Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenWetenschapswinkelsTaal, Cultuur en CommunicatieKennisdossiersKennisdossier: dyslexie

Dyslexie en Engels als tweede taal

voorkant van het rapport
voorkant van het rapport

De rol van ervaring bij het lezen van Engelse woorden

Uit recent onderzoek is gebleken dat sommige middelbare scholieren met dyslexie onverwacht goed scoren op Engelse leestaken. Deze leerlingen blijken een vaardigheid in te kunnen zetten die zeer effectief is bij het lezen van het Engels. De vraag rijst in hoeverre deze vaardigheid vanaf het begin van het leren van de Engelse taal ingezet wordt of dat de ervaring met de taal een rol speelt? Op deze vraag tracht Lieke Koelen in dit wetenschapswinkelrapport een antwoord te geven met behulp van een literatuuronderzoek en een kleinschalig experiment.

In het rapport wordt duidelijk eerder onderzoek op een rij gezet en uitgelegd welke verschillende typen dyslexie er zijn, namelijk de zogenaamde radende en spellende lezers. Deze indeling lijkt wel heel nuttig, niettemin is in dit onderzoek ook weer heel duidelijk te zien dat dyslectische leerlingen individueel enorm van elkaar verschillen, zowel in leestempo als in leesfouten. Ook wordt in het rapport duidelijk gemaakt waarom resultaten in het Engels anders kunnen zijn dan in het Nederlands of Duits.

Belangstelling voor het rapport of de samenvatting?

Het onderzoeksrapport en de samenvatting zijn gratis te downloaden, via het digitale archief .

Wilt u de rapporten liever op papier ontvangen? Dat kan ook, mail uw adresgegevens naar: tawi@rug.nl (kosten 12,59 euro per rapport).  

Laatst gewijzigd:07 augustus 2018 12:03