momenteel aan een website en app waarop iedereen die een taal wil leren op zijn eigen niveau kennis kan maken met de taal en de culturele context ervan. De site en app vormen een platform waarop je artikelen en video’s kunt vinden in de taal die je wil leren of verbeteren. Mynn maakt het aanbod persoonlijk door teksten en video’s te selecteren op het juiste niveau en over thema’s waarin de gebruiker geïnteresseerd is. Daarnaast kun je je eigen voortgang volgen en jezelf doelen stellen om het leerproces te versnellen. Dat is belangrijk om gemotiveerd te blijven de taal dagelijks te gebruiken. Eind 2018 zullen de eerste web- en appversie daadwerkelijk te gebruiken zijn.

Stage via de wetenschapswinkel

Studente Europese Talen Culturen (ETC) Noortje van der Laan loopt stage bij Mynn. Haar functie is het begeleiden van de vrijwilligers die de inhoud aanleveren. Daarnaast verdiept zij zich in het beoordelen van de moeilijkheidsgraad van tekst en video. Noortje krijgt begeleiding vanuit de wetenschapswinkel, omdat het goed leren van een vreemde taal van grote maatschappelijke waarde is. Bovendien ondersteunen we graag een initiatief van studenten, zeker als het zo laagdrempelig is.

Noortje: ‘Als ETC-student ligt mijn interesse als vanzelfsprekend bij het leren van een vreemde taal. Ik heb in mijn studie gekozen voor het Spaans. Dan merk je al snel dat het leren van een taal zeker niet vanzelf gaat, je moet er echt dagelijks mee bezig zijn. Ik liep er in de zoektocht naar extra leermateriaal vaak tegenaan dat de gevonden teksten of video’s niet altijd van het juiste niveau waren. Het lezen van een artikel dat veel te moeilijk of juist veel te makkelijk is demotiveert. Ik denk dat Mynn dit probleem kan opvangen. Zoals ik nu ‘s ochtends op mijn telefoon het nieuws lees in het Nederlands zou ik in de toekomst graag via Mynn interessante artikelen lezen en video’s bekijken in het Spaans, aangepast op mijn niveau. Ik ben blij dat ik dankzij de wetenschapswinkel de mogelijkheid heb om bij een opstartend bedrijf stage te lopen. De ervaring die ik hier opdoe helpt mij verder na de studie en mét mijn studie, want mijn niveau van Spaans gaat er al zeker door vooruit!’

Interesse in Mynn?

Ook beter een andere taal leren? Check https://mynn.io/ voor een preview! Naast gebruik ook een bijdrage leveren aan Mynn? Dat kan! Mynn is vooral op zoek naar hulp bij het toevoegen van inhoud aan de site.

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 14:56