Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Menu

Interactieve lezing: ‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet. Over een onderzoeksecologie in het Odensehuis'

Door: Anke Coumans, Lector Image in Context, Hanzehogeschool Groningen
Tijd: 14:10-15:10

'Ik zie ik zie wat jij niet ziet. Over een onderzoeksecologie in het Odensehuis', door Anke Coumans

In het onderzoekstraject ‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet’ van Academie Minerva gaan studenten beeldende kunst aan de slag met portretten als ‘conversation pieces’ in verschillende zorg- en kunstcontexten. Ze presenteerden hun werk onder andere al in het Odensehuis, een inloophuis voor mensen met dementie en hun naasten. In de workshop wordt u aan de hand van dit voorbeeld meegenomen in de wijze waarop in het lectoraat Image in Context praktijkgericht onderzoek wordt verricht. U maakt kennis met de onderzoeksecologie die mogelijk maakt dat meerdere perspectieven, onderzoeksmethodes en onderzoeksvragen met elkaar corresponderen. In de workshop legt Anke Coumans uit wat een onderzoeksecologie is. Daarnaast worden de perspectieven toegelicht van zowel de docent/kunstenaar, de student/kunstenaar als de coördinator van het Odensehuis. Ook zijn er enkele portretten te bewonderen.

Anke Coumans (lector Image in Context aan de Hanzehogeschool Groningen) ontwikkelt projecten waarbinnen kunstenaars en ontwerpers nieuwe rollen innemen en nieuwe onderzoekspraktijken ontwikkelen. Onderwerpen waar Anke zich op dit moment toe verhoudt zijn: Parrhesia en de rol van de kunstenaar binnen het publiek domein; de ontwerpende attitude binnen de zorgsector; portretteren als een vorm van ontmoeten van mensen met dementie; humor als een counterstrategie binnen een gepolariseerde samenleving.

Laatst gewijzigd:22 maart 2018 13:22