Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Studenten van de Career Minor ondersteunen Team OOV in de aanpak van ondermijning op bedrijventerreinen

Na twaalf weken hard te hebben gewerkt aan ons onderzoek naar ondermijning op bedrijventerreinen in de gemeente Groningen heeft ons team met trots het eindproduct mogen aanbieden aan het team Openbare Orde en Veiligheid (OOV). We hebben deze periode afgerond met een grote presentatie voor onze opdrachtgever en belangrijke stakeholders. Daarnaast hebben we ook de kans gekregen om ons onderzoek te presenteren aan het volledige Team OOV en aan burgemeester Koen Schuiling. Het onderzoeksrapport biedt de gemeente een inventarisatie van de bedrijventerreinen en vier adviezen voor een succesvolle aanpak tegen ondermijning, speciaal ingericht voor de gemeente Groningen. Gecombineerd vormt dit een breed pakket aan maatregelen waarmee de gemeente een flinke stap kan zetten in het bestrijden en voorkomen van ondermijning op bedrijventerreinen. De vier adviezen luiden als volgt:

1. Inzetten op het gebruik van data en het creëren van een voorspellend model.
  2. Versterken van de publiek-private samenwerking en de potentie van cameratoezicht op bedrijventerreinen.
  3. Het tegengaan en voorkomen van verloedering op bedrijventerreinen.
  4. Een vergunningplicht invoeren voor bedrijven in de autobranche op bedrijventerreinen in de gemeente Groningen

Voorste rij v.l.n.r.: Maudi Meulenkamp, Noortje van Daal. Achterste rij v.l.n.r.: Kevin van Oene, Justus Hoornstra, Collin Krooneman, Lourens Korenhof
Het studententeam presenteert het rapport aan burgermeester Koen Schuiling

Wij hebben als team met veel plezier aan dit project mogen werken. De ervaring in deze professionele omgeving heeft ons veel geleerd. We zijn als team zeer tevreden met het eindproduct dat we hebben afgeleverd aan de gemeente. We hopen dat we met dit rapport kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een efficiënte aanpak tegen ondermijning en daarbij aan een veilig en leefbaar Groningen. Tot slot zouden wij graag onze dank uitspreken richting Team OOV voor hun begeleiding en aan onze begeleider Sipke de Hoop van de RUG.

Ons team bestaat uit de volgende zes enthousiaste studenten:

• Collin Krooneman, student Informatiekunde;
  • Justus Hornstra, student Philosophy, Politics and Economics;
  • Kevin van Oene, student International Relations and International Organisations;
  • Lourens Korenhof, student Europese Talen en Culturen;
  • Maudi Meulenkamp, student International Relations and International Organisations, en
  • Noortje van Daal, student Europese Talen en Culturen.

Laatst gewijzigd:08 februari 2024 11:33