Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Menu

Over het onderzoek

In dit onderzoek werken studenten, RUG-docenten en medewerkers van ESNS samen in een onderzoeksgroep binnen het thema Inclusiviteit in de live muziek industrie. Hoe gaan zij te werk?

Onderzoeksteam

Masterstudenten van de opleiding Arts, Culture and Media kunnen binnen het vak Music Careers, Industries, and Lives kiezen voor een onderzoek met ESNS als opdrachtgever. De studenten kunnen binnen het thema Inclusiviteit in de live muziekindustrie zelf kiezen voor een specifieke casus, zoals de genderbalans in het ESNS Exchangeprogramma. Vervolgens bepaalt de student welke data er wordt geanalyseerd en hoe. Zij krijgen hierin ondersteuning van dr. Chris Tonelli, Universitair Docent populaire muziek, en andere collega’s van de afdeling. De docenten beoordelen het onderzoeksplan, begeleiden het project inhoudelijk en becijferen de wetenschappelijke eindrapportage, om hiermee de wetenschappelijke integriteit te waarborgen.

De studenten presenteerden hun werk op de ESNS conferentie (foto: Chris Tonelli)

Elke masterstudent heeft zijn eigen onderzoeksgroep ter beschikking, bestaande uit eerstejaars studenten, die hen ondersteunen in de casuïstiek. De studenten trekken samen op met Guds Agency en de Malisa Stiftung, bureaus die inclusiviteit in de cultuursector promoten. De beide bureaus kunnen bijvoorbeeld weer met de onderzoeksresultaten aan de slag voor panelgesprekken over de genderkloof in de muziekindustrie.

Eindproducten

Het uiteindelijke doel van het onderzoek is het vertalen van de onderzoeksresultaten naar concrete adviezen voor beleid(sverandering) in de Europese muziekindustrie. De studenten leveren daarom naast een onderzoeksrapport ook concrete beleidsadviezen en een publiekssamenvatting aan, die u ook op deze site kunt vinden. De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie bemiddelt in de vertaalslag van academisch werk naar een publieksproduct.

Lopende en afgeronde projecten

Momenteel hebben twee masterstudenten hun onderzoek binnen dit project afgerond. Student Cultural Leadership Dan Padure deed onderzoek naar de genderverdeling bij showcasefestivals Eurosonic Noorderslag (Nederland) en Roskilde (Denemarken) over de periode 2016-2022. Ook keek hij naar de representatie van mensen van kleur op deze festivals.

Gast-student Juan Carlos Méndez Álvarez (Universiteit Utrecht) focuste zich in zijn onderzoek op de genderdiversiteit in de acts die via het uitwisselingsprogramma (ESNS Exchange) werden geboekt. De studenten presenteerden de resultaten van hun onderzoek op de ESNS conferentie in januari 2023 en tijdens het Music Matters Event in maart 2023. In september 2023 start een nieuwe groep studenten.

Laatst gewijzigd:19 april 2023 10:34