Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenWetenschapswinkelsTaal, Cultuur en Communicatie

In de media (2011)

Wetenschapswinkel trakteert op boeken

De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen bestaat dit jaar 25 jaar. Het zilveren jubileum wordt gevierd met het uitdelen van 25 populair wetenschappelijke werken, waaronder I always get my sin en De woorden van Wilders en hoe ze werken. Het is de bedoeling dat de boeken na lezingweerworden doorgegeven aan anderen. De boeken zijn te volgen op de website bookcrossing.com.

Ze beginnen aan hun reis op 4 juni tijdens de Nacht van Kunst en Wetenschap.

(Dagblad van het Noorden, 1 juni 2011)

Boekloos Frans slaat aan

Canadese lesmethode scoort beter dan traditioneel lesgeven

Groningen Frans leren zonder boek. Het gaat brugklasleerlingen van het H.N.Werkman College verrassend goed af. Dat blijkt uit een onderzoek van de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie naar een nieuwe Canadese lesmethode.

De methode AIM werd anderhalf jaar geleden als proef ingevoerd op de middelbare school. AIM wijkt af van het traditionele lesgeven. In de leswordt vanaf dag één alleen maar Frans gesproken, in het eerste jaar worden geen expliciete grammaticalessen gegeven, er is geen lesboek voor de leerlingen, geen huiswerk en in de eerste maanden wordt alleen aandacht besteed aan spreken enluistervaardigheid. Schrijfvaardigheid komt pas na de kerstvakantie aan bod.

Vanwege de afwijkende systematiek wilde het Werkman College de leerprestaties onderzoeken. Masterstudenten toegepaste taalwetenschap Daan Jans en Audrey Rousse-Malpat voerden het onderzoek uit. Een schooljaar lang vergeleken ze twee brugklassen nieuwe stijl met twee brugklassen traditionele Franse les. Beide groepen kregen drie uur Frans per week.

(Dagblad van het Noorden, 3 februari 2011)

Frans nieuwe stijl succesvol

Studenten RUG doen onderzoek op Werkman College - Canadese lesmethode scoort beter dan traditioneel lesgeven - Leerlingen zijn creatiever met taal en hebben grotere woordenschat

Groningen - Frans leren zonder boek. Het gaat brugklasleerlingen van het H.N.Werkman College verrassend goed af. Dat blijkt uit een onderzoek van de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie naar een nieuwe Canadese lesmethode. Demethode AIM werd anderhalf jaar geleden als proef ingevoerd op de middelbare school. AIM wijkt af van het traditionele lesgeven. In de leswordt vanaf dag één alleen maar Frans gesproken, in het eerste jaar worden geen expliciete grammaticalessen gegeven, er is geen lesboek voor de leerlingen, geen huiswerk en in de eerste maanden wordt alleen aandacht besteed aan spreken enluistervaardigheid. Schrijfvaardigheid komt pas na de kerstvakantie aan bod.Vanwege de afwijkende systematiek wilde het Werkman College de leerprestaties onderzoeken.

Masterstudenten toegepaste taalwetenschap Daan Jans en Audrey Rousse-Malpat voerden het onderzoek uit. Een schooljaar lang vergeleken ze twee brugklassen nieuwe stijl met twee brugklassen traditionele Franse les. Beide groepen kregen drie uur Frans per week. De resultaten laten zien dat de brugklassers die volgens de Canadese methode les kregen op alle vlakken beter scoorden dan leerlingen die les kregenmet de oude lesmethode.

Jans: "Ze konden creatievermet de taal omgaan, hadden een grotere woordenschat en konden beter werkwoorden vervoegen." Hoewel de leerlingen pas later met schrijfvaardigheden begonnen, behaalden de brugklassers met AIM aan het eind van het jaar ook op dat gebied betere resultaten. Rousse-Malpat: "In het begin maakten ze wel veel meer spelfouten, maar eind april maakten ze evenveel fouten als de andere brugklassers en aan het eind van het jaar konden ze zelfs beter spellen." Op grond van de onderzoeksresultaten gaat het Werkman College verdermet de invoering van de Canadese methode. De RUG zal ook de komende tijd de leerprestaties blijven volgen.

(Dagblad van het Noorden, 2 februari 2011)

Laatst gewijzigd:02 oktober 2015 22:45